Megálló retró Kőbányáról
Az ötletet egy, a portálunkon megjelent cikk adta, miszerint Szentgotthárdon egységes buszvárókat építenek. Nosza, elő a könyvespolcról egy régi kiadványt, és nézzük, mi volt a helyzet úgy harminc-negyven éve a fővárosban, annak is a tizedik kerületében.
Kőbánya Budapest egyik ipari fellegvára volt, a Jászberényi és a Gyömrői úton egymást érték a gyárak, üzemek, ipartelepek. A BKV-nak azonban nem mindig volt kapacitása arra, hogy még a nagyobb forgalmú megállóhelyeket is ellássa váróbódékkal, megoldották hát az üzemek maguk.
Az említett kiadvány – Csonka Sándor: Kőbánya közúti közlekedésének története, kiadta a X. kerületi Tanács Végrehajtó Bizottsága 1987-ben – fél oldalt, és tizenhárom képet szentel ennek a témának, eszerint az úgynevezett BKV típusú utasvárókat 1975-ben a BKV Magasépítési Osztályán Szmodits Júlia tervezte, a Jászberényi úton és az Élessaroknál többet is találhattunk. Szintén a hetvenes években készült el az egyedi, csővázas utasváró a Harmat utcában, és egyedi váróbódét kapott az Orion gyár is. Utána az üzemek saját kézbe vették a kezdeményezést, egyre-másra épültek Kőbányán az egyedi, és érdekes színfoltokat jelentő helyiségek kerületszerte. A kétezres évek tipizálása aztán ennek a kezdeményezésnek véget vetett, több régi váró eltűnt, mások rogyadozva bár, de még megvannak, nem egyet viszont a mai napig is használnak az utasok.
Megjegyzés: sajnos az eredeti kiadvány sem a tökéletes nyomdatechnikájáról híres, jobb minőségben nem igazán lehetett a képeket reprodukálni – a szerk.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!
Utazzon velünk!Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!