Óriási Airbus-rendelés, jelentős árengedménnyel

iho   ·   2013.08.16. 09:00
cim

Elsősorban a Vueling a kezdeményezettje az IAG-csoport hatalmas géprendelésének: az A320-as gépcsaládhoz tartozó, nem kevesebb mint 120 keskenytörzsű utasszállítóból a diszkont társaság 62 géppel részesül. A 20 milliárd dollár értékű megrendelést, amelyről már korábban is beszámolt a szaksajtó, most hagyta jóvá az anyavállalat vezetése, de még a részvényeseknek is meg kell szavazniuk.

Az európai gyártónál további százgépes opcióra vállalt lekötést az IAG, ezekből a Vueling mellett ugyancsak bőven jut a csoportban működő hagyományos társaságoknak is: a British Airwaysnek és az Ibériának. A Vueling jelenleg 70 géppel repül az A320-as gépcsaládból. A most megrendeltekből 32 lesz az  újrahajtóművezett, modernizált neo-változat, az elkészült példányok átadása 2015-től várható.

A legtöbb gépet a spanyol LC-társaság kapja..

Mint arról többször beszámoltunk, a cégcsoport meglehetősen nehéz helyzetben harcol a veszteségek leküzdéséért, amelyeket elsősorban az Ibéria halmozott fel az elmúlt években. Ugyanakkor az IAG igen kemény flottamodernizációs programot indított el, éppenséggel a hatékonyabb működés érdekében, ennek jegyében vette át néhány héttel ezelőtt a British az első A380-as kétszintes óriását és az első Boeing 787-es nagyhatótávolságú kompozit-utasszállítóját.

Egy szakértői kommentár szerint ugyanakkor a megrendelés világos jele annak, hogy a cégcsoport az Ibéria rövidtávú hálózatát a Vueling erősítésével „diszkontosítja”, ez arra utal, hogy az IAG főnökei nemigen bíznak a szakszervezetek állandó nyomása alatt küszködő Ibéria Express jövőjében. Ugyanakkor a Vueling akár a British rövid- és középtávú vonalaiból is átvehet néhányat, elsősorban a Gatwick központú hálózatból, hogy ezzel is csökkentse a cégcsoport üzemi költségeit.

...de frissíti keskenytörzsű flottáját az Ibéria...

A mostani 220 gépre szóló megrendelés pénzügyi hátteréről az IAG közleménye csak annyit jegyzett meg, hogy „igen jelentős árengedmény” tette lehetővé a megállapodást. Mint erről ugyancsak többször írtunk, a légitársaságok és a gyártók között mindig igen kemény és hosszadalmas tárgyalássorozat során dől el a repülőgépek tulajdonképpeni ára, amely annál inkább lehet jóval alacsonyabb a meghirdetett úgynevezett listaárnál, mennél nagyobb példányszámra szól a megrendelés.

Az IAG vezetője, Willie Walsh az üzletről szólva elismerően beszélt a Vueling terjeszkedéséről, amelynek során nemcsak a növekvő piacokon sikerült a társaságnak erősítenie, hanem ott is, ahol a gyengülő versenytársak éppenséggel leépítettek a kapacitásukból.

...és a British Airways is

A megamegrendelés természetesen fontos hír a hajtóműgyártóknak is, ezügyben azonban az üzletről kiadott közlemény nem tartalmaz konkrétumot. Mint ismeretes, az Airbus keskenytörzsű gépeit kétféle hajtóművel szerelik, a CFM International CFM56-osaival és az International Aero Engines V2500-asaival: a Vueiling jelenlegi flottájában a gépek szárnyai alatt mindkét típus megtalálható.

A megrendelés további érdekes következménye, hogy feltehetően végképp eloszlatja egy tengerentúli gyártó reményeit: A Vueling ilyen mértékű Airbus-beszerzés után már nemigen sorolható a kanadai  CSeries potenciális vevői közé, pedig korábban a  Bombardier emberei abban bíztak, hogy a spanyol LC-cég lehetne az első igazán erős diszkont vásárlója az új, hamarosan repülő típusnak.

Kapcsolódó hírek