Menetrend szerinti KLM-járat, (részben) szintetikus üzemanyaggal

iho/repülés   ·   2021.02.10. 12:00
500_dsc01461

Amszterdam–Madrid, 500 liter fenntartható hajtóanyag. A British jövőre észak-atlanti járatokon is használna biokerozint. Mire jó a Jet Zero Tanács?

Hetekkel korábban történt, de most hozták nyilvánosságra egy online-konferencián: január 22-én a világon első alkalommal repült „normál” utasszállító járatot egy gép, amit részben fenntartható eljárással előállított szintetikus kerozin hajtott.

Hollandia Európa egyik vezető zöldnagyhatalma a fenntartható légiüzemanyagok fejlesztése és gyártása terén – hangzik a KLM szerkesztőségünkhöz eljuttatott közleménye. A cél, hogy a hasonló hajtóanyagok széles körben elérhetők legyenek a légitársaságoknak, és hogy ennek köszönhetően 2050-re minden európai társaság teljes mértékben fenntartható üzemanyaggal repüljön. „Elköteleződésünket a Delfzijlben, a SkyNRG, az Amszterdam-Schiphol repülőtér, az SHV Energy és a KLM együttműködésével épülő biokerozin gyár is példázza” – hangzik a dokumentum.

Azon a bizonyos járaton, Amszterdamból Madridba, a gép üzemanyagában 500 liter volt a fenntartható hajtóanyagból, amit a Shell állított elő a holland kutatóközpontjában szén-dioxid, víz, valamint szél- és vízenergia felhasználásával.

(fotók: KLM)

A KLM vezérigazgatója szerint az átállás a fosszilis üzemanyagokról a fenntartható alternatívákra, a légiipar legnagyobb kihívása. „Flottánk megújítása nagyban hozzájárul a szén-dioxid-kibocsátásunk csökkentéséhez, a fenntartható üzemanyagok pedig további előrelépést jelentenek... az első járat elindítása pedig megmutatja, hogy a koncepció bevált” – mondta Pieter Elbers, míg a Shell Netherlands elnök-vezérigazgatója, Marjan van Loon a szintetikus üzemanyag gyártásának növeléséről beszélt, hogy széles közben elérhetővé tegyék a hajtóanyagot.

A konferencián Hollandia, Franciaország, Svédország, Németország, Finnország, Luxemburg és Spanyolország képviselői közös nyilatkozatban rögzítették, hogy a koronavírus okozta helyzetből való kilábalás kéz a kézben kell, hogy járjon a légiközlekedés fenntarthatóságának növelésével. A nyilatkozatban felszólítják az Európai Bizottságot egy keverési kötelezettség kidolgozására. A tagállamok képviselői szerint a fenntartható szintetikus kerozin fejlesztése a fenntartható biokerozin mellett az egyik legígéretesebb és leghatékonyabb módszer a légiipar kibocsátásának csökkentésére.

(fotó: BA)

A British Airways jövőre tervezi, hogy a transzatlanti járatain bio-üzemanyagot használ majd, eleinte kisebb mennyiségben, de később a felhasználandó kerozin fele is lehet majd az arány. A légitársaság azt tervezi, befektet egy Georgia államban építendő gyárba, ahol mezőgazdasági hulladékból nyert etanol az alapja a kerozin készítésének. Ez az üzemanyag hetven százalékkal alacsonyabb karbonkibocsátást tesz lehetővé, a British nem kevesebb, mint 300 millió fontot áldozna arra, hogy a flottája szén-dioxid-kibocsátását a felére csökkentse. A tervek szerint a légitársaság társfinanszírozásában épülnek gyártóközpontok az Egyesült Királyságban is, egy lepárló üzem és egy másik, amely hulladékanyagokból állít elő üzemanyagot.

Ugyanakkor a BA vezérigazgatója jelezte, ahhoz, hogy felgyorsítsák a karbon-kibocsájtás csökkentését, kormányzati segítség is szükséges. A brit ellenzéki árnyék-kabinet légügyi minisztere arra emlékeztetett, hogy a karbonmentes légiközlekedés érdekében összehívott, úgynevezett „Jet Zero Tanács”, amit maga Boris Johnson kormányfő keltett életre, és amelynek a British Airways is a tagja, eddig egyetlen ülést tartott, tavaly júliusban, amikor megalakult.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek