Megszületett az első cargo A380-as! – ideiglenesen…

iho   ·   2020.07.09. 15:00
cim

(fotók: Hi Fly)

A világ legnagyobb utasszállítójából már tavaly ki-ki soroltak légitársaságok a flottájukból, pedig még nem volt COVID-válság: sokan bíztak abban, hogy ezek a példányok a másodlagos piacon, magyarán használt gépként értékesülnek: erre végülis eddig az egyetlen példa az az A380-as, amit a Singapore Airlines repültetett, majd átkerült a portugál wet-lease és charter céghez, amely aztán igazán esztétikus új festéssel („Save the Coral Reefs”) használta a gépet tovább, különleges, egyedi megbízatások alapján.

A járvány alaposan felgyorsította az A380-asok kivonását és leparkoltatását, miközben egyre komolyabban jelentkezett az igény utasszállítás helyett teherszállítási feladatokra, és sok légitársaság úgy tartotta életben gépparkja egy részét – és vele foglalkoztatásban a légiszemélyzetek egy részét – hogy az utasszállítókat is cargo-feladatokra állította be. Ennek kapcsán hangzott el egyre többször a kérdés, vajon a világ legnagyobb utasszállító gépe nem lenne alkalmas ilyen célra?

Az alsó szint

Mint korábban megírtuk, a Super Jumbók tervezésekor létezett koncepció kifejezetten teherszállító változatról, de végül is ez nem valósult meg, viszont tavasszal arról adhattunk hírt, hogy a Lufthansa Technik megkezdte az első óriásgép átalakítását – gyanítható, hogy ez volt a Hi Fly példánya, amelyet a légitársaság néhány fotóval mutatott be most a nagyérdeműnek.

A kísérő szövegben szerepel, hogy az átalakítás – ideiglenes jellegű. Az LT tavaszi közleményében is az szerepel, hogy a cég „ajánlani fogja a lehetséges megrendelőknek a végleges átalakítást is”. Vagyis ezt az első példányt az LT is ideiglenesen kialakított teherszállítóként készítette el, és a Hi Fly szövege is világos ezügyben: a COVID-járvány idejére adódó megnövekedett teherszállítási igényre válaszul.

A felső fedélzet

A 300 köbméteres, hatvan tonnányi kapacitás úgy alakult ki, hogy a fő és a felső fedélzeten kiszerelték az economy-üléseket, a business- és első osztályos székek és berendezések a helyükön maradtak (nyilván a toalettek és a konyhák is). Ez azt jelenti, hogy mind az alsó, mind a felső szinten a kabinok hátsó traktusa szabadult fel, ezen kívül a mindkét fedélzeten a fejfeletti tartókat is belekomponálták a kapacitásba, ehhez jön még természetesen az eleve teherszállításra szolgáló padlószint alatti cargo-rész, a maga három szekciójával.

Ami a fotókról azonnal látható, hogy míg itt megmaradt a palettás vagy konténeres szállításhoz szükséges sín- és rögzítő rendszer, az új tehertér padlójába ilyet nem építettek be, gyanítható, hogy maga a padló sem kapott megerősítést, ez magyarázza, hogy a maximális kapacitás az óriásgép nagyságához képest mérsékelt, hatvan tonna, összehasonlításképp egy „dedikált” 777F teherszállító száz tonna fölötti árut képes továbbítani, de egy „sima” 777-300-as is 56 tonna körül pakolható – csak a padlószint alatt.

Az eredeti tehertér

Vagyis a 380-as mostani átalakítása kifejezetten a járvány-generálta szállítási feladatokra alkalmas, vagyis viszonylag alacsony súlyú, de összességében terjedelmes árutömeg, jelesül maszkok, orvosi védőfelszerelések, lélegeztetők és hasonlók továbbítására. Vagyis ez funkciójában és kivitelezésében is valóban ideiglenes átalakítás, a véglegesen cargogéppé alakított utasszállítók – ez most valóban jól pörgő iparág – a megerősített és sínekkel, rögzítőkkel ellátott padló és más fontos belső átalakítás mellett a rakodást gyorsító és egyszerűsítő nagyméretű tehertérajtót is kapnak.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek