MAX-ügy: miért függeszti fel a Boeing a gyártást?

iho   ·   2019.12.18. 12:00
cim

Ellentmondásos, olykor szinte szélsőséges értékelések kísérik a Boeing bejelentését, miszerint januártól időlegesen felfüggeszti a 737-esek gyártását, A New York Times, amely főszerepet játszott az újabb és újabb „nagy leleplezések” tálalásában, most azzal riogatja a közvéleményt, hogy a bejelentés azt jelenti, hogy az egész amerikai gazdaság veszélybe kerül. A higgadtabb, valóban elemző reagálások egyike viszont egyenesen úgy fogalmaz, hogy „időnként nagymértékű szükségtelen sajtóhisztéria” kíséri a média részéről a történéseket.

Például a Boeing már a harmadik negyedévi üzleti jelentésében is említette a gyártás csökkentésének vagy leállításának lehetőségét, tehát ez az eshetőség nem volt újdonság. Ennek ellenére volt a Reutersnek egy olyan híre december elején, amely szenzációs újdonságként tálalta ezt az eshetőséget, ráadásul ennek az alapja is egy közel két hónapos jelentés volt, de azért nagy zuhanást hozott a Boeing papírjaira.

(fotók: Boeing)

A mostani döntés hátteréről azt tudhatjuk meg, ismét csak a valóban elemző reagálások egyikéből, hogy a januári leállás  alapja az volt, meddig tart ki a gyártás finanszírozására a már az átadásra váró, kb. négyszáz gépre kapott lekötés illetve előleg, vagyis az összeszerelés addig működhet észszerű pénzügyi körülmények közepette, amíg ez az összeg kitart és megalapozza az új gépek elkészítését. Utána viszont, és ezt a Boeing közleménye is hangsúlyozza, arra kell felkészülni, hogy a tilalmat feloldják.

Feltehetően ez az oka annak, hogy a Boeing nem fog sem elbocsátani, sem kényszerszabadságra küldeni alkalmazottakat – Rentonban 12 ezren dolgoznak – hanem átcsoportosítja őket „más feladatokra”. A cég közleménye szerint a prioritás az összeszerelt gépek felkészítése az átadásra, és ez, tekintve, hogy közel négyszáz példányról van szó, valóban hatalmas munka lesz. Ami pedig azokat a híreket illeti, miszerint az óriás gyártó bele fog bukni a MAX-krízisbe, a korrektnek tűnő válasz egyfelől az, hogy a cégnek sikerült az elmúlt hetekben többmilliárdos hitelekhez jutnia a válság finanszírozása érdekében, másrészt a tilalom feloldása után és a gépek átadásával a pénzügyi helyzet is normalizálódhat, hiszen a visszamondások után is ötezer körüli a rendelési lista.

Szakmai információk szerint a kérdéses MCAS, a MAX-ok átesésvédelmi rendszere már átesett a szükséges módosításokon, a Boeing azonban áttekinti és módosítja a 737-esek teljes repülésvezérlését. Az FAA ennek bázisán fog dönteni a típus légialkalmassági engedélyéről. (A NYT azt állítja, hogy az MCAS nem készült el, ezért késik az engedély.) A Boeing úgy remélte, hogy a tilalom feloldása még idén megtörténik, a szövetségi hatóság vezetője jelezte, hogy erről nem lehet szó, és elutasította, hogy bármiféle feltételezést vagy tervet bocsásson közre arról, mikorra várható ez a lépés. A kész gépek átadását tovább bonyolítja, hogy az FAA a típusra kiadott engedély mellett minden példányt külön ellenőriz. Érdemes ezzel kapcsolatban ismét idézni a Ryanair vezérét, aki szerint a 737 MAX lesz a repülés történetének legalaposabban bevizsgált és ezért legbiztonságosabb terméke.

Ami minden reagálásban felbukkan, az a beszállítók – összesen mintegy hatszáz cég - helyzete, nem tudni ugyanis, hogy a gyártás felfüggesztése mit jelent: csak az összeszerelésnek, vagy egyben a gépenként négyszázezernyi(!) részegység elkészítésének leállítását is. A két legfontosabb cég ezügyben a hajtóműveket szállító CFM International és a teljes törzsek gyártója, a Spirit. Utóbbi nem nyilatkozott, a CFM közleménye sem tartalmaz konkrétumokat, csak a partneri elkötelezettség megerősítését.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek