Megvan az augusztusban eltűnt gép, a pilóta holtteste
Mint arról akkor hírt adtunk, a tapasztalt, háromezer órás sportrepülő augusztus hatodikán a Brassó-közeli Vidombák repülőtérről indult távrepülésre a D-5855 lajstromjelű, 18 méteres, modern műanyag vitorlázó géppel, amely tehát német bejegyzésű, de az iho/repülés akkori értesülései szerint már magyar üzemeltetésben volt, és Craciun, aki barátja volt a magyar sportrepülőknek, magyaroktól kapta használatra. A gép korábban szerepelt az őcsényi Vitorlázórepülő Eb-n is.
Craciun aznap a déli órákban szállt fel vontatásból, leoldás után pedig mindössze két-három órás repülésre indult a nemrég összeszerelt gép kipróbálására. Mintegy fél órával a start után a Predeal körzetében lévő rádiótelefon-cellában azonosították utoljára a mobilja jelét, de maga a pilóta nem telefonált és rádión sem jelentkezett többé.
Az esti órákban indult be a keresés, amit aztán, nagy erőkkel, több héten át folytattak, eredménytelenül, pedig katonai és mentőhelikopterek, valamint román sportklubok gépei is próbálták a levegőből megtalálni a pilótát, és természetesen komoly erők próbáltak a gép nyomára bukkanni a földön is. Mivel a JS1 még az utolsó jel után is bőven repülhetett, ezért a kutatást kiterjesztették szinte az ország teljes belső körzetére, a Déli Kárpátokra és a Székelyföldre is.
November 21-én egy turista jelezte a 112-es segélyhívón a hatóságoknak, hogy megtalálta egy vitorlázógép roncsait és benne a pilóta holttestét is. A brassói csendőrség hamarosan megerősítette a hírt, lezárták a helyszínt, és megindultak az előkészületek a roncsok és a holttest lehozatalára a hegyekből, de az est beálltával ezzel egyelőre fel kellett hagyni. Közben természetesen a balesetvizsgálók is dolgoznak, rögzítik a nyomokat, a roncs darabjainak helyzetét.
A helyszín egy szakadék oldalán lévő, rendkívül meredek és fákkal igen sűrűn benőtt hegyoldal, a területre helikopterrel nem lehet leszállni. Megtörténik majd a maradványok laboratóriumi azonosítása is, bár a gép lajstromjele világosan kivehető, tehát nincs kétség afelől, hogy Craciunt és a JS1-est találták meg.
A fotó és videófelvétel azt mutatja, hogy a gép több darabra tört, a szárnyak és a törzs eleje valamint farokrésze is levált. A roncsok jelenlegi pozíciója a Predeáltól északra, tehát Predeál és Brassó közé eső, román nevén Postăvaru hegyvidék, a Keresztényhavasok, vagyis ezek szerint Cracion a Jonkerrel nem távolodott el annyira a repülőtértől, mint azt korábban, különösen a sikertelen keresés miatt, feltételezték.
A baleset konkrét okairól egyelőre új adat nincs, az sem biztos, hogy a gép lezuhant-e nagyobb magasságból, vagy valamilyen oknál fogva a meredek hegyoldalnak ütközött. Mint akkor beszámoltunk róla, egy magát megnevezni nem akaró román repülőember egy internetes fórumon arra emlékeztetett, hogy a körzetben azon a napon zivataros idő volt, és egy vitorlázógép számára végzetes lehet, ha egy több ezer méter magasra felnyúló „toronyba” belerepül, vagy ha akaratlanul is belesodródik a viharfelhőben tomboló, rendkívül erős fel- és leáramlásokba.
A romániai első reakciók azonban elsősorban nem a baleset lehetséges okaival, hanem azzal foglalkoznak, hogy miért nem sikerült az intenzív keresés időszakában még augusztusban megtalálni a gépet és pilótáját. Raed Arafat, a belügyminisztérium rendkívüli eseményekkel foglalkozó államtitkára, korábban a romániai helikopteres légimentő szolgálat megszervezője és vezetője elmondta, ő már augusztusban figyelmeztetett arra, hogy a viszonyok mennyire nehézzé teszik a gép megtalálását, lehet, hogy a keresők csak méterekkel mennek el a roncs mellett, mégsem látják, annyira sűrű arrafelé az erdő, a növényzet. Ezt a területet is, ahol most meglelték a ronsot, a baleset utáni napokban többször fésülték át repülőgépek, drónok, illetve a földön a hegyimentő alakulatok.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!