MAKS13: szuper-Szuhojok kötelékben, kínai fellépés
Az orosz repülőipar ambíciói, de ugyanakkor egy érdekes nyitás jegyében is indul a Moszkva melletti Zsukovszkij repülőtéren az egyik legfontosabb nemzetközi repülő- és úrhajózási szalon, a MAKS. A hatalmas rendezvény 27-én, kedden az üzleti élet és a sajtó számára nyílik meg, aztán az utolsó három nap: péntek, szombat és vasárnap lesz a nagyközönségnek is megtekinthető. Rekord érdeklődést várnak a szervezők, a helyszínre új autóutat építettek ki, és a jelek szerint külföldön is minden eddiginél inkább figyelnek a grandiózus rendezvényre, a résztvevő országok száma 44.
Ami a hazai légiipar és katonai repülés érdekességeit illeti, a már korábban bemutatott ötödik generációs Szuhoj T-50 PAK FA ezalkalommal kötelékben is repül, ez nyilván azt kell, hogy jelezze a nagyközönségnek is, hogy a gép meglepően radikális, azaz gyors berepülési és hadrendbe állítási programja nem utópia: Putyin elnök. egyébként a MAKS védnöke, legutóbb azt mondta, hogy már 2016-ban felszáll az első sorozatgyártmány, ugyanakkor jelentések szerint most még mindössze négy repül belőle.
Ugyanakkor míg korábban a T-50-es protopéldánya érthető mód óvatos repülési programot mutatott be, most mondhatni: mindent bele! Vagyis az előzetes hírek szerint szólóban a fly-by-wire és az integrált tolóerővektoros kormányzás minden előnyét bemutatja a gép, a szokásosan különleges manőverekkel, a nagy állásszögű figuráktól, a látványos kobrától a taucherig, a szaltó-szerű szűk )elforgatott?) loopingtól a laposdugóig. Tegyük hozzá, a „műrepülő” program pilótája az a Szergej Bogdan lesz, aki júniusban a párizsi szalon közönségét ejtette ámulatba napról napra Szu-35-ös bemutatóival.
A negyedik generációs Szuhoj-típusok közül azonban az előzetes hírek szerint nemcsak a 35-ös, hanem az export szempontjából még fontosabb 30-as is fellép, amelyből Kína komolyabb mennyiséget importált, csaknem száz példányt üzemeltet a légierő és a haditengerészet kötelékében.
És ide kapcsolódik a nyitás, az idei MAKS egyik legérdekesebb mozzanata: még a rendezvény hivatalos weboldalán is az élre került – az orosz formációkat is megelőzve – a nagy szenzáció, a kínai légierő kötelékének repülése. A csapat neve: Augusztus 1., a Kínai Néphadsereg megalakulásának dátuma, a kötelék a negyedik generációs, kacsa-elrendezésű J-10-es könnyű harci gépekkel repül, és először jelenik meg Kína határain túl a globális színtéren. A J-10-esek orosz Saturn AL31FN hajtóművel készülnek, talán ez is magyarázza, hogy a fellépést hírek szerint orosz cégek finanszírozzák. (Bár lehet, hogy az orosz hadiipari körökben épp most kelt némi csalódást a kínaiak bejelentése, miszerint megkezdik a típus gyártását saját WS-10A hajtóműveikkel).
Természetesen itt lesznek a hazai ászok is, a Kecskeméten is repült Orosz Vitézek a Szu-27-esekkel, a MiG-29-es Sztrizsi-kötelék, a Szuhojokkal légharc-bemutatót tartó Orosz Sólymok, valamint a Szirti Sasok: a Mi-28N harci helikopterekkel repülő formáció. Érdekes kapcsolódó mozzanat: most mutatkozik be először a típus kifejezetten kiképzési célokat szolgáló UB-változata, illetve világszerte népszerű, nálunk is repülő Mi-8/17-es közepes szállítóhelikopter mindenben megújult változata, a Mi-171A2. A „Rus” nevű formáció L-39-esekkel repül, és valamennyi légi fegyvernem kíváló oktatói alkotják, ugyanakkor két remek külföldi csapat is ott lesz L-39-es Albatroszokkal: a kecskeméti fellépés után a Baltic Bees, és a Breitling Jet Team (ők a 2010-es kecskeméti repülőnapon repültek szenzációsan).
Érdekes hír, hogy miközben az amerikai haditengerészet bemutatóit a többi légi fegyvernemével együtt az idei évre takarékossági okokból törölték, azért mégis lesz F-18-as repülés Moszkvában. Gyaníthatóan nem a US Navy, hanem a gyártó Boeing fedezi a költségeket, ami érthető, hiszen a Super Hornet jelenleg is harcban áll több fontos tenderen. De persze repül Moszkvában a versenytársak egyik legfontosabbika is, a francai Dassault Rafale.
A polgári gépek legnagyobbika az Airbus kétszintes óriása lesz, a gyár egyik A380-asa lép majd fel, ugyanaz a gép, amely Le Bourget-n is repült az utolsó napokon. Ami pedig sok magyarországi repülőembernek is érdekes lehet, bemutatkozik az egykor nálunk is népszerű, néhány példányban ma is repülő cseh lgt, az L-410 utódja, az Evektor Outback, amelynek fejlesztésekor jelentős részben épp az orosz piac igényeit vették figyelembe. Itt van leginkább szükség a rövid, nem burkolt pályákról is felszállni képes (az An-2-eseket leváltó) 9 személyes kéthajtóművesekre, sőt, már alakul a típus oroszországi gyártása is.