MSZP: tarthatatlanná vált a BKK-vezérigazgató pozíciója
Horváth Csaba, az MSZP fővárosi frakcióvezetője az MTI-hez szombaton eljuttatott közleményében azt írta: a „fideszes dilettantizmus” most 3,4 milliárd forinttól és 24 új trolibusztól fosztotta meg a fővárosiakat, miután a Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) szabálytalanság miatt megsemmisítette a BKK trolibusztenderét. A politikus úgy fogalmazott, „Budapest már-már rutinszerűen bukja el uniós támogatások milliárdjait a városvezetés és a BKK vezetésének teljes alkalmatlansága miatt”. Horváth Csaba közölte, a BKK második nekifutásra sem volt képes a szabályoknak megfelelően kiírni a közbeszerzést, emiatt a főváros ismét kicsúszik az uniós támogatások felhasználhatóságának határidejéből. Az EU a beruházás költségeinek 99 százalékát állta volna, de a hozzá nem értés miatt a főváros még „ingyen pénzből” sem képes új járműveket beszerezni – tette hozzá.
Az MSZP fővárosi frakcióvezetője szánalmas magyarázkodásnak nevezte Vitézy Dávidnak a KDB döntése elleni tiltakozását. Az Index hírportál pénteken írt arról, hogy a KDB – a Škoda kérésére indított vizsgálatában – megsemmisítette a budapesti trolibusztender eredményét, mert a kiírásban nem szerepelt dízelüzemű segédmeghajtás, csak az akkumulátoros, ami szerinte versenykorlátozó tényező. A hírportál cikke szerint a BKK súlyos eljárási és érdemi jogsértésekkel, súlyos szakmai hibákkal és hatáskörtúllépéssel vádolja a KDB-t a bizottságnak küldött beadványban.
* * *
Közben megjött szerkesztőségünknek is Vitzáy Dávid válasza, amelyet változtatás nélkül közlünk. Figyelem! Hosszú közlemény következik!
„Trolibusz-tender: a BKK mindvégig jogszerűen, az uniós minőségbiztosító szervek ellenőrzése mellett folytatta le a beszerzést
Az új budapesti trolibuszok beszerzése a tényszerű jogi érvek helyett egyre inkább a politikai csaták kereszttüzébe kerül, a mai napon Horváth Csaba szocialista frakcióvezető számos valótlan állítást fogalmazott meg ebben az ügyben. Fontosnak tartom ezért a közvélemény tájékoztatását a tender körülményei kapcsán, hogy az egyoldalú, politikailag motivált vélemények mellett a tények is megjelenhessenek. A BKK a huszonnégy új alacsonypadlós trolibusz vásárlására kiírt közbeszerzési eljárást jogszerűen, minden eljárási szabályt betartva folytatta le, a tender az uniós minőségbiztosító szervek (KIKSZ és NFÜ Közbeszerzési Felügyeleti Főosztály) szabályossági tanúsítványával rendelkezik. A Közbeszerzési Döntőbizottság döntését érthetetlennek és szakszerűtlennek tartjuk, hivatalosan kértük annak megváltoztatását és ebben bízunk is.
Megértem, hogy nehéz időszakon megy át az MSZP fővárosi frakcióvezetője, de a tényeken ez nem változtathat. A valóság az, hogy a fővárosi közlekedési projektekre folyamatosan hívjuk le az európai uniós forrásokat, 2010 óta a BKK több mint 100 milliárd forint értékű új, európai uniós forrásból megvalósuló közlekedésfejlesztési projektre kötött támogatási szerződést és folytatott le közbeszerzési eljárásokat. Ezen beruházások nem voltak előkészítve 2010 előtt és munkatársaimnak lényegében a nulláról kellett kezdenie a munkát, mostanra pedig sok éves lemaradást hoztunk be rövid idő alatt. Ezen munka eredményeképpen érkezhetnek hamarosan Budapestre vadonatúj alacsonypadlós CAF villamosok a sikeresen lezárt tenderünk eredményeként, de egyebek mellett folyamatban van az 1-es villamos felújítása és átvezetése Dél-Budára, a 3-as villamos felújítása, rövidesen megkezdődik a Budai fonódó villamoshálózat megvalósítása és a Széll Kálmán tér átépítése is, és az utolsó tesztjei zajlanak az új MOL Bubi közbringa-rendszernek, melyet még idén tavasszal átadunk a budapestieknek.
