Megjelent az Indóház 173. száma; 2025. augusztus–szeptember

Eddigi két évtizedünk során alig valamivel kevesebb, mint 15 ezer oldalon hozzávetőlegesen ötezer téma (cikk); aktuálisan nyolcvan oldalon 35 jelentősebb/hosszabb olvasnivaló. Szemelvények a friss folyóirat tartalmából.
Prohászka Csaba a klasszikus vasútfotósi korok kvalitásait idéző felvételének hála a címlap a második retró Bézéé, a 001-esé – a Buzenykák és a retrósításuk rövid története is felsejlik a belíveken. (Ott, ahol az idei egyetlen múlt utáni vasúti sóvárgás felvételeiből is átnyújtunk egy csokorral.)
Szerzőnk a Békés Vármegyei Helyiérdekű Vasút történetét göngyölítette fel. Tőle, Felek Ferenctől tudjuk, hogy a Berettyó, a Sebes- és a Fekete-Körös alsó folyásának egykori árterületén kiépült vasút vonalait a Magyar Királyi Államvasutak kezelte és a kolozsvári üzletvezetőséghez tartoztak. Az érintett térség ennek a vasútnak köszönhetően lépett át az ipari forradalom üdvkorszakába.
Minden Hatvanban kezdődött, avagy szemelvények a nyolcvanas évek vasúti értékmentéséből: a múlt század nyolcvanas évtizedének derekán, 1984-ben alakult MÁV Nosztalgia Munkabizottság – később a nosztalgia szót a história váltotta fel a testület nevében – rakta le a jelenlegi hazai múltidéző vasúti járműpark alapjait és dolgozta ki a vasúttársaság műemlékvédelmi szabályzatát. Emlékezés a kezdetekre.
A vasúttörténelem legsúlyosabb szerencsétlenségeit feltáró sorozatunkban ezúttal 1917-ig utazunk vissza a vasúthistóriában. Az akkori, romániai, ciureai szerencsétlenségben több mint nyolcszázan lelték halálukat. A katasztrófa körülményei azonban máig tisztázatlanok, annak idején ugyanis még komoly vizsgálatot sem indítottak az ügyben.
Az ötvenöt év elteltével újra legelső útjának helyszíneit az egykori Német Demokratikus Köztársaság területén felkereső Gerencsér Tamás meghatározó kelet-németországi vasúti élménye 1970-es: akkor kísérte el a zwickaui August Bebel Kokszolóművek vendégeként az NDK-ba látogató édesapját a szocialista tömb lipcsei vásárok vásárára. A vásárközpontban, abban az esztendőben állították ki a V300 001-es prototípus-nagydízelt is…
Kisvasút:
- megújult a MÁV Zrt. Széchenyihegyi Gyermekvasút GV 303 pályaszámú, C-50 típusú mozdonya.
- bővült a kisvasúti emlék helyek száma: lelkes tapolcai lokálpatrióták az egykori, helyi Mukivasút csilléjét állítottak ki tapolcai vasútállomás előtti körforgalomban,
- kisvasúti tudományokból védte meg doktori címét a Szegedi Tudományegyetem GTK-n többek között basics of hotel businesst és szállodamenedzsmentet oktató Pavletits Péter, az Edutus Egyetem adjunktusa, az Indóház rovatának lelkes gondozója.
Városi vasút
- Budapest egyesítésének századik évfordulóján, 1973-ban két jellegzetes villamoskocsi típus tűnt el a főváros közlekedéséből: ezek egyike a kilenc méternél rövidebb kis pótkocsi. Sorozatos átalakításuknak az lett a következménye, hogy egyik, másik típus már alig emlékeztetett eredeti kinézetére…
- Coventry forradalmian új könnyűvasúti rendszere: az Egyesült Királyság tizenegyedik legnagyobb lélekszámú települése egyedülálló közlekedési projekttel keltette fel a nemzetközi szakértők figyelmét, a Coventry Very Light Rail (CVLR) elnevezésű, különösen könnyű és autonóm könnyűvasúti rendszerrel.
Ami pedig a vasútmodellezést illeti, gyakorló szerzőnk egy V43as sorozatú mozdonyt épített, méghozzá teljes egészében 3Dnyomtatási technikával. Minden egyes alkatrészt maga rajzolt meg egy CAD szerkesztővel. A gép méretaránya 1:24, a méretek alapjait egy Piko Szili adta az 1:87 méretarány 3,625-ös felszorzásával. Mivel az alkatrészek elkészítése során figyelembe kellett venni a nyomtathatóságukat, ezért Szántai Zoltán töredelmesen bevallja: nem lett minden tökéletes.
A Pikótól megszokhattuk, hogy nem restek rétegtémákat is felvenni a kínálatukba. A CD Cargo a Northrailtől bérelt BR 248-as Siemens Vectron Dual Mode mozdony is ebbe a kategóriába sorolható.
A Kitérőben az ötvenöt éve megszűnt Szegedi Kisvasútra emlékezünk. A közlpol. koncepció nyomán halálraítéltek között volt ugyanis a szegedi tanyavilágot 1927 óta a nagyvároshoz kapcsoló MÁV Szegedi Kisvasút (az államosításig Szegedi Gazdasági Vasút) is, a Szeged átrakó–Halastelki iskola (41,3 kilométer) és a Kunhalom–Pusztamérges (33,7) vonalaival.
Köszönöm a figyelmet, minden egyes Indóház megvétele és elolvasása egyrészt hozzájárul szellemi pallérozódásukhoz, továbbá a Gutenberg galaxis, ezen belül is Magyarország egyetlen vasúti tematikájú folyóiratának további létéhez.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!