Moszkvai túlfutás: reverzhiba, pilótahiba

MTI   ·   2013.01.09. 14:30
cim3

Nagy valószínűséggel a hajtóműveknél fékezéskor fellépett műszaki probléma és a pilóták hibája okozhatta az orosz Red Wings légitársaság Tu-204-as repülőgépének tavaly év végi katasztrófáját - írta szerdán a Kommerszant című orosz napilap.

Amint arról többször beszámoltunk, a moszkvai Vnukovo repülőtéren december 29-én az orosz légitársaság Tupoljev Tu-204-es típusú gépe nem tudott megállni a leszállópályán, és a betonkerítést átszakítva kicsúszott a kijevi országútra, miközben háromfelé szakadt. Az iho/repülés azt is hírül adta, hogy az egyik legtekintélyesebb repülésbiztonsági portál, az Aviation Herald szerint a pályán való fékezést szolgáló sugárfordító hibája is közrejátszhatott a balesetben, sőt az a feltételezés is felmerült, hogy esetleg a revez kapcsolása után nemhogy a várt fékezés nem történt meg, de ehelyett a hajtóművek inkább még nagyobb tolóerővel hajtották előre a gépet. Ez magyarázza azt a nagy sebességet, amellyel a Tu-204-es a pálya elhagyása után több mint 300 méterrel a reptér kerítésének, egy ároknak majd az autósztráda töltésének csapódott.

A tekintélyes moszkvai politikai-gazdasági napilapnak a balesetet vizsgáló műszaki bizottságtól szerzett információi is ezt a verziót erősítik. Eszerint a legénység szokásos módon, bár kissé óvatlanul tette le a gépet. Az ilyenkor megengedett óránkénti 225-245 helyett 250 kilométeres sebességgel értek földet (ezt indokolhatta az erős oldalszél is – a szerk.), és néhány száz méterrel tovább repültek a géppel a kelleténél. (Vagyis feltehetően az a korábbi információ nem állja meg a helyét, hogy a Tu-204-es a pálya földetérési zónájában érte volna el először a felszínt.)

A szakemberek szerint ezek a körülmények még nem lettek volna kritikusak, ugyanis közepes hátszélben a leszállópálya maradék része elegendő lett volna ahhoz, hogy a pilóták lefékezzék a repülőgépet.

A lecsökkent féktávolság és a leszállópálya síkossága miatt azonban a pilóták a Tu-204-es kerekeivel nem tudtak megfelelően fékezni, ezért a hajtóművek tolóerejének a visszafordításával próbálkoztak, hogy megfelelően lelassítsák, illetve lefékezzék az utasszállító gépet. (Valójában rendszerint reverzet nem a futók fékezése helyett, hanem azokkal együtt használják – a szerk.)



Az orosz napilap értesülése szerint a tolóerőfordító berendezés, a reverz a Tu-204-es mindkét hajtóművénél felmondta a szolgálatot, és a pilótáknak nem sikerült hagyományos módszerrel megállítani a repülőt.

A Kommerszantnak név nélkül nyilatkozó szakemberek szerint a kapitány és a másodpilóta is hibázott, mert nem ismerte fel idejében a műszaki problémát. A pilóták túl sokáig bekapcsolva tartották a sugárfordító karjait, így nemhogy lassították a gépet, hanem még fokozták is a hajtóerőt. A kapitány ezt felismerve már későn adott utasítást a hajtóművek leállítására.  

A Kommerszant emlékeztetett arra, hogy az orosz repülési hatóságok a Red Wings egy másik járatának december 21-én Novoszibirszkben, hasonló okokból bekövetkezett balesete révén tudtak a problémáról. Mégis csak a moszkvai repülőgép-szerencsétlenséget követően hívták fel a figyelmet a PSZ-90A típusú hajtóművekkel felszerelt Tu-204-es Tu-214-es típusú repülőgépek fokozott karbantartására.

Az iho/repülés összefoglalójában az is szerepelt, hogy a hatóság új előírása szerint a személyzetnek még az orrfutó leengedése előtt minimális reverz kapcsolásával kell meggyőződnie a hajtóművek átállásáról, és csak azután kapcsolható maximális fékezés.

Az orosz légitársaság gépének tavaly december 29-én történt balesetében a nyolcfős személyzet öt tagja: a kapitány, a másodpilóta, a fedélzeti mérnök és két utaskísérő vesztette életét. A három sérült állapota súlyos, de javul - közölte szerdán Vlagyimir Sztyepanov, az orosz rendkívüli helyezetek minisztériuma válságközpontjának vezetője.

Kapcsolódó hírek