A BKK ezen fővárosi fejlesztési program részeként írt ki közbeszerzési eljárást huszonnégy új, alacsonypadlós trolibuszra. A közbeszerzési eljárás eredményes lezárásának kapujában álltunk már, amikor a Škoda beadványára – mely cég a tenderen nem is indult, nem adott ajánlatot – a Közbeszerzési Döntőbizottság (KDB) a tendert megsemmisítette. A KDB ezen döntését egyetlen körülményre alapozta, szakmai megítélésük szerint a trolibuszokra ajánlatokat nem csak akkumulátoros, hanem dízelmotoros önmeghajtással is el kellett volna fogadnunk. A KDB döntése ellentmond annak a ténynek, hogy a BKK tenderfelhívását az európai uniós források felhasználása kapcsán közbeszerzéseinket folyamatosan minőségbiztosító és monitorozó szervek, így a KIKSZ és az NFÜ közbeszerzési felügyeleti főosztálya is szabályosnak minősítette.
A vitatott műszaki kérdés háttere az, hogy új trolibuszokkal szemben elvárás volt – ezt az ajánlattevőknek referenciával is igazolniuk kellett –, hogy a környezetbarát elektromos jármű akkumulátor vagy szuperkondenzátor használatával rövid ideig felsővezeték-hálózat nélkül, önjáró üzemmódban is közlekedhessen. Ez az elvárás négy kilométeres táv megtételének képességére vonatkozott. Így egy esetleges áramkimaradás, felsővezeték-hiányos útszakasz vagy akár a járat elterelése sem okozhat gondot, hiszen továbbra is biztosított a zökkenőmentes, önjáró üzemben is környezetbarát közlekedés lehetősége. Ennek a funkciónak köszönhetően ráadásul a budapesti trolibuszhálózat fejlesztését is biztosíthatjuk középtávon anélkül, hogy költséges felsővezeték-hálózatot építenénk ki. Az önjárási képességet az erre alkalmas trolibuszok ma is alkalmazzák (a XIII. kerületben, egy felsővezeték nélküli szakaszon jár a 79-es troli menetrendszerűen) és ilyen hálózatbővítéseket a jövőben is tervezünk (pl. az V. kerületi megújult Kossuth Lajos tér térségében). A felsővezeték nélküli szakaszok általában a történelmi városmagban helyezkednek el, ezért dízelmotoros önjárás nem, csak elektromos megoldás volt elfogadható a BKK számára. Budapesten 2005 óta használunk akkumulátorral meghajtott trolibuszokat (melyek épp a most a tendert emiatt támadó Škoda csoporthoz tartozó Ganz-Škoda hajtásúak), és ez a képességük számos esetben, így az M4-es metróvonal építésének idején is hasznosnak bizonyultak, tehát ez az elvárás nem volt sem egyedülálló, sem újdonságértékű Budapesten.
A KDB indoklásában az akkumulátoros önjárásra vonatkozó elvárásunkat versenykorlátozónak minősítette, mivel a bizottság tagjainak szakmai ismeretei szerint a jelenleg futó trolibuszok többsége az önjárást dízelgenerátorokkal biztosítja. Ez szakmai tévedés, hiszen Budapesten és számos európai nagyvárosban is károsanyag-kibocsátás nélküli modern, akkumulátoros önmeghajtású trolibuszok közlekednek és több ajánlatot is kaptunk ilyen megoldásra, tehát a verseny biztosított volt.
