Mi–8-asok Magyarországon: keserédes évforduló 1. rész

Kelecsényi István   ·   2014.02.12. 10:00
cim

1969. február 12–25. között érkeztek a Magyar Néphadsereg 86. Önálló Helikopterezredéhez az első Mil Mi–8 helikopterek. Hazánk hadseregében negyvenöt éve szolgáló típusra emlékezzünk egy kis visszatekintéssel.

A Mi–8 helikoptert (NATO kód: Hip) az OKB–329 tervezőirodája fejlesztette katonai és polgári feladatokra. Hagyományos egy forgószárnyas és faroklégcsavaros elrendezésű. Utóbbit a faroktartó jobb oldalára helyezték (a Mi–17-esen a bal oldalon van a faroklégcsavar). A törzs orr-részében háromfős személyzet dolgozik, a pilóta, másodpilóta mögött középen a fedélzeti technikus helye van. A gázturbinákat a törzs felső részére építették. A helikopterre négy felfüggesztőpontot helyeztek el.

A magyar repüléstörténet fontos gépe <br>(Fotók: a szerző)

A törzs hátsó részére nagyméretű teherajtót építettek, amely lehetővé teszi technikai eszközök, fegyverek, lőszerek szállítását. A belső teherbírás maximális súlya elérheti a négy tonnát. A teherszállító változat Medevac feladatra is berendezhető tizenkét hordágy elhelyezésére alkalmas. A Mi–8-as egy maximum 150 kilogramm terhelhetőségű csörlővel rendelkezik, amellyel függésből is lehet teher- és élőerőt ki- és berakodni. A helikopter maximálisan 3000 kilogramm külső függesztmény szállítására is alkalmas.

A forgószárnyas üzemanyagtartályai a törzs két oldalán helyezkednek el, de a tehertérben további két póttartály beszerelésére van lehetőség. A Mi–8 felfegyverezhető. Négy UB-16-57-es indítóblokkban hatvannégy Sz-5K vagy Sz-5M nem irányított rakétafegyverzeten túl, a kabinablakokon keresztül gyalogsági tűzfegyvereket is lehet alkalmazni.

A Mi–8 prototípusa négy rotorlapáttal és egy Szovoljov gázturbinás hajtóművel készült, 1961-ben emelkedett a levegőbe. 1963-ban ötlapátos forgószárnnyal és két hajtóműves kialakításúra tervezték át, és a sikeres berepülések után a sorozatgyártása 1967-ben megkezdődött. A folyamatosan modernizált, és részben áttervezett típust több mint 7000 példány leszállítását követően a mai napig gyártják.

Leszerelt hátsó teherajtókkal

Magyarországon a típus öt alváltozatát rendszeresítették.

Mi–8T (Hip-C): katonai változat, elsősorban csapat- és teherszállítása alkalmas. A forgószárnyas huszonnégy fegyveres katona szállítását teszi lehetővé. A helikopter felfegyverezhető, a tehertér oldalablakai nyithatók, ezért a kézi lőfegyverekkel a fedélzetről is lehet lőni. Az ülések felhajtása, illetve kiszerelése után a huszonhárom köbméteres tehertér lehetővé teszi kisebb méretű gépjármű szállítását.

MI8P (Hip-C): az utasszállító változat ablakai szögletesek, függesztési pontok, külső függesztményrendszer, valamint csörlőberendezés nincs beépítve. A helikopterek hét, tizenhat és huszonnégy személyes változatban készültek, belső terük kárpitozott, ruhatárral, mosdóval, hűtőszekrénnyel is felszerelték.

Mi8PPA/Mi-17P (Hip-K): elektronikai harcra, rádiózavarásra átalakított változata. A törzs két oldalán elhelyezett hatalmas antennapanelok jól felismerhetővé tették. A Mi–8T és Mi–8MT változatból épített modifikációknak azonos a kódja.

Különleges műveletek eszközeként

Mi–8MT/Mi–17 (Hip-H): a Mi–8 erősebb TV3-117MT típusú hajtóművel felszerelt változata. A helikopter faroklégcsavarja is átkerült a bal oldalra. Az új hajtóműveknek köszönhetően nőtt a helikopter szolgálati csúcsmagassága. A helikopter felfegyverezhető, hat felfüggesztéspontjára UB-32-57 indító blokkokban 192 Sz-5K vagy Sz5M nem irányított rakétafegyverzet függeszthető.

Mi–8IV/Mi–9 (Hip-H): a Mi–8 alapváltozatra épített kommunikációs berendezésekkel ellátott légi harcálláspont.

