Motorvonatok, hogyan tovább?

Vörös Attila   ·   2015.07.16. 16:15
400670__IMG_7353_kiss_stadler-westbahn_131128_Becs__k

A szerdai aláírási ünnepségen volt alkalmunk Zaránd Györggyel, a MÁV-Start Zrt. vezérigazgatójával röviden beszélgetni.

A már pedzegetett nagyobb kapacitású villamosmotorvonat-beszerzéssel kapcsolatban megtudtuk, a vasúttársaságnál jelenleg is vizsgálják, pontosan mit is akarnak, de a legalább 300 fős szerelvények csúcsidei párosítási lehetősége is vélhetően benne lesz az igénycsomagban. Erre a váci és a monor–ceglédi vonalon lehet szükség, és a szerelvényhosszok miatt az emeletes vonatok beszerzése sincs kizárva – sőt. A tender kiírását jövő év elejére időzítik, ahogy az alábbi, még az eseményt megelőző sajtótájékoztatón készült videónkból is kiderül.

A Stadlernek persze van kész megoldása 300 ülőhely kapacitású motorvonatra, legyen az egy- (hatrészes Flirt) vagy kétszintes (Kiss). Az ilyen igényeket jelenleg a Start két négyrészes vonat összekapcsolásával tudja kielégíteni, ami sokszor pazarló, hiszen az ülőhelyeket csak kétszázasával tudják növelni, a drága vezetőállások üresfutásairól nem is beszélve. Zaránd előnyként hozta fel az emeletes vonatok, rövidebb hossza mellett az egységnyi ülőhelyre számított alacsonyabb bekerülés és karbantartási költségeit is.

– Különben szóljon, aki szólóban látja közlekedni a négyrészes vonatainkat, kis túlzással szinte mindig minimum két, sokszor három motorvonat alkot egy valamire való szerelvényt – hangzott el. Akkor mi rögtön szólunk is: a 120A sülyi ingáit, ha Flirt adja, főleg hétvégén, szinte biztosan szóló. És jogos is, még Gyömrőn, a tófürdő zárása körül sem telik meg a szerelvény...

A nagyobb kapacitású szóló motorvonatok lehetővé tennék a gazdaságosabb járműgazdálkodást, régóta nem értjük, miért mindig négyrészes szerelvényeket vesz a MÁV.

Hatszáz ülőhely hat vezetőállással a fehérvári vonalon<br>(fotó: Vörös Attila)

De dízelfronton is szükség van a vérfrissítésre. Zaránd még öt jó évet jósol a Bézé motorvonatoknak, a sokszor a MÁV legperspektivikusabb járművének csúfolt almásládák fölött valóban eljárt az idő. Pláne akkor érezzük a különbséget, ha egy modern járműből ülünk át a fapados, fülledt, büdös Bézébe. A vezérigazgató elmondta, a nemrég napvilágot látott, eddig alaposan titkolt FMK-008-as mérő-motorvonat üzemi tapasztalatai alapján megvizsgálják majd a dízeles vonalakra átültethető utasszállító változat építését is(!).

Az FMK-008-as a Start saját fejlesztésű felépítményvizsgáló kétrészes dízel motorvonata lesz, egy hajtott egységből és egy vezérlőkocsiból áll majd, ha elkészül. A félkész, de már vontatható szerelvény jelenleg Rákoson tartózkodik, javarészt Szolnokon épült. Ha ebből valóban lesz valami, a Startnál nem felejthetik el, hogy az alacsonypadló igénye a vicinálisok mentén is megvan, a táblás, jelképes peronú megállókban ráadásul fokozottan. A hipotetikus motorvonat bevetési területe Zaránd szerint nem korlátozódna a mellékvonalakra, először az olyan vasútvonalakon jelenhetnének meg, ahol jelenleg csak járműhiányból, kényszerből járnak a Bézék.

A legszebb példa erre a Szeged–Békéscsaba vonal.

Az FMK-008 Isaszegnél Horváth Péter felvételén

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek