Mi újság a cseheknél?

Korcsmáros Gábor/Prága   ·   2018.12.12. 13:45
novina_01

A 2018/2019-es vasúti menetrend Csehországban is tartogat érdekes újdonságokat, menetidő-csökkenést, egységes vonatneveket, az utaskényelem javulását, de kellemetlenséget és vágányzárakat is. Az új menetrend egyik legnagyobb pozitív újdonsága, amire a Cseh Vasutak, mint nemzeti személyszállító vasúttársaság nagyon büszke, az a fővárosból a nyugati  országrészbe történő eljutás menetidő-csökkenése. Az ejpovicei alagutak átadásával Prága és Plzeň között az expresszek menetideje az eddigi 1 óra 25 perc helyett csak 1 óra 14 perc lett, visszafelé pedig 11 perccel lett rövidebb a menetidő, 1 óra 19 perc.  Az alagutaknak köszönhetően a nyugati-délnyugati országrészben több célállomásra is gyorsabban lehet eljutni vasárnaptól, így például Domažlice, Mariánsé Lázně, vagy Cheb városába is csökken a menetidő.  Természetesen a gyorsvonatokkal is némileg rövidebb lesz a vonatozás, Prága és Plzeň között 17 perccel kevesebbet kell ülni a vonaton.

Nagy ívet vág le az ejpovicei alagút Plzeň előtt, emiatt csökken a menetidő

A legnagyobb fejfájást a menetrendi időszak egésze alatt tartó, a biztosítóberendezés cseréje miatti vágányzár okozza majd a morvaországi Brünn főpályaudvarán. A főpályaudvar nem átjárható, csak néhány vágány van használatban, emiatt minden távolsági vonatot átirányítanak Brno dolní nádraží állomásra, valamint megállnak a vonatok Brno-Židenice állomáson is. A vágányzár a Metropolitan EuroCityket is érinti.

A cseh vasúthálózaton továbbra is gyarapodnak a korszerű villamos motorvonatok, valamint a használt ex-ÖBB-s kocsik is javítják valamelyest az utazási komfortot. Modernebb vasúti kocsikat soroznak be például a Prága– Plzeň–Klatovy és Prága–Ústí nad Labem–Děčín vonalon is. Megszüntették az Rx kategóriás vonatokat, ami lényegében "magasabb minőségi szintű gyorsvonatot" jelentett, erre már nincs szükség, merthogy már – elvileg – minden gyorsvonat egységes komfortot kínál. A Cseh Vasutak alaptarifája, azaz a kilométeralapú menetjegyár meghatározás 2,5 százalékkal drágul.

A nagy brünni vágányzár miatti terelések sémája

Eltűnnek a menetrendből a vonatok különböző megnevezései, vagyis inkább egységesítik az egyes távolsági vonalon közlekedő vonatok megnevezéseit. A tavaly bevezetett Metropolitan márkanevet követően, amely ugye a Budapestre közlekedő EC-ket takarja, december 9-től például néhány kivétellel minden Grazba vagy Bécsbe közlekedő railjet neve Vindobona, a Prága és Zsolna közötti EC-k neve Ostravan, vagy a České Budějovicére közlekedő gyorsvonatok neve Vltava lett. Ezzel a vasúttársaság egyszerűsíteni szeretné az utasok tájékoztatását. Végül is, ahol óránként vagy kétóránként van ugyanazon a vonalon járat, nem kell minden vonatot máshogy hívni.

Több vasúti kocsin lesz már wifi, s ez a másodosztályú kocsikat is érinti, de a világháló elérése fokozatosan bővül majd. A Prágából Kassára és vissza közlekedő mindennapi SC Pendolino Košičan mellé egy újabb Pendolinót indítanak, igaz, csak péntek délutáni mentesítőként (15:41-kor indul majd Prágából és 23:05-re érkezik meg Kassára. A vonat azonban visszafelé már nem vesztegel vasárnapig Kassán, hanem szombatonként korán reggel, 6:58-as indulással vissza is tér Prágába 14:19-re). Az utolsó páros Metropolitan járatának meghosszabbítása Prágáig (eddig csak Brünnig közlekedett) jó hír a Brünnből utazók számára is. A csehek is presztizskérdésként élik meg a Bécs–Berlin nightjet bevezetését, amely ezúttal nem Prágán keresztül, hanem a "Ferdinándkán", Lengyelországon át jut el a német fővárosba (ez viszi a budapesti közvetlen kocsikat is). Tavasztól a Regiojet magánvasút egy dél-csehországi járatot is indít, naponta egyet fordul a sárga szerelvény Prága és České Budějovice között. A cseh főváros egyik legnagyobb újdonsága, hogy a PID (Prágai Integrált Közlekedés) kötelékébe tartozó városi gyorsvasút S49-es vonala szolgáltatót vált, a Roztoky u Prahy–Praha-Holešovice–Praha-Libeň–Praha-Hostivař vonalon a Cseh Vasutakat az Arriva váltja. Tovább sűrűsödnek a prágai elővárosi forgalomban is a járatok. Új vonatok indulnak a GW Train Regio jóvoltából a cseh-lengyel határvidéken, naponta hétszer közlekedik majd Královec és Sędzisław között motorvonat. A Svojšín – Bor vasútvonalon december 9-től megszűnt a vasúti közlekedés. Az észak-csehországi Liberec – Česká Lípa – Benešov nad Ploučnicí – Děčín vonalon tizenöt perccel rövidül a menetidő, valamint indítanak egy újabb kora reggeli és egy esti járatot is Liberec és Ústí nad Labem között. Az Érchegységben található Karlovy Vary–Potůčky–Johanngeorgenstadt vonal felújításának köszönhetően itt nyolc perccel rövidül a menetidő.

A 086-os Liberec – Česká Lípa – Benešov nad Ploučnicí – Děčín vonal egyik legszebb kanyarulata

A végére pedig egy gyöngyszem: a közép-morvaországi Olmütz (Olomouc) és Přerov között – ez a vonalszakasz a III. vasúti korridor része, ahol már 160 kilométer per órás sebességgel „száguldanak” a vonatok – a Cseh Vasutak egy Regionovát vet be az egyik délelőtti vonatpáron, hogy alacsonypadlós szolgáltatást tudjon nyújtani, amit a megyei vezetők követelnek. A Regionova tötymörgése miatt lassulhat a korridoron a közlekedés.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Vasút Nagyvasút

Nyugat-Balkán felé terjeszkedik a TEN-T

iho/vasút   ·   2021.01.24. 19:05

A transzeurópai közlekedési hálózat létrehozása rendkívül fontos az európai integrációs folyamatban, hiszen a magáncélú utazás mellett a vállalkozásoknak is könnyebbé teszi a szállítást, aminek fontosságára a koronavírus-járvány is rámutatott.