A 86. Önálló Helikopterezredhez 1969. február 12–25. között érkeztek a Mi–8-as forgószárnyasok. Az országba érkezett példányokból az első a 827-es oldalszámú Mi–8T volt. 1969-ben tíz helikoptert adtak át hazánknak.

Az első kiképzési repülés 1969. április 17-én volt Kecskeméten, de december 22-én már Szentkirályszabadja repülőtérre települtek át, amely később évtizedeken keresztül volt a Mi–8 változatok fészke.

Az SFOR kötelékében

A típus első nyilvános szereplése 1970. április 4-i díszszemle volt, amikor kilenc Mi–8T helikopter húzott át Budapest felett. Abban az évben újabb hat helikopter került a hadrendbe.

1970. május 15-én éjjel riasztották a szentkirályszabadjai személyi állományt. Az ezred 18 Mi–8T helikopterrel Nyíregyházára települt. A tiszai árvíz egy hónapja során 4282 embert mentettek meg. Kiemelendő, hogy a teljes fehérgyarmati kórház összes betegét és személyzetét két óra alatt négy helikopterrel evakuálták.

Az árvíz levonulása után visszatértek a hétköznapok kiképzési repülései. Emellett a nemzetgazdaságnak végzett feladatok (különféle adótornyok, kupolák, konténerek vagy éppen Hódmezővásárhely másfél tonnás harangja) ki- és beemelése színesítette az életet. A Bástya, Vértes és egyéb hadgyakorlatokon a Mi–8 helikopterek állandó szereplővé váltak, általában raj vagy századkötelékben hajtották végre bevetéseiket.

Az a bizonyos hódmezővásárhelyi harangmentés 1970 őszén (fotó: Enyedi Zoltán | a szegedi Móra Ferenc Múzeum gyűjteményéből)

1972-ben július és augusztus hónapjában újabb tizenhárom Mi–8T helikoptert vettek át a magyar fegyveres erők. A kiképzési repülések és polgári igények egyre komolyabb, bonyolultabb, komplexebb bevetéseket eredményeztek. 1973-ban tizennégy Mi–8T helikoptert kapott a Néphadsereg, és ezekkel fel lehetett tölteni a szentkirályszabadjai 3. helikopterszázadot is repülőtechnikával. 1975-ben egy P és egy T változatot vett át a hadsereg.

A felfüggesztők a kabinból nézve

A helikopterek üzemeltetése közben sajnos veszteségek is történtek. 1971-ben egy Mi–8T helikopter veszett oda humán faktor hibából. A következő gépveszteség 1976-ban történt.

1978. június 15-én a 87.  Helikopterezred Mi–8T helikopterekkel módszertani repülés keretén belül először hajtott végre éjszakai éleslövészetet a Tiszaug melletti bokrospusztai lőtéren. 1980-ban a Kőrösök és a Berettyó árvízi mentésénél Mi–8T helikoptereket is bevetettek. Ugyanebben az évben a Kiskőrösön települt vegyvédelmi ezrednél légi sugárfelderítésen két Mi–8 helikopter közreműködött.

1981-ben egy helikopter semmisült meg. 1982-ben két Mi–8PSz érkezett, tizenegy személyes kialakítással és nagy hatótávolságú üzemanyagtartályokkal. 1981-ben és 82-ben is egy-egy forgószárnyast vesztett el a szentkirályszabadjai egység repesemény miatt.

1984. március 1-jén megalakult a 89. Vegyes Szállítórepülő-ezred. Állományába tartozott egy század Mi–8T helikopter, valamint egy helikopterkiképző század is szintén Mi–8T forgószárnyasokkal. Az ezred különleges századba átvezényelték a szentkirályszabadjai Mi–8P-raj VIP szállítóhelikoptereit és itt állítottak üzembe az egyetlen Mi-8IV repülő harcálláspont változatot. Szentkirályszabadján, amelyet Harci Helikopterezrednek szerveztek át, Mi-8T forgószárnyasokból húsz gép maradt, egy szállítóhelikopter század állományában. A szolnoki és szentkirályszabadjai helikopteresek repülőeszközeit több alkalommal átcsoportosították.

Éjszakai csoportkép

A szentkirályszabadjai ezred Mi–8T helikopterei 1987-től kezdve több esetben vettek részt az ELTE Geofizikai Intézetével bauxitkutatásban, Ajka és Nyírád térségében.

1987-ben megindult négy Mi–8MT (Mi–17) változat beszerzése. Az ötödik Mi–8MT 1988. január elején került a csapatokhoz.

1990-ben újabb két Mi–8MT változatra épített Mi–8PPA (Miv17P) elektronikai zavaró helikopter érkezett Szentkirályszabadjára.

1991. augusztus 16. és 20. között II. János Pál pápa látogatásakor a Szentatyát a 10446-os oldalszámú Mi–8P helikopter szállította.

