Nem csak a konténerhajók nőnek!
Egyre népszerűbb a tengeren, egy szállodahajó fedélzetén eltöltött szabadság. Az erre szakosodott vállakozások növelik a tempót: A TUI megrendelte legújabb hajóját, a Mein Schiff 7-et. De ez még nem minden.
A TUI jelenleg tizenhat szállodahajót üzemeltet szerte a világtengereken, közöttük a viszonylag aprócska MS Europát, amely a Hapag-Lloyd Cruises színeiben hajózik, a brit Marella-társaság közepes méretű hajóit, azután jönnek a legnagyobbak a TUI Cruises színeiben, melyek a Mein Schiff-névre hallgatnak. A következő években a TUI új hajókat is be akar szerezni, de az állomány régebbi hajóitól is meg szeretne szabadulni. A piaci potenciál viszont láthatóan nagyobb, mint amennyit az eddig tervezett hajóbeszerzésekkel le lehetne fedni, ezért a cég tovább nyomul előre.
Az előrelépés most a Mein Schiff 7-ben fog megtestesülni, melyet Finnországban, a turkui Meyer Oy-nél fognak megépíteni, a papenburgi Meyer-cég finn telephelyén. Ezután itt még kettő, megegyező konstrukciójú hajó fog elkészülni, melyeket legkésőbb 2019-ben vízre bocsánatak. A tervek szerint az új hajók a már túlságosan kicsinek minősülő Mein Schiff 1-et és a Mein Schiff 2-t fogják pótolni. A hajók ára darabonként 500 millió euró, azaz 155 milliárd forint lesz, mondhatjuk úgy is, hogy száz Flirt-motorvonat ára, de talán még szemléletesebb hasonlat, ha úgy fogalmazunk, jelenleg a százegynéhány Flirt formájában egy ilyen hajó rohangál szétszórva a MÁV hálózatán. A hajógyártást a TUI Cruises saját forrásokból fedezi, ami sokat elárul a cég tőkeerejéről és a német turisztikai iparban rejlő lehetőségekről.
Az újépítésű hajók által a TUI-flotta kapacitása 19 ezer utasra bővül. Egyedül a Mein Schiff 7-en 2900 nyaraló találhat magának helyet, a hajó 2023-ban indulhat első útjára. Azért ilyen későn, mert a hajóépítő üzemek nagyon leterheltek, köszönhetően a személy- és teherhajózásban megmutatkozó, évek óta tartó konjunktúrának. A hajóhiány miatt a TUI még arra is kényszerülhet, hogy azokat a hajókat, amelyektől korábban meg akart szabadulni, továbbra is a flottájában hagyja. Így legújabb elképzelések szerint a Mein Schiff 2 és 2, 2019-ben, mikor ugyanezen a néven nagyobb tetsvérei a céghez érkeznek, a Marella-leányválallathoz kerülnek, új néven. ezzel az a probléma, hogy a Marella jóval kisebb méretű hajókat üzemeltet, ezek közé nehezen illeszthetőek a TUI levedlett óriásai.
A TUI számára azért ennyire fontos a flotta fejlesztése, mert piaci versenytársai is hasonló pályán menetelnek. Csak ebben az évben világviszonylatban tizenhat új szállodahajó kezdi meg üzemét, ezek összértéke 8,4 millió dollár. Ezek között lesz a világ eddigi legnagyobb szállodahajója, a Royal Caribbena társaság számára épülő Symphony of the Seas, 6900 fős kapacitással. A legnagyobb német rivális az Aida, mely az Aida Novát kapja meg idén, 6500 utas számára kínálva helyet. És a növekedés folytatódik: nyilván azért, hogy majd valamikor recesszióba billenjen át. Most azonban még nő a tengeri utazások száma: számítások szerint idén 27,2 millióan fogják a nyaralásnak ezt a formáját választani, ez öt százalékkal több, mint az előző évi adat. A kereslet pedig tartósan a kínálat felett marad, ez a hajógyárak megrendelési listáiból világosan kiolvasható.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!