Nagysebességű vonattal Nizzába?
Elisabeth Borne, francia közlekedési miniszter a héten jelentette be, hogy ismét napirendre kerül a Provence–Côte d'Azur-vonal megépítésének kérdése. A vonal Marseille-en, Toulonon át haladna Nizzáig. Megépítésétől a régi, partmenti vonal jelentős tehermentesítését várják, de a munka keretében jelentős felújításokat végeznének Marseille Saint Charles-, Toulon és Nice-Saint-Augustin-pályaudvarokon.
A bejelentés a mobilitási orientációs törvény (Loi d’orientation des mobilités, LOM) vitáján hangzott el, ez a törvény tartalmazza, hogy a Marseille és Nizza közötti vasútvonalat fejleszteni kell.
Renaud Muselier, a Region Provence–Alpes–Côte d'Azur (PACA) elnökéből csak úgy sugárzik az optimizmis a bejelentéssel kapcsolatban: az az a fejlesztés, amelyet már régóta feszülten vártak. És egy kicsit fényezte magát is: ezek szerint nem volt hiábavaló a kormánnyal történő többhónapos egyeztetése.
Az eredetileg LGV PACA névre hallgató nagysebességű vonal projektje már több kormányzati cikluson át sok közlekedési miniszter előtt ott feküdt, végül három alprojektre bontották, amelyeket 2020 és 2050 között valósítanának meg.
A projektben három különböző vonaljavaslat szerepel, lényeges eltérés közöttük, hogy a meglévő törzsvonalból, az LGV Mediterranée-ből hol és hogyan ágaznak el. Itt bonyolult elvárásoknak kell megfelelni, a párizsi kapcsolatokra optimalizált vonalvariációk kevéssé javítják a partmenti nagyvárosok közötti összeköttetéseket, és viszont.
A régió közlekedésért felelős alelnöke, Philippe Tabarot szerint ezzel a miniszteri döntéssel meg lehet kezdeni a tanulmánytervek készítését, amelyek elsősorban a tervezett csomópontokra Marseille-ben és Toulonban, valamint az első szakaszra Cannes és Nizza között vonatkoznak. Az ügyben a héten további kormányzati nyilatkozatok is várhatóak.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!