Márpedig a karaván halad

iho.hu   ·   2024.07.14. 08:00
MÁVAG LO 3500

Kimagasló mértékben és minőségben bővül a Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum gyűjteménye. A múzeum legújabb műtárgyai közé tartozik egy ritka Warszawa vágánygépkocsi, egy Pink Floyd különkiadású Volkswagen Golf III-as, egy Ikarus 405-ös és egy Ikarus 260 CNG-autóbusz.

A Magyar Műszaki és Közlekedési Múzeum alapvető célkitűzései közé tartozik a magyar közlekedéstörténeti emlékek megőrzése, amely számos részfeladatra oszlik a műtárgyak felkutatásától, beszerzésétől, szállításától, állapotmegőrzésétől kezdve a megfelelő tárolásig, restaurálásig és kiállításig. A kormány jóvoltából támogatott nagyszabású értékmentő programnak köszönhetően számos jármű restaurálása zajlik, illetve jelentős beszerzések várhatók.

Többek között két nevezetes villamos restaurálása is folyamatban van. Az 1000-es sorozatú, 1061-es pályaszámú, és az UV3 típusú, 3414-es pályaszámú villamos motorkocsik esetében a járművek vázszerkezetének bontása elkészült, jelenleg a szemcseszórást végzik a szakemberek. Hamarosan megkezdődik a kocsiszekrények külső burkolatának restaurálása és a tetőszerkezetek javítása. Ezután következik az utastér és a vezetőállások restaurálása.

A múzeum jelenleg hat különleges autó helyreállítását végzi:

  • egy 1902-es Oldsmobile, amely az első sorozatgyártásban készített gépjármű, és amelynek működését Galamb József, a Ford T-modell megalkotója is adaptálta,
  • Jobbágy Károly kétszeres József Attila-díjas költő Adler Trumpf gépjárműve, amelyet a költő saját igényei szerint alakított és amelyről verset is írt,
  • Opel Olympia – az első önhordó karosszériájú járművek egy korai típusa,
  • Csonka János igen ritka egyhengeres személygépjárműve szintén az 1900-as évek elejéről,
  • egy BMW Isetta, az 1950-es évek népszerű törpeautója, és
  • az egyetlen fennmaradt gépjármű Weiss Manfréd gyárából, amely feltehetően betegszállítóként szolgált.

Folyamatosan bővül és újul az Ikarus-állomány. Az Ikarus 280-as, a világszerte ismert és használt városi-elővárosi csuklós autóbusz esetében napokon belül megkezdődik a gyártáskori állapot rekonstruálása, az Ikarus 405-ös midibuszt pedig az utolsó üzemállapotára újítják fel. A múzeum jelenleg húsz autóbuszt őriz az Ikarus örökségből, ezek többségével a nagyközönség még idén találkozhat.

Két további gépjármű helyreállítása is rövid időn belül megkezdődik: a Csepel D-450 teherautót – ez jelenleg is megtekinthető a „Mivel megyünk? Energiamix a közlekedésben” című kiállításon, az Északi Járműjavítóban – üzemképes állapotba hozzák, akárcsak a szintén restaurálásra váró MÁVAG LO 3500-ast (nyitóképünkön, mögötte a „csőrös” Csepel) is.

(fotó: Szikora Zsombor, MMKM)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek