M2–H8-H9: ez a házasság már nem kérdés!

MTI/iho   ·   2021.07.01. 15:00
01_gohev-m2

Támogatási szerződést kötött az Innovációs és Technológiai Minisztérium a Budapest Fejlesztési Központ és a MÁV-HÉV Zrt. konzorciumával a gödöllői és a csömöri HÉV-vonal teljes felújításának, illetve a 2-es metróval való összekötésének tervezésére, előkészítésére, amelyre a kormány 4,6 milliárd forint uniós forrást biztosít.

A közlekedésfejlesztési beruházás azért nagyon fontos, mert a térségben az elmúlt húsz évben huszonnyolc százalékkal növekedett a népesség és hetven százalékkal emelkedett a gépjárművek száma; az emberek jelentős része autóval jár be Budapestre.

(térkép, látványterv, grafika: BFK)

Vitézy Dávid, a BFK vezérigazgatója kiemelte, hogy a gödöllői HÉV-vonalon 1941 óta nem volt „érdemben egy komplett, átfogó infrastruktúrafelújítás”, és a biztosítóberendezés is azt a kort idézi, amikor nem a jobb oldali közlekedés volt honos a vasúton, illetve Magyarországon. A projekt műszaki tartalmának kilencven százaléka

  • a gödöllői és a csömöri HÉV teljes felújítását,
  • a pályák rendbetételét,
  • a sebességkorlátozások megszüntetését,
  • a peronok akadálymentesítését,
  • a szintbeni autós átjárók megszüntetését,
  • P+R és B+R parkolók kiépítését jelenti;

a 2-es metróval való integráció, az átszállás nélküli összeköttetés megteremtése a kisebb feladat.

Az aláírás pillanatai (fotó: Vörös Attila)

A tervek szerint a 2-es metró szerelvényei közül minden második kimenne Rákosfalváig, minden második tovább menne Cinkotáig, és ebből minden második menne Gödöllő és Csömör felé. Létrejöhet az első metróállomás közvetlenül az M0-s körgyűrű mellett; az autót a kistarcsai kórház melletti P+R parkolóban hagyva átszállás nélkül lehet majd a belvárosig utazni.

A H8-as és a H9-es HÉV-vonalon a pálya elhasználódott, a járművek öregek, korszerűtlenek. A gödöllői és a csömöri HÉV fejlesztése, valamint összekötése a 2-es metróvonallal része a februárban bemutatott budapesti agglomerációs vasúti stratégiának. Egy olyan átjárható rendszer jön létre, amellyel az utasok átszállást és időt takarítanak meg, kevesebben fognak autót használni és rövidíthető az Örs vezér terére közlekedő buszjáratok útvonala. Ezáltal csökkenhet a közúti forgalom és a légszennyezés. Az Örs vezér teréről elkerülő buszvégállomások lehetővé teszik, hogy a buszok kisebb helyet foglaljanak el a téren, a zuglói végállomás területe parkosítható lesz.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek