A350, B787-9, miért nem lesz Qatar-380? Farnborough előzetes 2. rész
A nagy polgári gépek zónájában a szokásosnál is komolyabb a felhozatal, és persze a verseny. A két nagy gyártó, a szélestörzsűek piacán uralkodó, de a keskenytörzsűeknél is meghatározó amerikai és európai vetélytárs mindent bevet, és ebből persze közelebbről leginkább a felhasználó légitársaságok profitálnak. Jelesül és leginkább a Qatar Airways: a dohai társaság antilop-sziluettjével mutatkozik be és repül Farnboroughban az idei év legfontosabb szereplője, az ősszel a Qatarnál forgalomba álló A350 XWB, valamint katari lesz a sharklet-szárnyvéges A320-as és a konkurencia egyik kiállított gépe, a 787-8-as is!
A legnagyobb Qatar-Airbus premier azonban elmarad: nem sokkal ezelőtt a légitársaság vezére, Akbar Al Baker bejelentette, hogy az előzetes elképzelésekkel ellentétben a világ legnagyobb utasszállítója, az A380-as mégsem jelenik meg Farnborough színpadán, legalábbis nem a légitársaság színeiben. Ez lett volna feltehetően az egyik „nagy durranása” a szalonnak: a Qatar első 380-asa. A dohai társaság számára a kétszintes óriás üzembe állítása hatalmas előrelépés, de egyben hatalmas feladat is, az új dohai reptér, a Hamad International már végre alkalmas ezeknek a behemótoknak a kiszolgálására. Farnborough pedig azt jelentette volna, hogy a társaság vezére, Akbar Al Baker az itteni megjelenést és annak valóban hatalmas propaganda-értékét fontosabbnak tartotta, mint azt, hogy a gép forgalomba állításával kapcsolatos teendőkre fordítsanak minden másodpercet.
Azonban mint a keddi nyilatkozatból kiderül, a gép átvételekor, ami egyben a belső berendezés és az utaskényelmi és szórakoztató rendszer próbája is, „bizonyos elemek” nem feleltek meg a társaság magas szintű elvárásainak. Hogy Al Baker minőségi kérdésekben nem ismer kompromisszumot, azt egyebek mellett épp az új repülőtér átadásának csúszása is jelezte, amely a szerkezeti-biztonsági megoldások után szintén bizonyos ötcsillagos elemek nem megfelelő minősége miatt csúszott egészen addig, amíg a Qatar nagyhatalmú főnöke rá nem bólintott mindenre.
Ráadásul a Qatar 380-asának megjelenése valójában és lényegében nem magának a repülőgépnek a bemutatója lett volna, amit már sok-sok éve ismernek a szalon nézői és az odalátogató szakemberek egyaránt, hanem azé a pazar belső berendezésé, amit a Qatar kínál a prémium-osztályokon, és aminek új kiadása a 380-as tágas belső terében különösen vonzó lehet. A Qatar esetében ez valóban döntő: a légitársaság a sok-sok nemzetközi minősítést, közönség- és szakmai díjat is éppenséggel azzal nyerte, hogy az utazási körülmények hihetetlenül kellemessé tette, ez a fő fegyvere az Öböl-menti konkurenciával szemben is. A Farnborough-i visszavonulással is kapcsolatos lehet, hogy közben a Qatar csendesen azt is bejelentette, hogy a gép első szolgálati útját augusztusról szeptemberre tolta ki. Hogy Farnborough-ban az Airbus azért repültet-e egy másik 380-ast, például valamelyik protopéldányt, azt egyelőre nem tudni.
Az Airbus igazi nagy dobása így nem a legnagyobb, hanem a legújabb szélestörzsű, a 350 XWB lesz, amelyet európai közönség még csak a levegpőpben láthatott tavaly, a párizsi szalonon. A gyártó friss közleménye szerint a tesztflotta túl van a 2100. repült órán, megtörténtek a „korai hosszú repülések”, a kabint az Air France és a Lufthansa személyzetei valamint az alkalmazottakból álló utasok révén vetették alá próbáknak. Beszállt az utolsó protopéldány is a berepülési programba, a szélsőséges éghajlati vizsgálatok után megtörtént a legkeményebb próbatételek egyike, a teljes terheléssel végrehajtott megszakított felszállás, és végrehajtották az izlandi Keflavik repülőtéren az igen látványos oldalszeles leszállásokat is.
Visszatérve a Boeingra: a katari 787-8-as mellett a másik nagy szenzáció az új, hosszabb testvér, a 787-9-es megjelenése, amelynek első forgalmi példányát már át is adták Everettben az első megrendelő, az Air New Zealand számára. Az Angliába várt gép az első prototípus, a ZB001-es lesz, és az előzetesek szerint a gép repülni is fog, ami azért ígérkezik különösen nagy élménynek, mert a hat méterrel hosszabb törzs révén a 9-esnek még sokkal esztétikusabb a megjelenése, mint a rövidebb, eddig gyártott Álomgépnek.
Lesz egy nagy hiányzója a polgári gépek felvonulásának, ez pedig a legújabb, teljesen friss konstrukciójú, keskenytörzsű utasszállító, a Bombardier CSeries-e. Mint arról az iho/repülés is többször beszámolt, néhány héttel ezelőtt egy földi próba során az első prototípus egyik hajtóműve gyakorlatilag felrobbant, és kárt tett a gépben is. Noha a sérülések nem voltak nagyon súlyosak, és a hajtómű, a Pratt & Whitney GTF PW1500-asának nem a kritikus reduktor-egysége romlott el, a kanadai gyártó már júniusban bejelentette, hogy a korábbi tervekkel ellentétben a CSeries nem vesz részt az angliai szalonon. Egyfelől a gép elkészült példányai a történtek miatt azóta sem repülhetnek, csak földi próbák zajlanak, másrészt, ha repülnének is, az újabb probléma nyilván újabb halasztást jelent a programban, és a kanadaiaknak már épp elég bajt okozott a program eddigi másfél éves csúszása. Márpedig az eddig repülő négy példány a hajtóműhibáig mindössze 330 repült órát gyűjtött össze, ami eléggé alacsony arány a szükséges 2400-hez képest.
Már a katonai előzetesben foglalkoztunk a várhatóan gyér orosz részvétellel: nos az előzetes listán egyetlen ottani gyártmányú gép szerepel, a Szuhoj regionális utasszállítója. A Superjet S100 a jelek szerint mostmár tényleg sikeresen kijavította a típus gyermekbetegségeinek nagy részét, amit az is igazol, hogy megtörtént a nagy csere, az Aeroflot első tíz S100-asát visszaadta a gyártónak és a helyükbe friss gépeket állítzhatott, javított üzemeltetési paraméterekkel, alacsonyabb fogyasztással, nagyob hatótávolsággal, és olyan fontos változásokkal, mint hogy ezeken a gépeken már van elég toalett is az utasoknak.
A Superjet érthetően töri meg az oroszoknak az ukrajnai válságra illetve az emiatt elrendelt nyugati embargóra adott válaszát: ez a gép jelenleg az egyetlen olyan orosz polgári típus, amelynek eladását a gyártó nyugaton is remélheti. Egyébként a típus épp most kapta meg az (orosz) hatósági engedélyt a keskeny, 30 méteres szélességű pályák használatára.
Az igazán nagy események sorába azonban nemcsak repülőgépek megjelenése tartozik, hanem a fontos bejelentéseké is. Ezek egy része nyilván újabb rendelések tömkelege lesz, elsősorban a két nagy gyártó számait figyelik majd árgus szemekkel, melyik hány gépre mekkora értékben kapott fix vagy opciós lekötést a légitársaságoktól, lízingcégektől. De ami talán még ennél inkább jövőbemutató, az az új programok bejelentése.
Ezügyben a Boeing már „teljesített” tavaly a 777X program szárnyra bocsátásával, volt is megrendelője rendesen; amit Farnboroughban várnak és az üzemeltetők közül remélnek is sokan, az elsősorban az Airbus lépése az A330neo, a bevált és sikeres szélestörzsű újrahajtóművezett változatának bevezetésére. Fabrice Bregier Airbus-elnök tegnapi nyilatkozatában akár ezer ilyen gép eladását is lehetségesnek tartotta, ezzel az európai gyártó igazi „második frontot” nyitna a Boeing 787-as családja ellen.
Az óriásgépek szférájában hasonló neo-változatot szeretne kikényszeríteni az Airbustól a legnagyobb üzemeltető, az Emirates, de a gyártó jelezte, nem valószínű, hogy ezügyben megszületik idén a döntés, vagyis Farnborough-ban sem lesz ezügyben nagy bejelentés. A Boeing esetleg megpróbálkozik a 747-es felélesztésével a 8200 mérföldet tudó javított változattal, de ez is azon múlik, hogyan haladnak erről a tárgyalások az esetleges megrendelőkkel. Nagyon fontos bejelentés ugyanis csak akkor történhet, ha a gyártó biztosra megy.
Előzetesünk harmadik részében az üzleti és kisgépekkel, a hétvégi nyílt napok repülőbemutatóival és a csodálatos oldtimerekkel foglalkozunk.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!