LOT-sűrítés Budapestre, 2014 döntő lesz a lengyeleknek

iho   ·   2013.12.15. 16:15
cim2

Napi háromról négyre emelkedik hétköznapokon a lengyel LOT légitársaság Varsó–Budapest járatainak száma 2014 márciusától, adja hírül a Budapest Airport. A jelentős bővítést a légitársaság a kereslet növekedésével és a járathálózata fejlesztésével indokolta. A Budapest Airport üdvözli a LOT döntését, hiszen jelentős utasszám-emelkedés várható ezen az útvonalon.

A változás azt jelenti, hogy hétköznapokon egy reggeli, két délutáni és egy esti indulású járat áll majd a budapesti utasok rendelkezésére. Hétvégén, szombaton három, vasárnap két járat marad. A Budapest Airport nagy örömmel fogadta a LOT döntését, a bejelentést megelőzően számos alkalommal tárgyaltak a repülőtér járatfejlesztési munkatársai a légitársasággal.

A siker egyik titka a bevált új típus, a 787-es

A sűrűbben indított járatoknak köszönhetően nem csak a Budapest és Varsó között közlekedő utasok járnak jól, hanem sokkal kényelmesebbé válik az utazás varsói átszállással a LOT teljes járathálózatán. A LOT transzatlanti járataival Varsóból Észak-Amerikába (New York, Chicago, Toronto) repül, keleti irányba pedig Peking érhető el közvetlenül. A LOT tájékoztatása szerint a változtatásokkal nyári csúcsidényben negyven százalékkal nő az átszállási lehetőségek száma, olvasható a reptérkezelő közleményében.

Az Airlineroute.net összefoglalója szerint egyébként a LOT a jövő nyári szezonra kétségtelenül igen széleskörű járatbővítést jelentett be, Amszterdamtól Moszkváig, Bukaresttől Párizsig összesen nem kevesebb, mint húsz európai desztinációra. Köztük olyan jelentős változások is vannak, mint hogy Bukarest és Varsó között a mostani heti tizenhárom helyett húsz járat repül, nyilván a növekedés ott a legerősebb, ahol a legritkább volt eddig az összeköttetés. A Budapestihez hasonló mértékben, tizenkilencről huszonnégyre nő például a prágai járatok száma.

A 767-eseket kivonták a forgalomból

Mindez feltehetően valóban erősen összefügg azzal, hogy a lengyelek szeretnének minél több európai utasnak megfelelő átszállási lehetőséget nyújtani az új 787-esekkel indított pekingi, chicagói, a heti kilencre sűrített torontói és New York-i, valamint a jövőbeni járatokra. Érdekes terve a LOT-nak, hogy április 23. és 30. között 787-eseket állít be a Varsó–Róma vonalon is, amit az magyaráz, hogy 27-én lesz a Vatikánban II. János Pál szentté avatása. A LOT ugyanakkor heti egy chartert indít Dreamlinerekkel Bangkokba, heti kettőt Cancunba, Colombóba és Varaderóba Varsóból. A vonalhálózat átgondolása pedig abban is lemérhető, hogy a társaság október vége óta alaposan csökkentette a nem annyira frekventált vonalain a járatsűrűséget, például Münchenbe, Kairóba, és Zürichbe is, korábban pedig lefújt több Varsó–Berlin járatot.

Még van néhány 737-es is a flottában

Vagyis gőzerővel zajlik a szerkezetátalakítás a társaságnál. Aminek egyébként már megvannak az eredményei is: amint ezt a LOT legutóbbi közleményében nyilvánosságra hozta, sikerült a cég veszteségeit radikálisan csökkenteni. 2013 végére ez 20 millió zlotyira (6,6 millió dollárra) esik, tavaly még ennek a tizenkétszeresét prognosztizálták, vagyis 142 millió zlotyit. Mindeközben 2012 első tizenegy hónapjához képest 400 százalékra sikerült növelni az üzemi bevételeket. A javuló eredmények a szerkezetátalakítási terv könzekvens végrehajtásával magyarázhatók, hangzik a közlemény, kiemelve a fogyasztás csökkenését, az adminisztratív és személyi kiadások radikális visszafogását, amely sikeres átcsoportosításokból adódott, és sikerült megtakarítani a jegyeladási rendszeren is.

Az Európán belüli járatok jelentős részét Embraerekkel repülik, de ebben a kategóriában is frissítést terveznek

Nagyon bejött a LOT-nak a 787-esek beállítása (és persze a drágábban üzemeltetett 767-esek kivonása), különösen a prémium-szektorban nőttek az új típus révén a bevételek, a load factor a tavaszi több hónapos kihagyás az akkumulátorok miatti emlékezetes repülési tilalom ellenére egész évre vetítve 77 százalékra emelkedett a típuson.

A társaság vezetése mindezzel együtt kritikusnak minősíti a jövő évet, például eldől, hogy az Európai Bizottság jóváhagyja-e a szerkezetváltásra tervezett következő támogatás-csomagot, és ugyancsak fontos, hogy 2014-ben sikerül-e megtalálni a már régóta várt stratégiai befektetőt.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

Újra magyar kézben a reptér

MTI/iho   ·   2024.06.06. 18:55

Több mint egy éves intenzív tárgyalássorozatot követően június 6-án aláírták a felek a Budapest Airport Zrt. adás-vételi szerződését. Ezzel a tranzakció lezárult, így kishíján húsz év elteltével újra nemzeti többségi tulajdonba került a reptér.