Mindenki okosabb lesz az új abroncscímkékkel

iho/biztos út   ·   2012.06.05. 15:30

November 1-jétől az Európában értékesített minden személy- és kisteherabroncson speciális új címkéket kell elhelyezni. A címkék olyan biztonságtechnikai adatokat tartalmaznak majd, amelyek döntő szerpet játszanak az abroncs kiválasztásánál. Ennek értelme, hogy amikor gumiabroncsokat vásárol valaki, megalapozottabb döntést hozhat.

Az új címkézési rendszert úgy alakították ki, hogy számos előnnyel járjon. Várhatóan javítja a közúti biztonságot, elősegíti a hatékonyabb üzemanyag-megtakarítást, valamint mérsékli a környezeti hatásokat.

Az ígéretek szerint az egyszerű ábrák segítségével bárki képes lesz a gumiabroncsokat három alapvető kritérium alapján összevetni:

– üzemanyag-fogyasztás (minden ötödik tanknyi üzemanyagot a gumiabroncsok fogyasztják el);
– tapadás nedves úton;
– a gumiabroncs külső zaja.

Az osztályozás A-tól (ez a legjobb) G-ig (ez a legrosszabb) terjed. Az eredmények a gépkocsi típusától vagy az időjárási viszonyoktól függően természetesen eltérőek lehetnek.

Az új törvény értelmében a 2012. július 1-jén, vagy azt követően gyártott új személygépkocsikra, kisteherjárművekre, tehergépkocsikra, buszokra és távolsági buszokra felszerelt összes gumiabroncsra is vonatkozik.

Az ábrák segítségével könnyen dönthetnek még a laikusok vezetők is

1. Üzemanyag-takarékosság összehasonlítása

Az ábráról leolvasható, milyen teljesítményt nyújt egy adott gumiabroncs az üzemanyag-megtakarítás szempontjából. Akár 300 euró vagy 80 liter üzemanyag is megtakarítható a gumiabroncsok teljes élettartama során, ezért nem mindegy.

2. Nedves úton való fékezés összehasonlítása

Ez az ábra a gumiabroncsok osztályozását mutatja a nedves úton való fékezés hatékonysága alapján. Egy átlagos gépkocsi akár 18 méterrel vagy 30 százalékkal rövidebb fékutat tehet meg a megfelelő abronccsal.

3. A külső zajszint összehasonlítása

Az ábra a gumiabroncs zajszintjét mutatja decibelben. A három jelből álló piktogram azt mutatja, hogyan viszonyul ez a szint a jövőbeni európai határértékekhez. A gépkocsin kívül hallható zaj nem feltétlenül van összhangban a gépkocsi belsejében hallható zajjal.

három zajszint jel = magas zajszint, de megfelel a jelenlegi EU-szabályoknak;

két zajszint jel = átlagos zajszint, a jövőbeni határérték és az alatt három dB közötti tartomány;

egy zajszint jel = alacsony zajszint, több mint 3 dB értékkel a jövőbeni határérték alatt.

A címkézés megfelelő kiindulási pont, de van három másik, legalább ilyen fontos teljesítménytényező:

A gumiabroncs élettartama: a hosszabb élettartamú gumiabroncs hosszú távon kevesebbe kerülhet, hiszen a megfelelő abroncs akár több mint egy évvel hosszabb használatot is jelenthet.

Úttartás kanyarban: a balesetek 25 százaléka kanyarban történik.

Száraz út: a balesetek 70 százaléka száraz úton történik.

Kapcsolódó hírek

Ellátási lánc Közút Zöldút Logisztika Szállítmányozás Haszonjármű Alternatív hajtás

Duplájára növelt, bioüzemanyaggal hajtott kamionflottával érkezett a DHL a Hungaroringre, a Forma–1-es hétvégére

iho   ·   2024.07.18. 19:05

Az idei szezonban a bioüzemanyaggal üzemelő kamionok száma több mint kétszeresére, összesen harminchét kamionra nőtt az európai szakaszon. Minden egyes kamion átlagosan nyolcvanhárom százalékkal csökkenti a szén-dioxid-kibocsátást a dízelüzemű társaikhoz képest.