Monyinó: a halálra ítélt repülőmúzeum? – További ritkaságok

Kelecsényi István   ·   2016.05.28. 11:15
cim

A világ legnagyobb ma is használt helikoptere, a Mi-26, mögötte az eredeti verzió, a Mi-6-os

Folytattuk sétánkat a Moszkva környéki különleges repülőmúzeumban, Monyinóban, és tovább fényképeztünk, ki tudja, meddig lehet még.

A forgószárnyasok méltatlanul vannak beszorítva két hangár közé, pedig a Mi-2-től, Mi-4, Mi-8, Mi-6, Mi-10, Mi-24 és Mi-26 változatok mellett ott van a Jak-24U (NATO-kódja Horse) egyik példánya. A hangárok másik oldalánál a néhány éves Jak-130 (NATO-kódja Mitten) gyakorló repülőgép egyik prototípusa áll, majd a Jakovlev iroda korábbi tervezésű repülőgépei.

Jak-25P elfogóvadász

A Jak-23 (NATO-kódja Flora) frontvadászt több ország, köztük Románia is használta. Elődje, a Jak-17 (NATO-kódja Feather) az előbb említett hangárban van kiállítva. A Jak-25 (NATO-kódja Mandrake) és Jak-27 (NATO-kódja Mangrove) vadász, vadászbombázó, felderítő változatok közül egy üvegezett orrú felderítő több évig hazánkban volt egy magángyűjteményben, végül a pótolhatatlan repülőgépet tulajdonosa szétvágatta és ma már csak az orr részét lehet megtekinteni.

Az első helyből felszálló Jak-36-os 1967-ben a domogyedovói repülőnapon mutatkozott be

Következnek a helyből felszálló VTOL/STOL Jakovlev konstrukciók: a Jak-36-os (NATO-kódja Freehand) még csak kísérleti darab volt, de a Jak-38 és Jak-38M repülőgépek (NATO-kódja Forger) a Kijev osztályú repülőgép hordozók fedélzeti légierejéhez tartoztak. Négy R-60 hőkövető rakétával, vagy nem irányított rakétablokkal felfegyverezve, szegényes repülőteljesítménnyel rendelkeztek, azonban a Harrieren kívül az egyetlen hadrendbe állított, helyből felszálló harcászati repülőgép volt a világon.

Az ígéretes VTOL Jak-141-es nem jutott el a sorozatgyártásig

Az utódja a Szovjetunió széthullása miatt sorozatgyártásba sem került, a három Jak-141 (NATO-kódja Freestyle) prototípusból itt látható az egyik. A 141-es már elérte a hangsebességet, valamint repülési teljesítménye is felülmúlta Harrierekét.

Mellette áll a kísérleti La-250A nehézvadász és a MiG JE-152M1 (Je-166) repülőgép, amelyeket sebességi rekordokra terveztek. Szembe velük a MiG tervezőiroda harcászati gépcsaládjai következnek, MiG-9/15/23/25/27/31, és ezekből is különféle modifikációk. Itt látható egy külföldi géptípus is, az Aero Vodochody L-29 Delfinje.

Rengeteget hallottunk a rekordjairól, sosem láthattuk: a híres Je-166-os

A MiG-eken kívül a Mjaszicsev (Geofizika) M-17 (Mystic-A) magassági felderítő látható, a törzse tetején a szárnyak közt érdekes elrendezéssel beépített távirányítású gépágyúval. Itt található egy Be-12 (NATO-kódja Seagull) hidroplán, amelyből még néhány repülőképes állapotban van napjainkban is. Az út két oldalát egy Tu-95MSz (NATO-kódja Bear) és egy Tu-22M3 (NATO-kódja Backfire) rakétahordozó bombázó repülőgép zárja.

A múzeum hátsó traktusát igazi nagyvasak vannak kiállítva. Az Antonov szállító repülőgépei közül az AN-8/12/22/24 mellett egy IL-12/18/62 polgári utas-, és egy IL-76 (NATO-kódja Candid) teherszállító látható. A Tu-114-es (NATO-kódja Cleat) a Tu-95, a Tu-104 (NATO-kódja Camel) a Tu-16 polgári változata volt. A Jak-40 (NATO-kódja Codling) regionális utasszállító, amelyből még több repül, például a lengyel, vagy szlovák Légierő VIP repülőszázadánál (nálunk legismertebb példánya az LRI kalibráló gépe, a HA-YLR volt, most is látható az Aeroparkban – a szerk).

