Nagypénteki vonatvadászat Bácskában

A terelt tehervonatok fotózása nemcsak Magyarországon izgalmas téma, hanem külföldön is.
A Budapest–Belgrád-tengely még mindig messze van az átadástól, így az áruszállítmányok továbbra is kerülő útirányon jutnak el a rendeltetési helyükre. Az újvidéki tragédia se tett jót a projektnek.
A hazai fotósok körében a legtöbb felvétel főleg Röszke környékén készül. Azt érdemes tudni, hogy a Szeged–Szabadka-tengelyen – nálunk 136-os, a szerbeknél 34-es számú vasútvonal – zömében olyan mozdonyok pendliznek, amik Magyarország több pontján is megörökíthetők. Szabadkán van a gépcsere, dízelt dízelre, onnan Újvidék felé már főleg olyan járművek viszik a tehervonatokat, amik egykoron a Jugoszláv Vasutak kötelékébe tartoznak.
Ennek tudatában kerekedtünk fel fotózni másodmagammal, hátha elcsípünk néhány jugoszláv hangulatú tehervonatot az Újvidék–Gombos–Zombor–Szabadka tengelyen – Gombosig 21-es, onnan Szabadkáig 20-as számú vasútvonal – a tavaly nyári sikereken felbuzdulva.
Újvidék teherpályaudvarán (Novi Sad – Ranžirna) kezdtük a fotózást. Nemhiába, akadt téma rendesen. Volt egy erősen leromlott állapotú tolatómozdony hasonló „szerelvény” élén. Láttunk pár tehervonatot, amiknek az élén Kennedy (661-es sorozat), James vagy Ličanka (2062-es sorozat), illetve Búvár sütkérezett. A dolog szépséghibája, hogy mindegyik Nándorfehérvár felé nézett, ráadásul kiüzemelt állapotban. Ezeken kívül volt még kettő Kocúr, pár Koncar, egy Taurus, meg néhány kínai pályafenntartási jármű. Illetve a rendező-pályaudvar felvételi épületénél álldogált egy szerb Usgyi is. A személyvonatok most ideiglenesen innen indulnak. A Bácsordasra (Karavukovo) induló 25442-es számú személyvonatot is szerettük volna megörökíteni, ám a rend éber őrei jelezték, nem jó ötlet. A novemberi tragédia óta ugyanis tilos fotózni Újvidék személyforgalomra megnyitott létesítményén. Úgy döntöttünk, ebben a „szélviharban nem rázzuk meg a pofonfát”, folytatjuk utunkat első körben Zombor felé.
Bácsordasig meg se álltunk. Itt állt néhány félrerakott tehervagon, amik oldalukra festett fehér „X”-szel várták sorsuk beteljesedését. Az itteni forgalmi szolgálattevő jelezte nekünk, hogy előttünk jár Szabadka felé egy metransos konténervonat. Illetve volt olyan kedves, hogy kiderítette nekünk, pontosan mikor fog erre az állomásra érkezni egy gépmenet Zombor felől. A konténervonat nem igazán hozott lázba bennünket, viszont a gépmenet felkeltette az érdeklődésünket.
Szondon még láttuk kihúzni a metransos menetet. Ez Bácsszentivánban (Prigrevica) keresztezett a gépmenettel, sokat nem kellett várnunk rá. A Szlovén Vasutaktól bérelt 016-os Spanka (644-es sorozat) jött a lencsénk elé, egy kedves, lelkes mozdonyvezetőnő vezette. Egyébként Szondon (Sonta) 2015 óta nincs szolgálat. Az eredetileg központi bekötésű kitérők át lettek alakítva helyszíni állításúvá eseti tolatások, tárolások miatt.
Ezután visszamentünk Gombosra, kalkulálva az irányváltással, hátha ott is le tudjuk fotózni a gépmenetet. Ám az nem jött, így irány Zombor!
Az állomáson egy vegyesteher „fogadott” minket élén a Prevoz kötelékébe tartozó Kocúr–Dongó kettőssel. Az itteni forgalmista adott nekünk információt, hogy rövidesen lesz egy tehervonat Szabadka felől. Ezt az állomáson örökítettük meg a várakozó teherrel. A Skinest Rail fennhatósága alá tartozó 003-as Kis Karavela érkezett kínai konténervonatával.
Ha már itt jártunk, nem hagyhattuk ki a gépészeti főnökség megtekintését. Még állt a régi körfűtőház, már ami maradt belőle. Előterében néhány erősen leromlott állapotú Macosa motorvonat álldogált. A benőtt fordítókorongon egy Ezüstnyíl volt, míg egy „testvére” a fűtőház romjaiban tölti a nyugdíjas napjait. A fűtőház mellett van egy javítócsarnok is. A mai napig itt tartják karban a szerb Usgyikat.
A napot az előbb említett orosz motorvonatok fotózásával zártuk. Vissza, Horgosra, oda menet még Bajmokon lefotóztuk a Szabadkára tartó 6434-es számú személyvonatot. Horgos határában pedig a már lemenő nap fényeiben a szintén Szabadka célállomású 7306-os számú nemzetközi személyvonatot kaptuk lencsevégre.
Nyitóképünkön: sorakozó Újvidék rendező pályaudvarán. Balról jobbra: Az Odos Cargo 525-ös – és a Despotija 002-es Kocúrja, a Log Rail 302-es Jamese és a Global Neologoistics 002-es Ludmillája, majd CZ-TSSC 783-as Búvárja.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!