MAKS: Q400 gyártás Oroszországban!

iho   ·   2013.08.30. 09:47
cim

A moszkvai repülőszalon talán legjelentősebb üzlete köttetett a kanadai Bombardier és az orosz állami Rostec között, igaz, még csak szándéknyilatkozat formájában: nem egyszerűen száz repülőgép megvásárlásáról van szó, hanem a száz utasszállító oroszországi összeszereléséről.

A megállapodásban szereplő típus a Bombardier légcsavaros-gázturbinás, hetven személyes utasszállítója, a Q400-as, amelyből valaha négy a Malév regionális flottájában is repült. Az összeszerelő üzemet az Ilyushin Finance és a Rostec lízingcége, az Avia Capital finanszírozza, mindkét cégnek 50-50 gépe lesz, megközelítőleg négymilliárd dollár értékben, listaáron számolva.

Valaha nagyon sikeres típus volt, most már kevés rá a megrendelés.jól jönne az orosz üzlet

A szándéknyilatkozat megvalósítását és a gépek oroszországi összeszerelését a Bombardier Moszkvában tartózkodó vezetői nagyon valószínűnek és megvalósíthatónak tartják. Mike Arcamone, a cég polgári repülőgépeket gyártó ágazatának vezetője pedig arra emlékeztetett, hogy a kanadai vállalat stratégiájának része a globális terjeszkedés.

A megállapodás a jelek szerint mindkét fél számára komoly segítség lehet a maga problémáinak a megoldásában. A Bombardier számára létfontosságú, hogy újabb megrendelésekhez jusson, mert a légcsavaros-gázturbinás típusból az orosz üzlet nélkül már csak harminchat gép legyártása lenne hátra. Mivel mindeddig a CSeries, a 120-160 személyes új jet rendelésállománya sem igazán megnyugtató, nem fedezi az eddig a fejlesztésbe ölt milliárdokat, gyanítható, hogy a Bombardier utasszállító divíziója komoly nehézségek elé nézne a keleti üzlet nélkül.

Rövid távú járatokon sokat fogyasztó elavult típusokat kell új lgt-kkel leváltani

Az oroszok részéről viszont az igények megsokasodása okoz fejfájást, főleg a közepes és kis társaságok flottájának halaszthatatlan cseréje. Ez nem egyszerűen forgalmi, hanem repülésbiztonsági kérdés, ugyanakkor nagyon fontos lenne az orosz cégeknek, hogy hatékonyan üzemeltethető gépekhez jussanak, hogy csökkenthessék a jegyárakat. Nagyon kellene tehát sok modern gép, elsősorban a belföldi légiforgalomba, azonban a most futó orosz repülőgépgyártási programok mind úgymond fölélőtték ezt a kategóriát: a Szuhoj S100-asának alaptípusa hetvennyolc személyes, de a jelek szerint ebből a típusból az orosz társaságok is inkább a kilencvennyolc személyes és nagyobb hatótávolságú változatot részesítik előnyben, a rövidebb vonalakra viszont a gazdaságosabban üzemelő légcsavaros gépeket szeretnék beállítani, az ennek megfelelő elavult An-24-es és 26-os gépeknek azonban nincs orosz utódtípusa.

A kanadaiak adatai szerint jelenleg több mint százhúsz Bombardier-gyártmány repül Oroszországban illetve a FÁK-államokban, a következő húsz évben pedig négyszáz gépre lenne szükség ebben az övezetben a 20-99 személyes kategóriában.

A típus a Malévnál is repült

A nemzetközi piacokon a Q400-ast a piacokon alaposan megelőzte eladásokban az ATR nagyobbik, 72-es változattal. Ugyanakkor a Bombardier a jelek szerint nem próbálkozik azzal a fejlesztési iránnyal, amellyel a versenytársa, vagyis a száz személyes vagy annál is nagyobb turboprop megkonstruálásával.

A Bombardier moszkvai nyilatkozatai ugyan a típusban rejlő továbbfejlesztési lehetőségeket is emlegetik, de láthatóan nem egy meghosszabbított, alapjaiban újratervezett változatról van szó, hanem például a kabin/cargo konfiguráció átalakításáról.

Rövid távokon a gazdaságos megoldás a turboprop utasszállító

Az orosz Q400-asok összeszerelésének helyszínéről még nem hangzott el konkrét információ, mint ahogy arról sem, melyek azok a légitársaságok, amelyek a két bérbeadótól lízingelni fogják a gépeket. Az biztos, hogy a Bombardier az orosz vonal mellett fenn akarja tartani a kanadai gyártósort is, amely úgymond hagyományos piacokra dolgozik tovább.

Alakul egy másfajta összjáték is orosz partnerek és a Bombardier között, ennek alapja az, hogy a CSeries és a még tervezés alatt álló orosz MSz-21, a Tu-134-esek és 154-esek utódtípusa ugyanazt az új rendszerű Pratt & Whitney GTF hajtóművet használja majd, az együttműködés lényege a gépek bevezetésének műszaki támogatása és a karbantartási-szerelési tevékenység lenne.

***

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek