Megint tárgyaltak róla: magyar vagonokkal képzelné el a vasúti reformot Egyiptom

iho/vasút   ·   2018.07.08. 16:17
egyiptom_vonat0

Az elképzelések szerint egy-két hónapon belül sikerül aláírni a megállapodást, amelynek értelmében a szerelvényeket egy magyar és egy orosz cég gyártja majd le konzorciumi formában, a finanszírozásról pedig az Eximbank gondoskodik. Magyarországnak történelmi jelentőségű lenne ez a vasútfejlesztés, ugyanis ekkora nagyságrendű üzletet még nem bonyolítottak le a magyar járműgyártás történetében. A Dunakeszi Járműjavító Kft. és az orosz Transzmasholding Hungary Zrt. hozta létre a gyártásért felelős konzorciumot. Az Eximbank azzal a feltétellel vállalta a beruházás teljes finanszírozását, ha annak az értéknek, amit az 1300 vasúti kocsi előállítása képvisel, több mint az ötven százalékát Magyarországon állítják elő.

Ezért kellenek Egyiptomnak új vasúti kocsik: a kép Kairó közelében készült az Egyiptomi Nemzeti Vasutak Henschel gyártmányú mozdonyáról és vonatáról (fotó: Richard Gennis)

Egyiptom egy ideje szeretné már ezt a nagy vasúti fejlesztést. Két éve írtuk, „az egyiptomi állami vasúttársaság hétszáz személykocsi beszerzésére készül, erre vonatkozóan az Eximbank hitelezési hátterével magyar vállalati részvételről születik megállapodás. Emellett kilencmillió eurós szerződést írnak alá Ganz vasúti forgóvázak szállításáról is. Közúti járműgyártásban is születhet egyezség, a Rába és egyiptomi partnere egy közös vállalatban tehergépjárművek és harci járművek tengelyeit fogja gyártani.”

A Magyar Nemzet egy éve ismételte át a föntieket, valójában már 2014-ben voltak ilyen tervek, amelyekről az azóta fölszámolt Népszabadság írt: „a rendkívül kedvezményes, a hírek szerint akár húsz évre, egyszázalékos kamat mellett folyósított egymilliárd euróból Kairó elsősorban vasúti személykocsikat importálna hazánkból. (...) Az ipar felpörgetésének egyik helyszíne a tervek szerint Dunakeszi lehetne. A hétszáz, egyelőre még meg sem tervezett vasúti kocsi gyártásának oroszlánrésze a hírek szerint a Szijjártó Péterrel a soraiban pályára lépő helyi teremfocicsapat, a Dunakeszi Kinizsi Futsal Klub szponzorálásában érdemeket szerzett, ma még Bombardier MÁV Kft. néven jegyzett vasúti járműjavítónak jutna. A nagyszabású megrendelések híján nehézségekkel küzdő, és kanadai–német tulajdonosa, a Bombardier küszöbönálló kormányzati kivásárlása révén visszaállamosítás elé néző társaságnak ez a megrendelés akár öt-hét évig is munkát adhatna.

A kérdés valójában csak az, hogy a cég kibírja-e a nemzetközi üzlet megkötéséig. A hitelmegállapodás és tartalmának összeállítása ugyanis feltehetőleg nem megy majd túl gyorsan.

A nehézségek ott kezdődnek, hogy a vonatvásárláshoz még Egyiptomban is közbeszerzést kellene kiírni. Könnyebbséget jelent viszont, hogy a távolkeleti versenytársak valószínűleg rendkívül kedvező árajánlatai mellett a magyar bukás rémével fenyegető, nehézkes eljárás alól a kairói kormány elnöki hivatala felmentést adhat. Arra hivatkozva például, hogy az Eximbank nem piaci, hanem segélyhitelt folyósítana a beruházáshoz.

Amire a 2011-es egyiptomi forradalomban megroppant államnak valóban nagy szüksége is lenne. Más kérdés, hogy egy ilyen segélyhitel letárgyalása, feltételeinek megteremtése összetettebb feladat egy devizaalapú lakáshitel tető alá hozásánál, így jóváhagyása szakemberek szerint akár 2016-ig is elhúzódhat. A segélyhitel kisebb hányadát mindenesetre Egyiptom magyar motorvonatok vásárlására fordítaná. A Kairó és Luxor közti közlekedésre szánt tizenkét részes dízel-elektromos szerelvények jelenleg még csak rajzon léteznek.

Ennek ellenére a terv az, hogy a Kairó által kért tizenöt motorvonat gyártásában szerephez juttatnák a Ganz Motor Kft.-t. A Ganz Gépgyár Holding Zrt. vállalkozásai közé tartozó, vasúti és ipari gépek tervezésével, gyártásával, karbantartásával foglalkozó cég az első járműkoncepciót már fel is vázolta. Járműveihez a forgóvázakat és a dízelmotorokat maga gyártaná, a többi rész egység mind nagyobb hányadát pedig hazánkban termelő szakvállalatoktól szerezné be. A kocsitestek például a Stadler Szolnok Kft. szolnoki üzemében készülhetnének.”

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek