Nem lennénk CAF-villamos Debrecenben

iho/vasút   ·   2016.03.18. 13:45
400px_caf_kocc

Azt már jó huszonöt éve, a Tankcsapda 1989-es megalakulása óta tudjuk, Debrecen a zúzda városa. Azonban a hajdúsági megyeszékhelyen az elmúlt két évben némiképp átértelmezték a fogalmat, és ráhúzták a vadonatúj baszk villamosokra. A kettes villamosvonal 2014. februári elindulását és a CAF-kocsik ezzel egyidejű forgalomba állását követően nem kellett sokat várni az első balesetre: egy hónapon belül megtörték az 523-as kocsit. Azóta pedig már ötven felett jár a baleseti számláló, nem kis gondot okozva ezzel a tömegközlekedési szolgáltató DKV Zrt.-nek – írja a dehir.hu.

A tizennyolc szerelvényből jelenleg is hat áll javítás miatt, ez a járműállomány harmada, ami már a menetrendszerű közlekedés fenntartását is veszélyezteti. Az ötvennél is több baleset nagy része közúti forgalomban történt, de többször koccantak már a telephelyen is(!) a kocsikkal. A legkritikusabb részek a kettes vonal Thomas Mann, Lehel és Mikszáth Kálmán utcai szakaszai, de már az egyes vonalon is kanyarodtak az új villamosok elé. A baleseteket általában kanyarodó autók okozzák, vezetőik nem adják meg az elsőbbséget a villamosnak, pedig ezt egyrészt a KRESZ előírja, másrészt táblákkal is jól láthatóan jelezve van a forgalmi rend.

A baszk szerelvények 2014 eleji forgalomba állása óta mind a tizennyolc jármű sérült már meg valamilyen balesetben

Pongor Csaba, a DKV Zrt. műszaki igazgatója elmondta, az 1-es vonalon a Klinikáktól a Pálma cukrászdáig ugyanúgy az úttest szélén fut a villamospálya, mint a 2-es kritikus részén, ráadásul az Egyetem téri kereszteződés is nagy forgalmú, mégis csak elvétve történik ott baleset. Az autósok ott „együtt élnek” a villamossal, azonban ez a mentalitás nem tapasztalható az új debreceni vonalon. A műszaki igazgató kiemelte, figyelmetlenségből, rutinból közlekedés miatt következnek be az ütközések, amelyeket szinte kivétel nélkül valamilyen szabálysértés előz meg. A villamosokban keletkezett legnagyobb kár eddig hét és fél millió forintra rúgott, ennél az esetnél is egy személyautó vezetője hibázott.

A DKV a CAF-fal kötött szerződés megkötésekor egy javítandó és egy balesetes szerelvénnyel számolt, a valóság azonban sajnos ennek körülbelül a háromszorosa. A társaság a menetrendszerű közlekedés fenntartása érdekében kénytelen a „csak” horpadt kocsikat kiadni forgalomba, míg súlyosabban rongálódott társaik vissza nem térhetnek. A kettes villamosvonal létrehozásának egyik pályázati feltétele volt, hogy régebbi szerelvény csak nosztalgiajáratként közlekedhet, így az új vonalon sem a nosztalgiacélra megőrzött Bengálikat, de még a körülbelül húszéves, viszonylag modernnek mondható KCSV6-os kocsikat sem lehet bevetni még végső esetben sem, mindössze az egyes vonalra kiadott járművekkel variálhatnak.

Frissítés: Portálunk a villamosokat érő gyakori balesetekkel kapcsolatban megkereste a Debreceni Regionális Közlekedési Egyesületet (DERKE) is. A szervezet arról nyilatkozott, hogy bár a kettes villamos vonala alapvetően az autóktól elválasztva halad, azokon a helyeken, ahol mégis kapcsolatba kerül a közúti forgalom a villamossal, a járművezetők nem igazán számítanak a villamos megjelenésére, azaz a kanyarodó autósok nem veszik figyelembe a velük párhuzamosan haladó és elsőbbséggel rendelkező villamost. Az egyesület szerint az érintett kereszteződések megfelelően el vannak látva KRESZ-táblákkal, ezen a téren már nemigen lehet tovább javítani a helyzeten, továbbá a villamos által érintett kereszteződésekben a lámpák már éjszaka sincsenek kikapcsolva. A DERKE szerint még több, a villamosok által vezérelt veszélyjelző lámpa (sárga villogó alaphelyzetben, ami pirosra vált villamos érkezésekor) kihelyezése jelenthetne némi könnyebbséget, azonban ez is csak a baleseti helyszínek egy részénél lehet megoldás. A tényleges megoldás valószínűleg csak akkor jön el, ha idővel minden közlekedő megszokja a forgalmi helyzetet, így a balesetek száma is csökkenni fog.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Utazzon velünk! Az első világháborús olasz front déli szakaszát felkereső, idén újra elinduló Isonzó Expressz emlékvonatra jelentkezzen a MÁV Nosztalgia Kft.-nél!

Kapcsolódó hírek