Oroszország kitiltotta az Egypt Airt

iho   ·   2015.11.14. 11:15
Egyptair_737_800_cim

Kemény válasz a Metrojet-katasztrófára: Oroszország kitiltotta az egyiptomi nemzeti légitársaságot. A Rosaviatsia, az Oroszország és a volt köztársaságok légiközlekedését felügyelő ügynökség  döntése november 14-étől érvényes, és az egyiptomi állami tulajdonban lévő társaság le kell, hogy álljon a Kairó és Moszkva közti járataival, az indoklás szerint a légügyi biztonsági program hiánya miatt. Egyes hírek szerint a tiltás hatálya több hónapra is kiterjedhet.

Az intézkedésről az ügynökség levélben értesítette az érintetteket. Ezzel gyakorlatilag megszűnt a légi kapcsolat az egyiptomi és az orosz főváros között, merthogy az orosz hatóság már korábban felfüggesztette az orosz társaságok repüléseit Egyiptomba, így az Egypt Air járata volt néhány napig az egyetlen a vonalon. Az egyiptomi társaság egyébként hetente három járatot üzemeltetett Moszkva és Kairó között, és mivel az orosz konkurencia kiesett, arról is voltak hírek, hogy növelné a frekvenciát, bár ezt aztán az Egypt Air képviselője cáfolta.

Az egyiptomi nemzeti légitársaság csak néhány napig élvezhette, hogy konkurencia nélkül repül Moszkvába

Az orosz társaságok egyiptomi repülését maga Putyin elnök tiltotta le november 6-án, a szövetségi biztonsági szolgálat ajánlása nyomán, csak üres gépek repülhettek Kairóba, Sarm-es-Sejkbe és Hurghadaba, hogy kihozzák az ott rekedt orosz turistákat. A mostani döntést követően hasonló elhatározásra jutott Kazahsztán is, miközben az orosz sajtó most már igen intenzíven hirdeti, hogy a Metrojet A321-ese bombamerénylet áldozata lett, és nyugati légitársaságok példáira hivatkozik, amelyek szintén leállították a járataikat.

Az orosz híradások azonban kissé féloldalasak, ugyanis a moszkvai média úgy fogalmaz, a légitársaságok általában összes egyiptomi járatukat törölték. Valójában a nyugati nagy cégek kifejezetten a Sarm-es-Sejkre repülő gépeiket nem indítják, illetve más járataik útvonalait terelik el a Sinai-félsziget légteréből, és ezt teszi több nagy közel-keleti légitársaság, például az Emirates és a Qatar is. De teljes, az egyiptomi fővárost is érintő „bojkottról” nem voltak hírek, ezt a jelek szerint kizárólag az orosz hatóságok rendelték el.

A Domogyedovón gépre szállt csecsen terroristanők egyikének áldozata volt ez a Tu-134-es

Mindeközben az orosz hatóságok szigorításokat rendeltek el a hazai repülőterek biztonsági rendszerére nézve. Az új eljárások a Kommenrszant forrásai szerint ahhoz hasonlók lesznek, mint amilyeneket az izraeli járatok és utasaik esetében alkalmaznak, és a szigorított rendszer miatt az Oroszországot a külvilággal összekötő járatokra a jegyek ára várhatóan mintegy húsz dollárral nő majd.

Az orosz sajtóban nem annyira, de a külföldi médiákban ezzel kapcsolatban arra emlékeztetnek, az elmúlt években oroszországi légikikötők többször voltak célpontjai komoly terrorista akcióknak. A legsúlyosabbak helyszíne illetve kiindulási pontja épp az a moszkvai repülőtér, Domogyedovó volt, ahonnan a legtöbb egyiptomi illetve közel-keleti járat indul. 2004-ben nyolcvankilenc utas vesztette életét, amikor két dzsihadista csecsen nő egyszerre robbantott bombát két gépen, egy Domogyedovóról Volgográdba repülő Tu-134-esen, és egy Szocsi felé tartó Tu-154-esen. 2011-ben egy öngyilkos merénylő Domogyedovo érkezési zónájában robbantott bombát, és ölt meg harminchét utast.

* * *

Indóház Online - Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Repülés Légiközlekedés

KLM: százötven nyári célállomás

iho/repülés   ·   2024.03.10. 12:00

A holland királyi légitársaság a nyári menetrendi időszakban hét százalékkal több ülőhelyet kínál az elmúlt év azonos időszakához képest, így a felkínált kapacitás minimálisan marad csak el az eddigi rekordot jelentő 2019-es szinthez képest.