1992. augusztus 6-án a MH89. Szolnok Vegyes Szállítórepülő Ezred állományába nyolc, az MH857 Bakony Harcihelikopter-ezred állományába két Mi–8T forgószárnyas került a Pestvidéki Gépgyárból. A helikoptereket korábban az iraki hadsereg repülte, majd nagyjavításra kerültek Magyarországra.

Nagyságához képest igen mozgékony gép

1993. február 9-én a Bakony Harcihelikopterezred Mi–8T, Mi–17 és Mi–24 forgószárnyasai módszertani repülést hajtottak végre a MH26. gépesített lövészdandárral, légimozgékonyságú harccsoport szállításnak, be és kirakásának komplex gyakorlására. A terepkövető repülést 15–21 méter magasan hajtották végre.

1993. június 4. és 16. között a szolnoki és a szentkirályszabadjai helikopteresek tizenhat szállító Mi–8T és Mi–17, valamint négy Mi–24 forgószárnyassal, két MiG–21-es vadászgép és egy AN–26 szállító repülőgép támogatásával a 34. Bercsényi László felderítő Zászlóalj légimozgékonyságú alegységeivel bemutató gyakorlatot tartottak, amelyen részt vettek a hazánkban akkreditált katonai attasék.

1995. április 20-án a Dunai Repülőgépgyártó Rt-nél átadták az ötszázadik, nagyjavított Mi–8-ast, a 10423 oldalszámú helikoptert. 1995. szeptember 5–7. között II. János Pál pápát második látogatásakor a Szolnoki Repülődandár Mi–8P helikopterei szállították.

Repülés közben

1997. június 10–27. között a Delta 97 hadgyakorlaton a repülőeszközök között a szolnoki és szentkirályszabadjai helikopteresek kilenc Mi-8T és Mi-17 szállítóhelikoptere is bevetéseket hajtott végre.

A két 706 és 707 oldalszámú elektronikai zavaró helikoptert szállító változatnak építették át a Dunai Repülőgépgyár Rt-ben. A gépek elsősorban abban különböznek a Mi-8MT változattól, hogy nem lehetett fegyvertartó konzolokat szerelni az oldalukra.

Július 16-án Ágasegyházán legmagasabb, 5. fokozatú erdőtűz keletkezett. A Szolnoki Vegyes Szállítórepülő Ezred helikopterei Bamby-Bucket tűzoltó tartályokkal 74 felszállással 148 köbméter vizet szórtak a tűz megfékezésére.

2000. november 1-jén a szolnoki vegyes ezred kötelékéből kivont Mi-2 és Jak-52 század hajózóiból felállították a 2. szállítóhelikopter századot, Mi-8 helikopterekkel. A Bakony Harcihelikopter ezred öt (10425, 10436,10441, 10437, 10442 oldalszámú) Mi-8T helikoptert adott át a szolnoki századnak.

Erős és tágas, a nagysága miatt sokféle szerepkörben használható

2001 márciusában a tiszai árvíz során a légierő Mi-8T és Mi-8MT helikopterei Nyíregyházára települve 1129 felszállással 355 repülőórával vettek részt a védekezésben.

2002. január 1-jén a Bakony Harcihelikopter ezredet zászlóaljjá szervezték át, egy harci és egy szállítóhelikopter századdal. Az átszervezés előrevetítette a helikopteres fegyvernem hanyatlását. Október 14–28. között a Honvédség kutató-mentő szolgálata és Országos Katasztrófavédelmi Főigazgatóság és az Országos Mentőszolgálat Lángoló Hegy 2002 néven összevont légi kutató-mentő gyakorlatot tartott a Bükkben és a Mátrában.

2004. július 8-án felszámolták a Bakony Harcihelikopter zászlóaljat, és bezárták a szentkirályszabadjai repülőbázist. Az utolsó kiképzési repülésen tizenhárom Mi-24 Harci helikopter mellett három Mi-8T szállító forgószárnyas is részt vett. A technikát Szolnokra repülték át, de a személyi állomány nagy része elhagyta a Honvédséget.

2004. október 1-jén megalakult az MH 86. Szolnok Helikopter Ezred, állományában egy harci és egy szállítóhelikopter zászlóaljjal. Utóbbiban Mi-8T és MT helikopterekkel.

A finnektől kapott gépek egyike

2004. december 31-én tizenegy Mi-8T kettő Mi-8P négy Mi-8MT és két átalakított Mi-17PP, összesen tizenkilenc szállító helikopter állt szolgálatban.