A BKK jogi álláspontja és külső közbeszerzési szakértőink véleménye szerint a Döntőbizottság nem járt el kellő körültekintéssel és nem is hatáskörébe tartozó műszaki kérdésben foglalt állást, amikor határozatában eldöntötte, hogy a BKK nem szerezhet be elektromos meghajtású önjárást biztosító trolibuszt, hanem köteles megengedni a dízelgenerátorú önjáró járműre vonatkozó ajánlattételt is. Megjegyzem, hogy egy korábbi trolibusz-beszerzési eljárásban a Škoda nem vitatta az akkumulátoros önmeghajtás módját, sőt, ajánlatot is nyújtott be.
A KDB tárgyalás nélkül úgy hozta meg döntését, hogy a BKK számára nem biztosított teljes körű esélyegyenlőséget az eljárás időszaka alatt. Az előírásokkal ellentétben a Škoda beadványát a BKK időben nem kapta meg, csak egyhétnyi késéssel, a határozat kiadása előtt pár órával érkezett meg hozzánk, így a döntés meghozatala előtt fenti érveinkkel reagálni sem tudtunk rá. Mindez alapvetően és szándékosan sérti a jóhiszeműség, az esélyegyenlőség és tisztesség közbeszerzési alapelveit.
Véleményünk szerint a Škoda a cég offshore háttere miatt ebben az eljárásban egyébként nem is volt ügyfélképes, ráadásul beadványát a törvényi határidőn túl, elkésve adta be. Ügyfélképessége a cég tulajdonosi háttere miatt vonható alappal kétségbe: a villamosjárművek beszerzését célzó tenderben a Ganz-Škoda ajánlatát a BKK érvénytelennek nyilvánította, az érvénytelenségi okokat a közelmúltban a KDB is megerősítette. A Škoda off-shore gyanús, tisztázatlan tulajdonosi hátterével kapcsolatos gyanút tehát a Közbeszerzési Döntőbizottság is kimondta. Emlékeztetni szeretnék mindenkit, hogy a villamostender idején ezen vizsgálatunk kapcsán Horváth Csaba frakcióvezető akkor is a BKK-t hibáztatta, politikai szereplőként megkísérelt beavatkozni a tenderbe és akkor is a BKK menedzsmentjét próbálta a közvélemény előtt besározni - mint később kiderült, teljesen alaptalanul.
Összességében tehát: a Közbeszerzési Döntőbizottság döntését nem fogadjuk el, mivel azt szakmai tartalmában hibásnak, az eljárási hibák, az esélyegyenlőség hiánya miatt pedig jogsértőnek tartjuk. A BKK mindent megtesz annak érdekében, hogy az uniós források elvesztését elkerülhessük, ezért kértük a KDB-t döntése visszavonására, illetve, ha ez nem történik meg, a határozat bírósági felülvizsgálatát is kezdeményezni fogjuk.
Meggyőződésem, hogy BKK az eljárás során, ahogy többi járműtendernél is, mindvégig jogszerűen járt el. A Fővárosi Önkormányzat szakcége, a BKK megalapítása óta a közlekedési hálózat működtetése és fejlesztése kapcsán több mint 200 közbeszerzési eljárást indítottunk összesen több mint 450 milliárd Ft értékben. Ilyen volumenű tendereknél számos érdek ütközik, így a BKK eljárásainak jogszerűségét számos alkalommal vonták kétségbe, de végül minden eljárásunk végső eredménye eljárásaink jogszerűségét támasztja alá. Bízunk abban, hogy a Közbeszerzési Döntőbizottság figyelembe veszi érveinket és így a már közlekedő és a közeljövőben érkező új buszok, a már gyártás alatt álló új villamosok és a már forgalomban lévő új metrószerelvények után Budapestre rövidesen új trolibuszok is érkezhetnek.
Budapest, 2014. április 12.
Vitézy Dávid
vezérigazgató
Budapesti Közlekedési Központ”
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!