Magyarországi BYD autóbuszok Bonnban
Komáromban készült az a hat e-busz, amely a közelmúltban kezdte meg szolgálatát Németország második legnagyobb körzetében működő közlekedési vállalatánál, a Rhein–Sieg Verkehrsgesellschaftnál.
A társaság fennhatósága alapvetően a Bonntól Kölnig húzódó területre terjed ki – a Rhein-Sieg Verkehrsgesellschaft (RSVG) története egészen 1972-ig nyúlik vissza, ekkor egyesült ugyanis három közlekedési cég, úgymint a Siegburger Verkehrs Gesellschaft (SVG), a Verkehrsbetriebe des Rhein-Sieg-Kreises (VRSK) és a Rhein–Sieg Eisenbahn (RSE) – utóbbi nem tévesztendő össze a napjainkban ezen a néven működő, 1994-ben indult vasúttársasággal. Az „első” RSE utolsó vonalát már a múlt század hatvanas évtizedében bezárták, ezt követően a Rhein–Sieg Eisenbahn autóbuszokkal szállította az utasokat.
Az RSVG a közelmúltban helyezte üzembe első elektromos buszait. Hat K9 UD típusú, más néven BYD eBus-12 jármű a kínai BYD műve, ezeket a buszokat azonban nem a távoli keleten, hanem a BYD magyarországi, komáromi üzemében rakták össze. Eleinte az e-buszokat a járművezetők oktatására, képzésére használták, időközben azonban változott a helyzet, és már utasforgalomban is részt vesznek. Így többek között megfordulnak Bonnban, továbbá az Észak-Rajna-Vesztfália tartományban, a Rajnától keletre és a Ruhr-vidéktől délre elterülő Bergische Land vidékén is. Később beforgatják a járműveket az RSVG más vonalaira is. A cél egyértelműen a tapasztalatszerzés, az, hogy a buszok mennyire váltják be a hozzájuk fűzött reményeket.
Persze a közlekedési cég nem minden előzetes tájékozódás nélkül rendelte meg a hat BYD-t: korábban informálódtak az ugyanilyen buszokat használó mönchengladbachi és mainzi társaságokat, mi a véleményük – a reakciók kifejezetten pozitívak voltak. A BYD egyébként 400–450 kilométeresnek adja meg a buszok hatótávját, ami értelemszerűen függ az üzemelés körülményeitől, úgymint hűtés, fűtés, útvonal, egyebek. Az RSVG e tekintetben kicsit óvatosabb, és 340–360 kilométeres hatótávról beszél, ám az elektromos buszoknál egyelőre még ez az érték is kifejezetten lenyűgöző, és a napi penzumok is hozzávetőlegesen ilyen hosszú. Azaz az RSVG új BYD-jai gyakorlatilag korlátozás nélkül használhatók. Ennek megfelelően csak a buszremizben, az éjszakai üzemszünet során csatlakoznak a konnektorhoz, a napközbeni újratöltés felesleges. A töltés kábelen és CCS kombinált csatlakozón keresztül történik.
Miután a RSVG-nél néhány éve kőbevésték a kritériumot, miszerint a 12 méteres autóbuszoknak három (dupla)ajtósnak kell lenniük, és ennek megfelelően gyorsult az utascsere, a kínai/magyar buszokat is háromszor duplaajtósként rendelték meg.
Műszaki adatok, BYD K9 UD
- Hossz: 12 000 mm
- Szélesség: 2550 mm
- Magasság: 3300 mm
- Tengelytáv: 5900 mm
- Maximális utaskapacitás: kilencven utas, 32 ülés a háromajtós RSVG változatban
- Teljesítmény: 2×150 kW=300 kW
- Akkumulátor kapacitása: 422 kWh
- Akkumulátor: lítium-vas-foszfát (LiFePh)
- Töltés: kábelen és CCS kombinált csatlakozón, vagy a tetőre szerelt áramszedőn keresztül
- Teljes tömeg: 19 500 kg
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!