Megépülhet a zalaszentiváni delta

iho/vasút   ·   2024.09.26. 09:00
_zalaszentivan

Tíz évvel ezelőtt kezdte el a GYSEV a projekt előkészületi munkálatait. A deltavágány megépítésére szóló felhívási eljárás nyitott, a megoldásra 840 napja lesz a kivitelezőnek.

Hat éve, hogy leírtuk, közelebb jutott a megvalósításhoz a zalaszentiváni vasútállomástól nyugatra tervezett deltavágány ügye. Ez az a sínpár, amely jelentősen leegyszerűsíti a vasúti közlekedést az érintett régióban, emellett a zalai megyeszékhely megközelítését is megkönnyíti. Mégpedig azért, mert a Szombathely–Őrihódos (Hodos) viszonylatú tehervonatok csak menetirányváltással haladhatnak át Zalaszentiván állomáson, ami többlet menetidőt és külön tolatószemélyzetet igényel. Tágítva a kört: az említett szakasz a fontos, észak–déli irányú 11-es számú (Amber/Borostyánkő) vasúti árufuvarozási folyosó része. Ugyanakkor a Szombathely és Zalaegerszeg között közlekedő személyszállító vonatok szintén csak menetirányváltással érhetik el a zalai megyeszékhelyet.

Most eljutott az ügy odáig, hogy végre megépülhet a delta: az uniós pályázati értesítőben ugyanis megjelent a GYSEV felhívása, amelyben a vasúttársaság kivitelezőt keres a megépítésére, egészen pontosan a „…deltavágány építési munkái teljes körű elvégzése és kapcsolódó feladatok ellátása.” Az eljárás nem gyorsított, ellenben nyitott, a részvétel lehetősége mindenkinek megadatik.

A felhívásban szereplő, megépítésre váró egyes tételek (ellátandó főbb feladatok):

  • hozzávetőlegesen 1500 vfm egyvágányú új vasúti pálya építése (pályatest, alépítmény, felépítmény),
  • a 17 és 25. számú vasútvonalakon cirka 570 vfm vasúti pálya teljes átépítése,
  • hat csoport kitérő beépítése, • a közút új nyomvonalra helyezése mintegy 405 méter hosszban,
  • három, vasúti átjáróval kapcsolatos építési, átépítési munkák, • 160 méter hasznos hosszban egy új sínkorona + 55 cm magasságú utasperon létesítése,
  • hatállásos P+R parkoló létesítése,
  • 25kV 50 Hz rendszerű (váltakozóáramú) felsővezetéki rendszer átépítése/építése körülbelül két és fél kilométer hosszban,
  • Zalaszentiván állomáson egy vasúti elektronikus biztosítóberendezés, illetve csatlakozó térközbiztosítóberendezések átalakítása,
  • a munkák átjárhatósági műszaki előírásoknak (ÁME) történő megfeleltetése.

A kivitelezés becsült időtartama: 840 nap, azaz két év, négy hónap.

A deltavágány a GYSEV ábráján

A GYSEV Zrt. 2014-ben, KÖZOP forrásból kezdte meg az előkészítési munkálatokat, 2015-ben pedig elkészült a projekt megvalósíthatósági tanulmánya. Nem gyors lefolyású eset a vasútépítés – nem csak Magyarországon, hanem jellemzően az egész Unióban.

(fotó: Jermann Kálmán)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Kisvasút Nagyvasút Vasútmodell Városi vasút Vasút Kiemelt ajánlatok

Zárójelentés a Kálmán Imre EN vonaton kitört pánikról

T. H. F.   ·   2024.10.03. 12:00

Megjelent a legújabb Indóház, hasábjain többek között a címben is jelzett témával, a GYSEV Púposának különvonatával, az államvasúti motoros vontatás indulásával, a MÁV Igazgatóság a múlt század negyvenes évek elején jellemző napi négy-, illetve hatórás munkarendjével, vagy a ČKD Tatra KT4 rövid-csuklós villamos motorkocsi fél évszázadával.