Óriásgépek gazdátlanul: lefújták a Skymark-üzletet

iho   ·   2014.07.30. 08:47
SKYMARK_MSN162_FIRST_cim

Két hónapon belül a második kellemetlen lemondást kellett az európai gyártónak elkönyvelnie, azután, hogy június elején az Emirates törölte hetven A350-esre szóló megrendelését. Ez alkalommal a Skymark japán társasággal látszik kútba esni egy hatalmas üzlet hatalmas gépekre, egyben a típus első megjelenése is kétséges japán színekben.

Ugyan az Airbus jelentette be a hat A380-as, kétszintes, négyhajtóműves óriás utasszállítóra szóló 4,1 milliárdos megállapodás lefújását, és a szóvivője a szerződés végrehajtásának halasztásáról beszélt, valójában a harmadik legnagyobb japán légitársaság kezdeményezte a törlést: a Skymark tavaly rossz eredményeket produkált, amelynek okát a térségben felerősödő piaci versenyben és a jen gyengülésében jelölte meg.

Airbus-képek a Skymark-380-asról: először mint látványterv...

Az üzlet megmentése körüli huzavonát a két fél kétféleképp interpretálja: a Skymark közleménye bizonyos Airbus-követelésekről beszélt, amelyek értelmében a japán cégnek csatlakoznia kellett volna valamelyik nagy légitársasági szövetséghez, illetve át kellett volna alakítania az üzleti szerkezetét, erre a társaság nem volt hajlandó. A lemondásért pedig a gyártó túlzott, a Skymark-közlemény szóhasználata szerint „uzsora-jellegű” fájdalomdíjat akart a társaságtól. Az Airbus szóvivője cáfolta, hogy a gyártó bármiféle követeléssel állt volna elő a társaság átalakításával kapcsolatban ugyanakkor jelezte, fenntart magának minden, a szerződésben rögzített jogot.

A vita igen kellemetlen helyzetet jelent mind a társaság, mind a gyártó számára, ugyanis a 2011-ben kötött megállapodásnak megfelelően az Airbus befejezte az első két gép összeszerelését, és legalábbis az első próbarepülésekről is megjelentek már fotók. Viszont júniusban a Skymark a belső berendezés beszerelésének elhúzódása miatt fél évvel már eltolta az első példány 2014-re tervezett átvételét. Hogy a kabin kialakításával általában gondok lehetnek az A380-asok esetében, arra utal az is, hogy hasonló problémák miatt halasztotta első A380-asa átvételét és forgalomba állítását a Qatar Airways: mint erről korábban beszámoltunk, emiatt nem repülhetett a dohai társaság színeiben az A380-as a Farnborough-i szalonon.

...kigördülés a szerelőcsarnokból még hajtóművek nélkül...

Közben épp a belső elrendezés okozhat nehézségeket az Airbus számára abban is, hogy a két, már nagyrészt elkészült gépet más vevőnek értékesítse. A kabin kialakítása ugyanis a légitársaságok igényei szerint nagyonis eltérhet, a Skymark gépei például kevesebb, mint 400 utasra lettek beszékezve, vagy előkészítve, csak prémium-economy és business osztállyal repültek volna. Ha a gép tereinek beosztása megtörtént, az üléseket, válaszfalakat, a konyhákat, és toaletteket ennek megfelelően szerelték be, az nem biztos, hogy más vevők igényeivel találkozik, különös tekintettel arra, hogy a négyhajtóműves gigantikus madarakat az eddigi megrendelők többnyire ötszáz személyesnél nagyobb kivitelben repültetik. A Skymark például 2-3-2-es beosztásban kínálta volna az üléseket, gépnek abban a szektoraiban is, ahol más társaságoknál tíz economy-ülést szerelnek egy sorba, és az átépítés rengeteg pénzbe és nagyon sok időbe kerül.

A másik probléma, hogy magára a típusra is elég kevés a vevő. Mint arról az iho/repülés is többször beszámolt, a tavaly a Le Bourget-szalonon meghirdetett eladási kampány óta csak két új rendelés futott be a gépre, az egyik a flottavezető Emirates részéről, a másik egy olyan amerikai lízingcégtől, amelynek eddig még a húszból egy példány bérbeadására sem sikerült szerződnie valamely légitársasággal.

...és az első felszállás áprilisban

A Skymark szerződésének értéke listaáron 1,7 milliárd dollár, persze ez csak a gépek nyilvános árának megfelelő összeg, nem tudni, hogy a megrendelést milyen feltételek mellett, esetleg milyen engedmények kíséretében kötötték. Egy A380-as a mostani listán 440 millió dollárral szerepel. Az Airbus feltehetően azért szerette volna, ha a Skymark csatlakozik egy légitársasági szövetséghez, mert ezzel talán megkönnyítette volna a gépek továbbadását más társaságnak. Egyes hírek a JAL-t emlegették, azonban a Japan Airlines vezérigazgatója jelezte, az ő üzleti elképzeléseikhez nem szükséges A380-asok beszerzése.

A Skymark-üzlet fontos lépés lett volna az Airbus számára abban is, hogy Japánban sikerüljön végleg megtörni az amerikai konkurens hegemóniáját, ezért volt különösen nagy ünnep az európai gyártó számára, amikor a JAL tavaly harmincegy kéthajtóműves A350-est rendelt tőle. Azonban ez a döntés is éppenséggel azt jelezte, hogy immár a japánok is elfordulnak a négyhajtóműves gépektől, mint ahogy a szigetország társaságai sorra sorolták ki a flottájukból azokat a 747-eseket is, amelyeket kifejezetten belső légi forgalomban, nagy sűrűségű járatokon repültettek.

Ha ez az üzlet elszáll, lesz-e más japán 380-as üzemeltető?

Az Airbus eddig 318 gépre kapott rendelést a 380-asból 19 légitársaságtól, és június végéig 135 gépet adott már át a megrendelőknek. A Wall Street Journal meglehetősen lakonikusan profitképtelennek minősíti a hatalmas utasszállítót, annak ellenére, hogy az Airbus azt reméli, hogy a jövő évi átadások már a gazdaságossági szintre tolják fel a programot.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.