Mi lesz veled, Superjet?

iho/repülés   ·   2013.08.09. 20:00
nyito_SSJ

Ami tény: a Szuhoj Superjet 100  repülőgépet gyártó Szuhoj Polgári Repülőgépgyár súlyos, kétmilliárd dolláros adósságállományról adott hírt. Sőt, az adósság aktuálissá vált részletét már ki sem tudta fizetni, így tárgyalásokat kezdeményezett a hitelező bankokkal. Ha az egyezkedések nem vezetnek eredményre, akkor elméletileg a gyár decemberben csődöt jelenthet. Az orosz Vnyesekonobank 600 millió dollárja miatt aggódhat, de az Európai Újjáépítési és Fejlesztési Bank (EBRD), a német WestLB és az orosz VTB szintén aggódhat a Szuhoj polgári ágának nyújtott hitel visszafizetése miatt.

Finoman szólva sem volt túl elégedett a Superjetek első generációjával az Aeroflot. <bry(fotó: Wikipedia)

Az okok szerteágazóak, de tény: havi alig két repülőgép átadásával nem lehet életben tartani egy vállalatot. 2011. vége óta alig 12 gépet sikerült eladni, ami meglehetősen szerény eredménynek számít. A 2012-es évet 198 millió dolláros bevétel mellett 111 millió dolláros veszteséggel zárta a vállalat. A Szuhoj sajtónyilatkozata szerint idén eddig 10, december végéig összesen 26 gépet szállítanak le a megrendelőknek. 2011-ben 5, 2012-ben 12 gépet sikerült leszállítani, míg 2014-re már 40 gépet terveznek megépíteni. Az üzleti terv a nullszaldót 2015-re várja, 1,5 milliárd dolláros bevétel mellett. Ehhez képest az orosz RT.com beszámolója szerint a gyártó Szuhoj Polgári Repülőgépgyár első féléves bevétele 20 százalékos csökkenéssel 60 millió dollárra esett vissza, míg a kiadások elérték a 450 millió dollárt.

Az első Superjet Interavia színekben. Irány Mexikó! <br>(fotó: idma.com)

Nem véletlen, hogy az értékesítésben és beszállításban közreműködő olasz Finmeccanica jelezte: újra kívánja tárgyalni az együttműködést, de szó esett már a programból való kilépésről is. Ez súlyos presztízsveszteség lenne egyrészt az orosz polgári repülés, másrészt az orosz politikai vezetés számára. Nem véletlen, hogy orosz elemzők kizártnak tartják azt, hogy Moszkva hajlandó lenne megvárni azt, amíg a vállalat csődbe megy. Egy esetleges összeomlás egyben az ARJ-21 programot is súlyosan érintené, hiszen a két típus egymást kiegészítve, több közös elemmel működne a jövőben. Így sokkal valószínűbb, hogy nyílt vagy valamennyire rejtett orosz állami segítség (azaz dollárszázmilliók-milliárdok) érkezik majd a vállalathoz – ami azonban nemzetközi versenyjogi kérdéseket vethet majd fel.

Kapcsolódó hírek