2005-ben a szolnoki repülőtér felvette az Ittebei Kiss József Hadnagy Helikopter Bázis nevet. Július 6–7-én a Nemzetközi Repülőnapon öt Mi-8MT helikopter is dinamikus bemutatón vett részt.

2006. április 17–május 1. között a tiszai árvíz alatt a szolnoki Helikopterezred szállító helikopterei több mint száz felszállással vettek részt a védekezésben. Október 23–27-én Long Fall néven magyar–francia helikopteres hadgyakorlatot tartottak Szolnokon. A gyakorlat csúcspontján tíz helikopterből álló vegyes kötelék hajtott végre feladatot.

2007-ben megszűnt a 86. Szolnoki Helikopterezred és megalakult a 86. Szolnok Helikopter Bázis. Május 20–27. között Belgium, Németország, Szlovákia és hazánk forgószárnyas katonái részvételével tartották a Logical Decision 2007 hadgyakorlatot. A szolnoki egység négy szállítóhelikoptere június 4–15. között Szlovéniában vett részt a Lord Mountain 2007 hadgyakorlaton.

Tűzoltó-felvonulás

2008. áprilisban Törökszentmiklóstól nyugatra leszállási gyakorlat során oldalára dőlt és kiégett egy Mi-8T szállító helikopter. Május 11–július 11. között három fő hajózó NVG kiképzésen vett részt az oroszországi Torzsok légibázison, ahol oktatói jogosultságot is szereztek. A szolnoki bázison megrendezték a Logical Decision 2008 hadgyakorlatot, belga, lengyel, német és horvát résztvevőkkel. A Lord Mountain 2008 hadgyakorlaton részt vett egy Mi-8MT magyar közepes szállítóhelikopter. Augusztus 24–28. között a Cooperative Sarex gyakorlaton a kutató-mentő, harci kutató-mentő és Medevac feladatokat gyakorolták török, szlovén, szlovák és magyar helikopterekkel.

2008. augusztus 29-én érkeztek meg Szolnokra  a 703 és 705 oldalszámú Mi-8TM (Mi-17) „N” modernizált NVG éjjellátó berendezésekkel kompatibilis helikopterek. Sajnos a modernizálással egy időben a helikopterek üzemidő hosszabbítása nem történt meg.

Szeptember 5. és október 8. között negyedszer rendezték meg a Bevetési Irány hadgyakorlatot, amelyen részt vettek a szolnoki helikopteresek is. Itt már látható volt, hogy az alakulat minimális számú üzemképes szállító helikopterrel rendelkezik.

A tavalyi árvíz idején Dunakeszi volt a helikopteres védekezés egyik bázisa <br>(fotók: Pálmai Attila, Opitz Nándor repülőklub)

2010. október 4-én délben az ajkai timföldgyár zagytározójának gátja átszakadt. Az ott tárolt erősen lúgos gyártási melléktermék a közeli Kolontárra és Devecserre zúdult. A lakosság evakuálásában és mentésbe a Szolnoki Helikopterezred két Mi-8TMN (Mi-17N) modernizált szállítóhelikoptere is részt vett, négy mentőhelikopter mellett. A honvédség helikopterei NVG képességét kihasználva éjjel is képesek voltak tevékenykedni.

2011. decemberben állította szolgálatba a Honvédség az 3307 és 3309 oldalszámú, a finn fegyveres erőktől kivont, térítésmentesen kapott Mi-8T helikoptereket. A repülőeszközökben, amelyek időjáráslokátorral is rendelkeznek, annyit repülési idő maradt, hogy két évig használhatták őket a magyar hajózók Szolnokon.

Helytállás lejárt üzemidővel

2013. nyarán a dunai árvíz ismét megmutatta, hogy mennyire szükségesek a szállító helikopterek. A Honvédség négy működőképes, 701, 3309, 6215 és 704 szállító helikoptere 192 felszállással és 101 repülési órával segítette az árvízi védekezést. A hajózók és műszakiak úgy vállalták a feladatokat, bevetéseket, hogy a helikopterek egy része üzemképes volt, de kirepülték az üzemóraszámokat belőlük, tehát hivatalosan papírok szerint nem szállhattak volna fel. Jellemző volt a viszonyokra, hogy a kutató-mentő készültséget Mi-24-es harci helikopterrel adták.

2014. február 11-én tartotta éves értékelő és feladatszabó értekezletét a Magyar Honvédség. Hende Csaba miniszter kijelentette: a helikoptertendert, bár az előkészítés megtörtént, már az új kormány bonyolítja le. Ez legalább három hónap késést jelent a folyamatban, de kicsit jobban értesültek szerint az eredeti, tavaly májusban bejelentett tervek feladása valójában akár másfél évnyi csúszást eredményezhet.

(Folytatjuk)

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.