Nagybevásárlás a PKP Intercitynél

Rendületlenül és következetesen korszerűsíti a lengyel vasúttársaság a gördülőállományt és rengeteg pénzt fektet az infrastruktúra, a műszaki létesítmények fejlesztésébe.
Kétezerhuszonöt végéig a lengyel távolsági vasúti szolgáltató 38 új, 160 kilométer/óra sebességre engedélyezett villamos mozdonyt, 119 élettartam-növelő felújításon átesett, ezen belül is 95, a PKP IC-nél 2021 óta rendszeresített, többfunkciós Combo személykocsit vesz át. A vasúttársaság további beruházásokat is elhatározott – hamarosan eredményt hirdetnek a 42 plusz harminc, legalább ötszáz férőhelyes, emeletes villamos motorvonat beszerzésére kiírt pályázaton, amelyre három gyártó jelentkezett, rendre: Stadler Polska Sp. z oo, a Siemens Mobility Sp. z oo, vezette konzorcium (további tagjai a Siemens Mobility GmbH és a müncheni Otto-Hahn-Ring), valamint az Alstom Polska SA.
Lengyelországban ugyanis már a vasúti személyszállítási szegmens liberalizációjára készülnek, és a PKP Intercitynek ahhoz, hogy felvehesse a versenyt a további piaci szereplőkkel, szüksége van modern járművekre. Távlati cél a fejleszteni kívánt nagy sebességű hálózatra szánt, 205–300 kilométer/órás sebességre engedélyezett vasútijármű-állomány kialakítása.
A mozdonyokról szólva, ezeket – akárcsak a személykocsikat – a PKP IC hazai gyártóktól szerzi be. Tavaly már negyven EU160 sorozatú Newag Griffint vett a vasúttársaság állagba: huszonöt 160, továbbá 15 kétszáz kilométer/per órás sebességre beállított, háromáramnemű gépet. Ugyancsak tavalyi érkezvény a H. Cegielski–Fabryka Pojazdów Szynowych és a PKP Intercity Remtrak együttműködésében korszerűsített 77 személykocsi; ezen belül is 15 Combo márkanevű IC-kocsikba hideg-meleg italokat és harapnivalókat árusító automatákat telepítettek. A PKP Intercity ez elmúlt évben 11,8 milliárd złoty (2,8 milliárd euró, vagyis 1100 milliárd forintot meghaladó) értékben kötött szerződést a poznani H. Cegielski Fabryka Pojazdów Szynowych (FPS) céggel. Ez a megrendelés háromszáz korszerű kialakítású, intercity express- és intercity-forgalomban közlekedtetni tervezett motorkocsi beszerzésére vonatkozik. A szerződés további 150 járműre szóló opciót is tartalmaz. A Newaggal 2,3 milliárd złoty (550 millió euró, több mint 220 milliárd forint) értékű szerződést írtak alá 63 többáramnemű mozdony beszerzésére, további 32 Griffin megrendelésének lehetőségével. Ugyancsak a Newag szállíthat 35 hibrid motorvonatot a vasúttársaságnak.
Ezeket, valamint a vasúti személykocsik korszerűsítését szorgalmazó intézkedéseket az EU Közlekedési Projektek Központja (CUPT) és a PKP Intercity megállapodásának köszönhetően a Covid után az uniós tagállamoknak létrehozott (lengyel) Nemzeti Helyreállítási és Ellenállóképességi Tervből finanszírozzák.
Külön tétel az infrastruktúra. Lengyelországban javában zajlik az állomás-korszerűsítési program, további az iparvágányok rehabilitációja. Minderre a PKP Intercity a 2025–2030-as időszakban 3,2 milliárd złotyt (765,4 millió euró, háromszáz plusz milliárd forint) kíván fordítani. Ehhez jön még a vonal-rekonstrukciókra, illetve a szczecini és a wrocławi vasútikocsi-mosókra költött jelentős összeg.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!