Magánosítás előtt az Oroszországi Vasutak

iho   ·   2013.04.08. 16:16

Az orosz állami vagyonügynökség közleménye szerint két lépcsős lesz a 2014–16 közöttre tervezett privatizáció – értesült a vg.hu. Az első lépcsőben a Nemzeti Jóléti Alapon és a Nemzeti Nyugdíjalapon keresztül a társaság öt százalékát kívánják eladni. A második lépcső nyilvános kibocsátás lesz, de az állam ezt követően is meg kívánja tartani az Oroszországi Vasutak (RZSD) legalább 75 százalékát.

Az RZSD a világ egyik legnagyobb közlekedési társasága, értelemszerűen Oroszországban is az óriások közé tartozik. Tíz éve, 2003 óta áll az orosz állam ellenőrzése alatt, tevékenysége lefedi a szakterület egészét: foglalkozik többek között nagy távolságú és elővárosi személyszállítással, vontatással, gördülőállomány karbantartással és -javítással, árufuvarozással, konténerszállítással, utóbbi terület logisztikai és mérnöki feladataival, kutatással és pályaépítéssel. Résztvevője határon átnyúló vasúti együttműködéseknek, például vasútépítési és vasút irányítási feladatokat vállalt Örményországban, Kínában, Finnországban, Németországban, Iránban, Líbiában, Mongóliában és Észak-Koreában.

Olyan természetes monopólium, amely a világ vasútvonalainak a kétharmadát ellenőrzi, vagyis több mint 85 ezer kilométert, tavaly december 31-i adatok szerint. Leányvállalatait is ideértve a világ harmadik legnagyobb áruszállítója. Az Oroszországban futó mozdonyok közel egésze az Oroszországi Vasutaké, a cégnek 259,3 ezer tehervagonja van. Piaci értéke orosz számviteli szabályok szerint mintegy 142,6 milliárd dollárnak felel meg, tavalyi hozzájárulása az orosz GDP-hez 1,7 százalék volt.

Az Oroszországi Vasutak hozzávetőlegesen 1,2 millió főt foglalkoztat.

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Földrengés helyett útkeresés a vasúti árufuvarozásban

T. Hámori Ferenc   ·   2024.02.19. 15:00

Két éve még „földrengést” vártak a vasúti áruszállításban érdekelt társaságok a vontatási energia árának drasztikus emelkedése miatt. Bár az áramár csökkent, a kargócégeket továbbra is foglalkoztatja a fuvardíj-kalkuláció tervezhetőségének kérdése, de még ennél is jobban az, hogy a honi vasút infrastruktúrájának állapota erősen kifogásolható, a lassújelek, a tengelyterhelés-korlátozások pedig nem előnyükre befolyásolják a társaságok működési eredményeit.