A Geofizika mai példányairól az oroszok azt mondják, hogy békés kutatógépek, ezen a Mistic őspéldányon mindenesetre volt fegyverzet is

A nagy repülőgépek mellett megbújva látható sajnos csak hátulról, a Szuhoj Szu-25 (NATO-kódja Frogfoot) csatarepülőgépe, és egy Szu-32FN/Szu-34 prototípusa. A Szuhoj tervezőiroda több repülőgépe egész sort foglal el a múzeumban. A Szu-7/9/11 vadász és vadászbombázók mellett látható a hírhedt Szu-15 (NATO-kódja Flagon), amellyel lelőtték az amerikai kémrepülőgép helyett, a rossz útvonalon, a Szovjetunió tiltott légterében repülő koreai utasszállító repülőgépet. Mellette áll a Szu-17/20/22 (NATO-kódja Fitter) csapásmérő gépcsalád, aminek M3 és UM változata a magyar haderőben is repült. Itt látható a Szu-27 T-10-es prototípusa.

Érdekes párosítás: a szuperszonikus utasszállító Tu-144-es és a szubszonikus csatagép, a Szu-25-ös

Az út másik oldalán a veterán Li-2 (NATO-kódja Cab) található, egyetlen repülőképes változata nálunk, magyaroknál repül a Goldtimer Alapítvány jóvoltából. A DC-3 klón mellett, egy B-25J Boston közepes bombázó áll, amely a Land Lease szállítások során a szovjet légierő legjobb bombázó repülőgépe lett. Mögöttük van a Tu-95LL amely a Tu-142 (NATO-kódja Bear D/E) tengerészeti felderítő-repülőgép tesztváltozata volt. Természetesen a Tu-144-es (NATO-kódja Charger) szuperszonikus utasszállító egyik példánya is a kiállítás része, éppen gyűjtés volt megmentésére, mellette áll a MiG-21I kísérleti repülőgép, amellyel a 144-es gótikus szárnyformáját tesztelték repülés közben.

Az orosz kísérleti kisméretű űrsikló-változat, rendszerint az Indiai-óceánból halászták ki

Különleges repülőeszköz a MiG-105 11 (Spiral) orbitális űrrepülőgép, amellyel több repülést is hajtottak végre, elsősorban German Tyitov űrhajós vezetésével. Kifejlesztése segítette a Buran programot. A Tu-M-141 személyzet nélküli felderítő rakéta-repülőeszköz 1000 kilométer hatótávolsággal rendelkezett, és több példányát még bevetette tavaly is az Ukrán Légierő Donbass felett. A Berijev VVA-14 is látható a múzeumban, amely egy különleges szörnyszülött, kísérleti helyből felszálló vízi repülőgép, amelyet később, mint ekranoplánt próbáltak továbbfejleszteni az 1970-es évek elején.

Szu-15 Flagon, a szovjet Távol-Keletet védte, a kassai Repülőmúzeumban egy ukrán példánya látható

A repülőgépek felsorolása nem teljes, és egy hangárról még nem is írhattunk, amely zárva volt látogatásunk alatt. A múzeum sorsáról nem tájékoztattak, de május 9-én több repülőgépet kinyitottak, és kabinját is meg lehetett tekinteni. A repülőgépeket néha kicsit szakszerűtlen módon, egy GAZ-66 tehergépjármű segítségével húzzák-vonják, és ez a gépek állagának nem tesz jót.

A Gagarin Akadémia épületeit és területének egy részét is meg lehetett tekinteni a múzeumba sétálás közben. Elhagyott épületek, méretes gaz, magas fű. Nem így szokott kinézni egy katonai bázis Oroszországban, különösen a Győzelem Napja ünnepségei előtt. A füvet legalább lekaszálják, és az utakat letakarítják, és padkájukat lefestik. Itt nem történt meg, ami azt jelenti, aktív tevékenység nem nagyon folyik. Amennyiben a tanintézményt bezárják, akkor a múzeum őrzés-védelmére erőforrásokat kell teremteni, vagy a Központi Repülőmúzeumot ténylegesen bezárják.

A mai Szuhoj vadászok és vadászbombázók közös őse, a T-10-es prototípus

Aki még tudja, javaslom, nézze meg ezt a világon egyedülálló gyűjteményt, amely repüléstechnikai különlegességeivel kuriózum a múzeumok között.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek