Megváltozott vonatösszeállítások

Koncz János   ·   2013.12.15. 13:45
400menetrend

Az új menetrendi év egyik legnagyobb fejlesztése a 20-as vonal távolsági járatainak átszervezése. A már meglévő Budapest–Szombathely(–Zalaegerszeg) viszonylatú ütemes gyorsvonatok mellett a főváros és Veszprém között további sűrítő gyorsok indulnak, így a forgalmasabb időszakokban jelentősen bővül a kínálat. A minőségi távolsági forgalomban előrelépés, hogy több év kihagyás után ismét járnak intercity vonatok Zalaegerszegre, ezek menetideje Budapestről három óra körül van.

A vonatösszeállításokkal kapcsolatban az egyik legnagyobb változás, hogy az összes miskolci és néhány debreceni Bp 29-05 sorozatú kocsi Szombathelyre kerül, ahonnan cserébe B 20-37 és Bo 20-37 kocsik kerülnek a 80-as és 100-as vonalra. Ezzel a cserével mindenki jól jár, hiszen a szombathelyi gyorsvonat utasai magasabb minőségű járművet kapnak, így a menetrendfejlesztés itt járműfejlesztéssel is párosul. Na de mi a helyzet Miskolc felé? Elsőre úgy tűnhet, hogy itt rosszul érinti az utasokat a csere, pedig valójában a sátoraljaújhelyi sebeseken is előrelépést jelentenek a B 20-37 kocsik. Ennek oka, hogy 20 százalékkal több ülőhely van rajtuk, mint a Bp-ken, így csökken a zsúfoltság, többen le tudnak majd ülni csúcsidőben is. Szombathelyen alapos külső és belső takarítást kaptak a kocsik, így a sátoraljaújhelyi sebesekben jelenleg megszokott By-oknál is mindenképpen jobbak. Egy vonatban általában egy-két Bp és három-négy By volt eddig, menetrendváltástól egységesen B 20-37 váltotta ezeket, tehát a miskolci By-ok személyvonati fordába kerültek.

(grafika: vonatosszeallitas.hu)

Visszatérve a 20-as vonalra: a Bp-kocsik a kétóránként közlekedő ütemes gyorsvonatokba kerültek, míg a sűrítő veszprémi járatok (egy vonatpárt leszámítva) Bko sorozatú kocsikból állnak. A Mariborig közlekedő Citadella IC három kocsiból áll, egy ABmz, egy Bvmz és egy Bpmz lesz a választék. A Göcsej IC csak termes kocsit továbbít, a két Startos Bpmz mellett egy szlovén 1–2. osztályú kocsi is lesz benne. Érdekesség, hogy a vasárnapokon közlekedő Hetés InterCity vonat a tervek szerint egy WSPz sorozatú komfortkocsit is tartalmaz, bár a fővizsgák lejárása miatt előfordulhat helyette más is.

Akit részletesebben érdekelnek a menetrendváltástól érvényes összeállítások, megtekintheti az alábbi linkeken: 20-as vonal;
80-as vonal.

(grafika: vonatosszeallitas.hu)

További újdonság, hogy a 4-es és 5-ös vonalakon a két-két pár személyvonat Desiro motorvonatokból lesz kiállítva. Örvendetes, hogy ezekre a mellékvonalakra is jut a korszerű járművekből, de sajnos a napi két vonat nem igazán nevezhető utasbarát menetrendnek, inkább csak üzemeltetési szempontból praktikus a Siemens vonatokat erre járatni.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Van benne ráció

iho/vasút   ·   2020.11.27. 09:00

Hatékonyabbá és fenntarthatóbbá válik a menetrendváltástól a MÁV-Start járműgazdálkodása a 418 sorozatú dízelmozdonyok, illetve a dízel motorvonatok átcsoportosításával.