Magyar Közlöny: új Duna-híd? Körvasúti megállóhelyek? Majd egyszer...

iho/vasút   ·   2023.09.06. 10:00
00_s76_korvasut

„A rezsicsökkentés megvédése és a honvédelmi célok teljesítése érdekében” törölte többek között ezeket a projekteket a kormány – jelent meg kedd éjjel Magyarország hivatalos lapjában.

Nemzetgazdasági szempontból kiemelt jelentőségű vasúti beruházásokat vont vissza a kormány a frissen megjelent Magyar Közlönyben, ezeket:

  • a Ferencváros C elágazás–Kőbánya felső–Rákos–Rákosliget, illetve
  • a Rákos–Gyömrő vasúti vonalszakasz fejlesztését, valamint
  • a Budapest külső körvasúti megállóhelyek (Pestújhely, Újpalota, Rákosfalva, Rákosszentmihály), valamint Albertfalva megállóhely kiépítését, fejlesztését.
  • Törölték a Galvani hídra vonatkozó „Új Duna-híd és kapcsolódó közlekedési infrastruktúra előkészítés Budapesten” című tételt is.

A budapesti vasúti pályaudvari rendszer fejlesztésének irányairól szóló kormányhatározatot is visszavonták.

Pedig milyen szép egyetértések voltak korábban olvashatók a Magyar Közlönyben 2018-ban:

„A Kormány egyetért Budapesten és térségében

  • a vasút egyéni közlekedéssel szembeni versenyképességének növelésével,
  • a vasút személyszállítási funkciójában rejlő lehetőségek kihasználásával a városi és elővárosi közlekedésben,
  • a Budapest fejlettségéhez mérten méltatlan állapotú vasúti pályaudvari rendszer megújításával,
  • a hiányzó hálózati kapcsolatok és megállók építésével,
  • a vasút városi közösségi közlekedési hálózatba való teljes körű integrációjával,
  • Budapest átjárhatóságának fejlesztésével és a Duna két partját összekötő új vasúti kapcsolatok létesítésével, valamint
  • a fővárosi vasúti pályaudvarok felszabadítható üzemi területeinek funkcióváltásával, városfejlesztési célú hasznosításával.”

Sőt, részletes megvalósíthatósági tanulmány elkészíttetésére is kötelezte a szakminisztereket Orbán Viktor miniszterelnök:

„felhívja a Miniszterelnökséget vezető minisztert és az innovációért és technológiáért felelős minisztert, hogy a nemzeti vagyon kezeléséért felelős tárca nélküli miniszterrel együttműködve, a fejlesztési célok megvalósítása érdekében készítsenek teljes körű, a városfejlesztési, közlekedési, vasúttechnológiai és környezetvédelmi szempontokra is kiterjedő Részletes Megvalósíthatósági Tanulmányt, amely – az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) forrása által társfinanszírozott, »Budapest Rail Node Strategic Development Study« című projekt keretében elkészítendő vasúti átjárhatósági tanulmánnyal összhangban – javaslatot tesz:

  • Budapest kelet–nyugati vasúti átjárhatósága bővítésére, a Déli pályaudvar térségén keresztül a Nyugati pályaudvarhoz vezető »vasúti összekötő alagút« megépítésére és az így növekvő szerepű Nyugati pályaudvar központi pályaudvarrá alakítására,
  • az Európai Hálózatfinanszírozási Eszköz (CEF) forrása által társfinanszírozott Déli összekötő vasúti hídhoz kapcsolódó Déli Körvasútnak új megállóhelyekkel az új budapesti vasúti hálózati koncepcióba illesztésére,
  • a fenti két pont szerinti fejlesztések eredményeként a megváltozó szerephez illeszkedő fejpályaudvari fejlesztési koncepcióra a Keleti pályaudvarra vonatkozóan,
  • a fejpályaudvarok és a bevezető vasúti vonalszakaszok mentén lévő vasúti rozsdaövezetek funkcióváltására, városfejlesztési célú hasznosítására, kiemelten a fejlesztési célok megvalósítása nyomán fokozatosan felszabaduló Déli pályaudvar teljes területére, a Nyugati pályaudvar és a Keleti pályaudvar menti, valamint az azokhoz vezető belterületi vasúti vonalszakaszok mentén felszabadítható területekre,
  • a fenti négy pont szerinti infrastrukturális célokhoz igazodó, a korszerű vasútüzem lebonyolításához szükséges átfogó, új menetrendi koncepcióra, valamint ez alapján a vasúti hálózati rendszer átalakításából eredően a vasúti tárolási, karbantartási és javítási infrastruktúra elhelyezését tartalmazó üzemeltetési koncepcióra,
  • az új, a városi kapcsolatokat javító vasúti megállóhelyekre az elővárosi vasútvonalak és a fővárosi tömegközlekedési hálózat találkozási pontjainál, valamint a sűrűn lakott városi övezetekben.”

Utóbbiak jelentik a körvasúti megállóhelyeket, illetve a vonalszakaszokat.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek