Luton gazdát cserél

iho   ·   2013.08.12. 15:45
luton75_cim

London Luton Airport (LTN) üzemeltetője, a spanyol közlekedési és távközlési konglomerátum, az Abertis úgy döntött, hogy 433 millió fontért (mintegy 656 millió dollárért) eladja üzemeltetési jogait a hasonló profilú spanyol Aena konzorciumnak, mely korábban már 10 százalékos részesedést szerzett – adja hírül a TTG.

Luton beerősít, de a tranzakciót még nem hagyták jóvá a brit hatóságok<br>(fotó: Facebook/Luton)

Luton jelenleg az Egyesült Királyság ötödik legforgalmasabb repülőtere, ahol tavaly már mintegy 11,5 millió utast indítottak és fogadtak. Az Aena elnöke, Jose Manuel Vargas a tranzakciót követően azt tervezi, hogy a légikikötő további fejlesztésével 2020-ig már 18 millió utast tudjanak kiszolgálni, ami a mostanihoz képest 57 százalékos forgalomnövekedést jelentene. Az Abertis még 2005-ben vásárolta meg az üzemeltetési jogokat a TBI konzorciumtól, és a mostani adás-vételt még jóvá kell hagynia a brit hatóságoknak is.

Az Abertis szerint a cég új koncepciója alapján folyamatosan felülvizsgálják eddigi portfóliójukat. E programjuk része volt a Belfast International Airport és a Stockholm Skavsta Airport üzemeltetésének eladása is az amerikai ADC & HASAirports Worldwide részére, idén márciusban pedig 53 millió fontért (mintegy 80 millió dollárért) megváltak a walesi Cardiff Airporttól is. Az Abertis eladásra kínálja az utolsó, általa birtokolt két légikikötőt is (Mexican Grupo Aeropuertuario del Pacifico és Jamaica Montego Bay Airport).

Így ünnepelték júliusban a repülőtér fennállásának 75. évfordulóját <br>(fotó: London-Luton.co)

A London központjától mintegy 50 kilométerre, északra található Luton legnagyobb forgalmat generáló légitársasága az easyJet, de itt szállnak le például a és Wizz Air londoni járatai is. Mivel a repülőtérnek jelenleg még nincs saját vasútállomása, az ide érkező utasoknak először autóbusszal a Luton Parkway állomásra kell utazniuk. Az út odáig mindössze 5 percet vesz igénybe, és a buszok közvetlenül a bejárat elé érkeznek.

A 2020-ig tervezett, több szakaszból álló lutoni fejlesztési program egyelőre nem tartalmazza még egy futópálya megépítését, de az utaskiszolgáló létesítményeket mindenütt kibővítik, és jelentős összegeket irányoztak elő a repülőtérre vezető úthálózat korszerűsítésére is.

Kapcsolódó hírek