Napelemes metróállomás Bécsben
Az osztrák főváros közlekedési vállalata, a Wiener Linien a Low Carb EU-s projekt keretében kísérleti jelleggel napelem-fóliákat telepített az U3-as vonalon Ottakring metróállomás tetejére. Az összesen 360 négyzetméteres berendezés teljesítménye 60,3 kilowattpeak, és évi 62 ezer kilowattórányi áramot termel, amivel évente több mint huszonegy tonnányi szén-dioxidtól kímélik meg a környezetet. A projektet kivitelező Wien Energie – Bécs energiaszolgáltató vállalata – azért ezt a technológiát választotta, mert a napelem-fóliák ötször könnyebbek, mint a hagyományos napelem-modulok, ráadásul rugalmasak is, így kiválóan megfeleltek a helyszín statikai és villámvédelmi követelményeinek. A metróállomás tetejéről származó zöldáramot helyben használják fel: a mozgólépcsőket, a lifteket valamint a világítást működtetik vele.
Az osztrák fővárosban egyébként már csaknem minden villamos és metró egyben egy kis erőmű is. A fékezéskor felszabaduló energiát ugyanis visszatáplálják az egyenáramú hálózatba, így a közelben található járművek az induláshoz felhasználhatják az így keletkezett extra energiát. A villamosok esetében már az energiaszükséglet harminc százalékát fedezik ily módon.
A Low Carb projekt célja, hogy az európai városok mobilitási szolgáltatói drasztikusan csökkentsék a szén-dioxid-kibocsátásukat. A programban hét uniós országból tizenkét partner vesz részt – közlekedési vállalatok, önkormányzatok, egyetemek és mobilitási szakértők. A program befejezéseként, 2022-ben a résztvevők ajánlásokat fogalmaznak meg, hogy milyen intézkedésekkel lehet 2050-re hatvan százalékkal csökkenteni a közösségi közlekedés károsanyag-kibocsátását Európában.
A Low Carb projektet az Európai Unió kétmillió euróval támogatja az Interreg Central Europe program keretében.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!