Nőtt az intermodális fuvarozás volumene tavaly, de nem eléggé

MTI/iho   ·   2021.04.07. 18:35
0008_P1260613_180126_Dunavarsany__v431154

Szerény mértékben, 1,7 százalékkal nőtt a hazai intermodális áruforgalom tavaly, de ahhoz, hogy Magyarország teljesíteni tudja a vállalt klímacélokat, évi 50–100 ezer kamionnyi forgalmat kellene közútról az intermodális fuvarozás felé terelni.

A Magyarországi Logisztikai Szolgáltató Központok Szövetségének (MLSZKSZ) legfrissebb összefoglalója szerint a koronavírus-világjárvány jelentősen átrendezte tavaly az áruforgalmi térképet: miközben a vízi fuvarozás volumene és a vasúti fuvarozás tonnakilométer-teljesítménye nőtt, a közúti áruforgalom minden mutató tekintetében visszaesett.

  • A hazai közúti áruforgalom volumene 7,2 százalékkal, árutonna-kilométer teljesítménye 12,8 százalékkal csökkent tavaly 2019-hez képest.
  • A nemzetközi forgalomban a volumen 12,8 százalékkal, a teljesítmény 17,8 százalékkal esett vissza.

Ezt nemzetközi viszonylatban főként a világjárvány miatti határzárak okozták, valamint a gépkocsivezetők hiánya, míg belföldön a gyárak leállása játszott közre a csökkenésben. A nemzetközi közúti forgalom egy része vasútra és vízi útra került át, mintegy 1,1 millió tonna áru vasútra, 0,4 millió tonna vízi fuvarozásra.

Az MLSZKSZ hangsúlyozta, hogy a közúti fuvarozó vállalatoknak új megoldásokat kell keresniük versenyképességük megőrzéséhez, amelyre megoldást nyújthat az intermodális fuvarozás fejlesztése. A szövetség hozzátette, hogy a járvány miatt jelentősen megnőtt az igény az intermodális fuvarozás iránt, és a jövőben várhatóan még dinamikusabban emelkedik ennek a fuvarozási módnak a részaránya, amelyet az Európai Unió is előnyben részesít.

Ez a fuvarozási mód megoldást nyújt a nemzetközi közúti fuvarozás egyik nagy problémájára, az egyre súlyosbodó gépjárművezető-hiányra, mert minimális személyzetet igényel még nagy mennyiségű áru továbbítása esetén is. Nem érintik a közúti közlekedés problémái, a dugók, a határátkelés, emellett jól szervezhető, és 24 óra alatt akár 1200 kilométert is meg tud tenni a vasútra rakott áru. A vízi fuvarozás esetében ez öt–hét nap.

Költségeket is lehet vele csökkenteni, mert egyre versenyképesebbek a vasúti fuvardíjak, másrészt az intermodális fuvarozás közvetlen költségcsökkenést jelent a közúti flottát üzemeltetőknek.

A szövetség biztatónak látja, hogy több fontos fejlesztés elindult, és az intermodális fuvarozás terjedését segítő kormányzati döntések születtek.

Mint írják, előrehaladott állapotban van a fényeslitkei East-West Gate intermodális kombiterminál építése, valamint hamarosan elkezdődik a zalaegerszegi kombiterminál fejlesztése is. Az új kombiterminálokat már eleve úgy tervezik, hogy azok a közúti pótkocsikat – még a nem daruzhatóakat is – vasútra tudják tenni.

Fontos lépésnek tartják azt is, hogy a kormány újból napirendre tűzte az MLSZKSZ által több ízben szorgalmazott V0 budapesti vasúti körgyűrű projektjét, és döntött az országos vasúti áruforgalmi felmérés és fejlesztési koncepció kidolgozásáról.

Az MLSZKSZ időszerűnek tartja a kormány határozatát, amely lehetővé teszi a koncepció részletes kidolgozását és a korábbról elmaradt vasúti árufuvarozási infrastrukturális szolgáltatások fejlesztését.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek