Mi folyik a 80-as nyíregyházi végén?!

Károly Szabolcs   ·   2015.09.04. 13:45
400px_szili

A miskolci vonal Füzesabony–Mezőkövesd állomásközével egy időben épült át a vonal legkeletibb, régebben még 100c menetrendi számot viselő Mezőzombor–Nyíregyháza szakasza is. A vágányzári munkálatokról, valamint a teljes kizárás miatt Szerencsen végzett mozdony- és szerelvényforgolódásokról még a nyár derekán beszámoltunk.

A Füzesabony környéki munkálatok már újabb fázisukba értek, a Mezőzombor–Nyíregyháza szakaszon azonban hiába ért véget a vágányzár augusztus harmincadikán, a helyzet azóta rosszabb, mint előtte. Bő öt hetet követően, augusztus utolsó napján visszatérhettek a szerelvények az egyvágányú pályára, a nyilvános vonatkövető rendszert figyelve azonban tökéletesen láthatóvá vált, hogy az elvileg százhúsz kilométer per órás pályasebességet mindössze hatvanra engedélyezték – ezt az információt forrásaink is megerősítették.

A vágányzár utáni első üzemnap így máris öt–tizenöt perces késésekkel indult, amelyeket csak tetézett a Tokaj és Rakamaz között, majd később Nyírtelek állomáson felbukkanó biztosítóberendezési hiba. Az intercityk menetrendje tarthatatlanná vált, az áthelyezett vonatkeresztek és a szerelvények egymásra várása miatt délutánra az összes vonat harminc–hatvan perces késéssel tudott csak közlekedni. A MÁV-Start hivatalos közleménye mindössze a biztosítóberendezési hibákkal magyarázta a szerelvények egyre növekvő restanciáit.

A központi forgalomirányítású (KöFi) Mezőzombor–Nyíregyháza szakasz felújítása közel sem a terveknek megfelelően alakult. A szerző fotóján Nyíregyháza szélén, Füzesbokor megállóhely előtt „békeidőben” halad egy személyvonat még 2013-ban

Szeptember első napján, az első iskolai napon folytatódott az előző napi kálvária: a száguldás felső határa ugyanúgy véget ért a hatvanas tempónál, és újból megadta magát a biztber Tokaj és Rakamaz között. Így már kora reggel előfordultak közel egyórás késések is, amelyeket a délelőtt folyamán Budapest felől tovább katalizált a Keleti pályaudvar többórás hatósági lezárása. Ezek következtében az intercityk délutánra egy–másfél–kétórás csúszással haladtak. Ilyen volt például a Páva IC (IC652), a Jázmin IC (IC562) közel kétórás késése miatt pedig az abból Nyíregyházán forduló Rigó IC (IC654) is kétórás spéttel indulhatott csak vissza a Keleti pályaudvar felé. Ugyanígy járt, bár némileg kevesebb késést szenvedett el a Kamillából (IC564) forduló Kócsag IC (IC656) is. A vasúttársaság – a Keleti lezárásán kívül – ismét csak a berendezés hibájáról számolt be.

Szerdára változott a vonal állapota: egyes szakaszokon már nyolcvannal–százzal is haladhattak a vonatok. A személyvonatok késése öt–tizenöt percre csökkent, az intercityk menetrendhez képesti lemaradása tizenöt–harminc percre mérséklődött. Ez a helyzet tegnap délutánig tartott, amikor is Virányos megálló közelében síntörést jelentettek. A forgalmat azonnal leállították az érintett Rakamaz–Görögszállás állomásközben, a vasúttársaság vonatpótló buszokat rendelt az utasok elszállítására. Újra hatvan–százhúsz percre nőttek a késések. A pályahibát péntek hajnalra kijavították, azonban minden más maradt a régiben; a pénteki így már az egymást követő negyedik olyan nap, amikor fejre áll a 80-as vonal keleti vége: továbbra is hatvanas-nyolcvanas a maximális tempó, és állandó az öt-huszonöt perces késés.

Megkerestük a MÁV-Startot, hogy szolgáljanak pontos információkkal a sebességkorlátozás és az abból eredő késések okairól, ám a vasúttársaság válasza egyelőre nem érkezett meg. Forrásaink értesülése alapján a felújítást végző cég nem tudta határidőre befejezni a munkálatokat, mivel az augusztusi folyamatos hőség miatt nem volt megfelelő (semleges) a hőmérséklet a hézagnélküli vágányok hegesztéseinek véglegesítésére. (Ez Magyarországon a plusz tizenöt és huszonhárom Celsius fok közötti tartományt jelenti.) A cég kötbért sem volt hajlandó fizetni, a MÁV pedig nem ment bele a vágányzár meghosszabbításába. A forrás arról is beszámolt, hogy a síndiagnosztikai mérővonat átadás előtti pályabejárását követően az eredmények azt mutatták ki, hogy nem is lehetne szabad használni a pályát! A pályafelújítás végleges befejezéséhez még körülbelül két hétre lenne szükség, amelyet éjszakai vágányzárakkal valósítanának meg. Ám hogy ez pontosan hogyan és mikor történne, arról hivatalos információk még nincsenek. Várjuk a MÁV-Start álláspontját a történtekkel kapcsolatban.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

IdeenzugCity, a jövő motorvonata

Kiss Bertalan   ·   2021.07.29. 20:05

A Deutsche Bahn bemutatta a jövő motorvonatának életnagyságú modelljét, több, merőben új fejlesztéssel, például a napi forgalomnak vagy útvonalnak megfelelően variálható utastér kialaíktás – gombnyomásra.

Vasút Nagyvasút

Részleges államosítás a brit vasúton

iho/vasút   ·   2021.07.27. 15:00

Az új szervezet feladata lesz a pályavasút működtetése, a pálya tulajdonosi jogainak gyakorlása és karbantartása mellett a hálózat fejlesztése, a menetrend egyeztetése, a viteldíjak meghatározása és beszedése is.