Olimpiai csúcs az angliai légtérben
A szokásoshoz képes jóval több gépmozgásra számít London térségében július 24-e és augusztus 15-e között az Egyesült Királyság légiforgalmi irányító szolgálata, a NATS. A szolgálat főnöke, Richard Deakin úgy nyilatkozott a Flight International hasábjain, hogy a szolgálat felkészült a helyzetre, és felkészült az esetleges rendkívüli eseményekre is.
Ilyen különleges helyzetet okozhat akár egy London felett átvonuló erős vihar is. Hasonló esetekre öt új várakozási légeteret jelöltek ki, amelyekre azért van szükség, mert egyébként a repülőterek a rendkívüli terheléstől függetlenül máris a kapacitásuk határán működnek. A négyezer plusz mozgásból ezer várható charter-járatok részéről, a másik háromezer pedig magángépek repülésével kapcsolatos. A menetrend szerinti légijáratok frekvenciája nem növekedett, de a kihasználtságuk nyilván jóval magasabb lesz.
A NATS vezetők nyilatkozataiból kiderül, hogy a légitársaságok szerették volna, ha a sűrű forgalom miatt prioritást élvezhettek volna a játékok idején, azon az alapon, hogy ők egy adott fel- és leszállással sokkal több utast mozgatnak, mint a businessjetek. Ezt azonban a szolgálat elutasította, ilyen prioritások megadására ugyanis csak vészhelyzet esetén van lehetősége, és a brit polgári repülési hatóság, a CAA nem engedélyezte a szabályoktól való eltérést.
Ami a legvalószínűbb csúcsidőszakokat illeti: a legtöbb gépmozgás a megnyitó előtt, július 24-25-én várható, majd lesz még egy tetőpontja a bejövő mozgásoknak augusztus 4-ére, amikor a legfontosabb atlétikai döntőket tartják. Az indulási hullám a játékok zárása után augusztus 13-15-én várható, míg az augusztus végén és szeptemberben tartandó Parolimpia idejére a NATS már nem vár a normálishoz képest plusz forgalmat a légterekben.
Mint beszámoltunk róla, a brit hatóságok rendkívüli intézkedésekkel próbálják szavatolni a játékok biztonságát, ugyanakkor csak a szükséges mértékben korlátozni a repülést a várhatóan zsúfolt dél-angliai zónában. A kritikus időszakra kiterjesztették az ellenőrzött légtereket, ahová csak előzetesen leadott repülési terv alapján repülhetnek be a gépek, és kidolgozták, majd széles körben ismertették azokat a rendszabályokat, amelyek a légterek megsértése esetén életbe lépnek, vagyis hogy a királyi légierő harci gépei és helikopterei milyen utasításokat adnak a betévedt gépnek a tiltott vagy korlátozott légtér elhagyására.
A kisgépes repülést nem is annyira a légtér, mint inkább a fogadó repülőterek kapacitása korlátozza. Már tavaly elkezdödött a bejelentkezés a London környéki repülőterek slotjaira, előzetes foglalás nélkül ma már nemigen remélhető, hogy bárki leszállási lehetőséghez jut az olimpia idején Dél-Angliában, még akkor sem, ha valamely globális híresség vagy állami vezető szeretne az utolsó pillanatban odarepülni. A helyzetet nehezíti, hogy miután egyelőre nem építhetett új pályát, Heathrow is gépmozgási kapacitásának a csúcsán működik, igaz, a brit főváros legnagyobb nemzetközi reptere már jó ideje nem is fogad businessjeteket.
Biggin Hill repülőterének egyik vezetőjének egy korábbi nyilatkozatából pedig az vehető ki, hogy azért nem várható elviselhetetlenül nagy csúcsforgalom a kisebb General Aviation reptereken az olimpia idején, mert sok repülőgéptulajdonost és üzemeltetőt a brit hatóságok szigora, légtérkorlátozásai inkább elriasztottak a játékok meglátogatásától.