Októbertől máshogy működik együtt a MÁV-Start és a MÁV Vagon: a Start nem gyárt többet járművet

iho/vasút   ·   2021.05.13. 18:00
000IMG_1440

Jól olvasta a címet: a vasúti gördülőállomány versenyképességének megőrzése, folyamatos és hatékony fejlesztése megköveteli a vasúti járműgyártási rendszer átalakítását. Ennek érdekében 2021. október 1-jével stratégiai átalakításokat hajtanak végre a MÁV-Start és MÁV Vagon leányvállalatai között. A cél továbbra is a vonzó, modern, színvonalas, akadálymentes, alacsonyabb átlagéletkorú járműállomány biztosítása.

A vasúthálózaton átlagosan napi 320 ezer, évente mintegy 120 millió utazás zajlik le. A versenyképes vasúti közlekedéshez elengedhetetlen a XXI. századi igényeket kielégítő, korszerű gördülőállomány. A járműflotta megújításában kiemelt szerepe van a saját IC+-kocsik gyártásának is a MÁV Szolnoki Járműjavítójában. Az első húsz, új generációs intercitykocsi forgalomba állását követően – 2019 augusztusában megkezdődött a hetven, belföldi forgalomra tervezett IC+ vasúti kocsi gyártása. Harmincöt többcélú IC+-kocsi már elkészült, a korábban, saját forrásból elkészült járművekkel együtt összesen jelenleg már ötvenöt korszerű IC+-kocsi közlekedik Nyugat-és Kelet-Magyarországon egyaránt.

Ezzel párhuzamosan már zajlik a további harmincöt első és prémium osztályú IC+-jármű gyártása is. Tervezetten július közepén forgalomba állhat az első elsőosztályú, prémium- és bisztrószakasszal rendelkező vasúti kocsi, amellyel a nyári balatoni szezonban már találkozhatnak utasok.

Folyamatban van a vezérlőkocsi tervezése is, amelyből várhatóan több mint hatvan készülhet el. Az első prototípussal a sikeres próbák lebonyolítása és hatósági engedélyezési eljárást követően tervezetten 2024-ben találkozhatnak az utasok.

A hatékony vasúti járműgyártás érdekében a vasúttársaság folyamatosan fejleszti a Szolnoki Járműjavítót is. Zajlik az új, háromállású felületelőkészítő- és fényező csarnok kivitelezése, a megépülő létesítménynek köszönhetően 2022 első negyedévétől gyorsabban és hatékonyabban készülhetnek majd az új IC+-kocsik is.

A fent ismertetett hosszú távú tervek megvalósítása és a hatékonyság növelése érdekében döntés született arról, hogy a MÁV-Start által végzett, a személyszállítási közszolgáltatási feladatellátáshoz közvetlenül nem kapcsolódó járműgyártási tevékenységet, az annak végzéséhez szükséges munka- és eszközerőforrásokat 2021. október 1-jével a MÁV Vagon Kft.-hez helyezik át. Ez a társaság közel húsz éve végzi a vasúttársaság részére a járműjavítási szolgáltatásokat, gyártja az ehhez szükséges járműalkatrészeket, továbbá a cégcsoporton kívüli vasúti járműjavítási piac vevői igényeinek megfelelő komplex vasúti járműjavítási, karbantartási, felújítási szolgáltatásokat is ellát. A gyártási tevékenység áthelyezésének köszönhetően a MÁV Vagon Kft. hatékonyabban és gyorsabban lesz képes a beszerzési folyamatok, így többek között az IC+ gyártáshoz szükséges közbeszerzési eljárások lebonyolítására is. A tevékenység MÁV-csoporton belüli átszervezésével a MÁV-Start érintett munkavállalóinak helye továbbra is biztosított lesz a MÁV Vagon Kft. leányvállalat alatt.

Az októberben életbe lépő tevékenység-áthelyezésnek, a járműgyártási folyamatok racionalizálásának köszönhetően megnő a lehetőség a gyártási kapacitások rugalmas fejlesztésére, új technológiák meghonosítására, utóbbiak alkalmazása révén lehetőség nyílik a járműfejlesztési- és gyártási tevékenység átfutási idejének lényeges csökkentésére.

(X)

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek