Merre, miből, mennyit? Autópálya-gondok Romániában

Bánhidi Emese   ·   2014.05.27. 10:00
autop1cim

Késésben van a sztrádaépítés Romániában – állítja a kronika.ro. Már ahhoz képest is, amit ígért tavaly a Ponta-kormány. A sűrűn Erdélybe közlekedő turista sokat szentségel azért, mert míg Magyarországon Budapesttől majdnem a határig lehet végigzúzni a sztrádán, addig román területen, ugyanakkora távon mindössze 50 kilométernyi autópálya van. Nem csoda, hiszen olyannyira nem épültek sztrádák a szomszédban, hogy 2004-ig mindössze a Ceausescu éra alatt megépített 113 kilométeren lehetett közlekedni. És ott sem akárhogy. A Bukarest–Pitesti-szakaszon lovasszekérrel és kerékpárosokkal is lehetett találkozni.

Most mintha ismét lendületet kapna a sztrádaépítés Romániában. Legalábbis a pénzt mintha megtalálták volna rá. Dan Sova közlekedési miniszter a napokban jelentette be, hogy a hétcentes adóból befolyt összegből a Marosvásárhely–Târgu-Neamţ sztráda, valamint az észak-erdélyi autópálya 93 kilométernyi szakaszának megépítését finanszírozzák.

Romániában jelenleg 646 kilométer autópályán lehet közlekedni. A meglévő hálózat az ország 41 megyéjéből mindössze tizenhármat – Temes, Kolozs, Hunyad, Fehér, Szeben, Arad, Prahova, Dâmboviţa, Călăraşi, Constanţa, Ilfov, Argeş és Giurgiu megyét – érint.

Erdélyben a kormány nagyszabású terveinek megvalósítása esetén is lesznek hiányosságok, a 2018-ig építendő autópályák ugyanis nem fognak áthaladni Hargita, Beszterce-Naszód, Máramaros és Szatmár megyén, sőt a székelyföldi megyének a távlati, 2023-as elképzelések alapján is csak az északi részét fogja érinteni az országos hálózat.

A tervek szerint a munkálatokat négy forrásból finanszírozzák majd: a 2014–2020-as EU-s költségvetési időszakban egyrészt európai uniós forrásokat hívnak le a kohéziós, illetve a régiófejlesztési alapból (összesen mintegy 4,8 milliárd eurót), emellett autópálya-építésre fordítják az üzemanyagra áprilistól kivetett, literenkénti plusz 7 eurócentes különadóból származó bevételt (ebből a kabinet legalább évi 750 millió eurós jövedelmet remél).

A román kormány a magánszféra támogatására is számít, így egyes részek megépítését koncesszióba adná, több sztrádaszakaszt pedig köz- és magán-együttműködés, vagyis a Magyarországon is, az előző kormányok által több területen alkalmazott PPP-konstrukcióban gondolkodik.

Most úgy tűnik, a Székelyföld megint, vagy mégiscsak kimarad az útvonalból, helyette inkább Moldva felé vinnék el a sztrádát. A tervek azonban meglehetősen képlékenyek. A korábbi hírek ugyanis arról szóltak, hogy az Észak-Erdélyi autópályát Tordánál letérítik Nagyszeben felé, így Marosvásárhely és Brassó között csak egy autóút épül.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek