Mi lesz veled, pályahasználati díj?
Németországtól Olaszországon át Franciaországig ideiglenesen eltörölték a pályahasználati díjat, vagy legalább jelentős kedvezményt nyújtanak belőle. A hazai szereplők álláspontja: várakozó.
Az alábbi kérdésekre kell egyértelműen felelni:
- Az infrakezelőknek ki, mikor és milyen mértékben kompenzálja a bevételkiesést?
- Mi lesz azután, hogy az élet visszatér a normális kerékvágásba? Hogyan viselik majd a vasútvállalatok az újra megnövekedett terheket, és hogyan reagál a többi fuvarpiaci szereplő?
Pótkérdés: eleve mi lenne a „normális” (célszerű) kerékvágás?
Az érintettek egyre markánsabb konszenzusa szerint egyfajta átmenetre van szükség. A folyamatnak csak az első lépése lenne, hogy a rendelet hatályát hosszabbítsák meg az év végéig.
A Hungrail a kérdésben támogatásáról biztosította tagvállalatait, kifejezve reményét arra, hogy ebben a törekvésében a magyar kormány is partner lesz. A helyzet ugyanis súlyos: az Európai Vasúti és Infrastruktúra Társaságok Közössége, a CER „Covid Impact Tracker” elnevezésű szemléltető eszköze szerint a személyszállító vasútvállalatok szempontjából 2021 első negyedéve ismét ötven százaléknál is nagyobb bevételkiesést hozott 2019 hasonló időszakához képest – gyakorlatilag ugyanannyit, mint 2020 első féléve és az esztendő vége, miután csak a legjobb nyári hónapokban csökkent harmincöt százalékra a visszaesés.
További információk a Magyar Vasút legfrissebb, ötödik számában. A lapot ezeknél az újságárusoknál szerethetik be.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!