MAX nélkül is: beindult a low-fare repülés New Yorkba!

iho   ·   2017.06.18. 16:15
cim

A Norwegian Air Shuttle ígéretéhez híven teljesítette első járatait a skóciai Edinburgh és a New York állambeli Stewart repülőtér között, vagyis valóban megkezdődött az észak-atlanti légivilág új korszaka, a „fapados”, jobban mondva low-fare, alacsony jegyárú repülések ideje.

(fotó: Westfair Online, Bob Rozycki)

Jobban mondva a korábbi próbálkozások, például az emlékezetes Laker-féle próbálkozás után most már egy magabiztos társaság révén, és a piac jelentős részét uraló üzleti modell jegyében indult be a járat. És valószínű, hogy a liberalizált légiközlekedés világában ezt a mostani vállalkozást már nem tudják megfojtani, mint egykor Lakerét: egyrészt maga a Norwegian elég erős csoport ahhoz, hogy biztos hátteret adjon a kezdeményezésnek, másrészt a jelek szerint a konkurencia inkább igyekszik felzárkózni mellé. Korábban a Ryanair felől is lehetett hallani gyanús hangokat a hosszú távú illetve atlanti repülések lehetőségéről, nemrég pedig a „túloldalról” a JetBlue jelentette be terveit a keleti part és az európai nagyvárosok közti, keskenytörzsű gépekkel repülhető (A321LR) járatokról. Igaz, ezeken a férőhelyek egy része prémium-kialakítású lesz.

A nyitójárat a Flightradaron

Korábban többször jeleztük, hogy a Norwegian nyitása erősen kötődik a 737-es új sorozatának, a MAX-nak a forgalomba állításához, ami meg is történt, csak éppen nem a Norwegian, hanem egy délkelet-ázsiai társaság, a Malindo színeiben, noha jóval korábban a Southwest, utána pedig a Norwegian volt a tervezett kibocsátó. Hogy a norvégok miért nem vették vagy vehették át első MAX-madarukat, arról nincs pontos információ: talán azzal a friss hírrel is összefügghet a dolog, hogy a hajtóműveket gyártó CFM bejelentette, hamarosan, még ebben a hónapban, megkapja a MAX-ok szárnyai alatt dolgozó LEAP-1 a háromórás ETOPS-engedélyt, vagyis a gépet lehet úgy repültetni, hogy 180 percre távolodjon el a legközelebbi kitérő repülőtértől.

Akármi is az oka a késlekedésnek, az első New York-i 737-es Norwegian-járatot a társaság egy, az eddigi NG-sorozatban gyártott 737-800-asával teljesítette, a következő lépcsőben Stewart és Bergen, illetve Dublin között is repülnek majd a gépek. A nyitójárat menetideje két perc híján hét óra volt, a bergeni csaknem nyolc óráig tart majd, és a netes vélemények között elég sűrűn felbukkan, hogy ennyi időt egy keskenytörzsű gépben eltölteni elég keservesnek tűnik.

Stewart International: méretes pálya, nagy fejleszthető terület

Amire viszont az többek válasza, hogy évtizedeken keresztül repültek és repülnek most is sikeresen hasonlóan hosszú vonalakon az ugyanolyan törzskeresztmetszetű 757-esek is. Egyébként lehetséges, hogy a MAX csúszása, a menetidő és az ETOPS-engedély oly módon függnek össze, hogy a 180 perces jogosítás birtokában a gépek olyan atlanti útvonalakon is repülhetnek, amelyek rövidebb átkelési időt tesznek lehetővé.

Ami pedig az első célrepteret illeti (lesz még kettő a keleti partvidéken), Stewart az utaskiszolgálás, a terminál tekintetében aprócska reptér, ahogy egy beszámolóban olvasható, az utasforgalmi épület nem nagyobb, mint egy méretes autópálya-állomás. Másfél órás buszjárat köti össze a száz kilométerre lévő Manhattan központjával, viszont a leszállási illeték La Guardiához képest tízszer alacsonyabb, a minimális forgalom minimális fordulóidőt tesz lehetővé.

Amikor Stewart még légibázis volt

Maga a légikikötő területe szerint nagyobb, mint New York harmadik legfontosabb reptere, Newark, amely 40 millió utast indít és fogad évente. Viszont ennek a reptérnek nincsenek légtér-gondjai, messze esik a térség nagy csomópontjaitól, nem kell a levegőben várakozni a forgalom miatt és a felszálláskor sem lesz sorban állás...

Stewart fő pályája nagyjából 3600 méter, amit az magyaráz, hogy 1970-ig a reptér légibázisként szolgált, és a US Air Force legnagyobb szállítógépeit, a Galaxykat is sűrűn fogadta és indította, miközben a West Point katonai akadémia kadétjai is itt kaptak repülőkiképzést. Polgári repülőtérként is elsősorban a cargo-forgalma jelentős, de közben hatalmas terület áll rendelkezésre mindenféle fejlesztésre.

A nem túl nagy terminálépület

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

Tükröm, tükröm!

iho/repülés   ·   2024.04.16. 16:00

Micsoda ötlet! A koreai fapados Jin Air tükröket szereltetett a fedélzeti poggyásztartókba. Nem kell már az ülésen tipródni, hogy kiderüljön, van-e még hely a csomagunknak.