Meddig még, kétszázas sorozat?
Az ominózus mondat a Solaris trolibuszok átadóünnepségén hangzott el, a BKK-vezérigazgató Dabóczi Kálmán kezdte ezzel beszédét. A lendület azonban a metrópótló járművek beszerzését övező cirkusszal megtörni látszik, egyelőre az sem biztos, hogy jönnek-e egyáltalán buszok, vásárol-e járművet a főváros avagy csupán szolgáltatást vesz? Ez az előreláthatólag 150 csuklós autóbusz nagyban hozzájárulhat a tervezett teljes alacsonypadlósítás megvalósításához.
Jelenleg azonban lépten-nyomon találkozunk az elnyűhetetlen 260-asokkal, 280-asokkal a fővárosban, bizonyos járatokon sűrűn, másokon alkalmilag, beugró központi tartalékként fordulnak elő. A Volvo hibridbuszok kivonása is átrendezte a kocsikiadást, például az Újpalotáról a Blaha Lujza térre közlekedő 7E járaton egyre többször találkozhatunk 280-asokkal. Amikor terheléses utasszámlálás (a közlekedési szleng szerint knorrozás) zajlik, úgyszintén az öreg jószágokat kell elővenni).
A kétszázas sorozat – a tervező Finta László egy régebbi tévéinterjúja szerint – úgy járt, mint a bogárhátú Volkswagen: annyira jól sikerült, hogy nem merték abbahagyni a gyártását. A 260-ast harminc, a 280-ast huszonkilenc éven keresztül készítette az Ikarus, és bár a jelenlegi elvárásoknak (motor, magas padló) nem felelnek meg, valóban elnyűhetetlen járművei a fővárosi közlekedésnek.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!