Oshkosh 2015: világraszóló repülőünnep családiasan
Megkezdődött a világ legnagyobb repülőtalálkozója: Oshkosh, a Wisconsin állambeli repülőtér ismét – nem tévedés – egy hét alatt több mint tízezer repülőgépet fogad és parkoltat, vagy mint kiállítási tárgyat, vagy mint a légibemutatók részeseit, vagy mint az idelátogató repülő-szerelmesek gépeit, természetesen ők alkotják a legnépesebb tábort.
Nincs olyan kategóriája a repülésnek, amely ne jelenne meg itt, az ultralightoktól a nagy utasszállítókig, a kötelékektől a harcigépekig, és itt is bemutatkozik az utasszllítók színe-java: az idei díszvendég az Airbus vadonatúj, még csak néhány példányban forgalomba állított A350-ese, amely a Le Bourget-n látott pazar demo-programot repüli, korábban a Boeing 787-ese volt ebben a kategóriában a kiemelt vendég.
A hihetetlen forgalomnak betudhatóan ezekben a napokban az Oshkosh torony büszkén viseli egy transzparensen is „A világ legelfoglaltabb irányítótornya” büszke címet. A hihetetlen kisgépes tömeget úgy tudják gyorsan és biztonságosan leszállítani, hogy a főpályákat hatalmas színes jelek segítségével három részre osztják, így egyszerre több gép landolhat. A beáramló géptömeget természetesen rádión irányítják az előre megadott útvonalakon, visszaszólni az irányítóknak nemigen szabad, inkább billegetéssel kell jelezni az olyan utasítás vételét, mint például: piros Stearman, vagy kék felsőszárnyas, negyedik forduló után engedélyezem a leszállást a narancs pontra – az oshkoshi megközelítés különlegességeiről tavalyi cikkünkben részletesen írrtunk.
Ne feledkezzünk meg a földi látogatókról sem, az oshkoshi hét folyamán kb. félmillió ember jön el a reptérre, és mindennek az irgalmatlan gép- és embertömegnek a fogadásához, elhelyezéséhez, mozgatásához, biztonságához négyezer önkéntes munkája járul hozzá.
Ugyancsak Oshkosh a világ oldtimer katonai repülésének központja, közel háromszáz már szolgálatból kivont, akár első- és második világháborús harci gép látható itt eredeti formájában illetve a legrégebbiek esetében rendszerint replikaként, jónéhány közülük bemutatót is repül.
Ugyanakkor az idei találkozónak van egészen modern látogatója is: igen, szerdán megjelent a légtérben egy ma még a bemutatókon több mint ritka vendég, egy F-35-ös géppár. Majd minden évben ideszimatol az egyik hatalmas Goodyear-léghajó is,
Ugyancsak először látogatott ide é szállt le a nem egészen erre méretezett pályára – bár új típusnak épp nem mondható – egy B-52-es is, ez lesz egyike a legnagyobb gépmadaraknak az idén, a biztonságos megállás érdekében a nyolchajtóműves bombázó (némi elpattanás után) a földetérés pillanatában fékernyőt nyitott.
Az idei találkozó díszvendégeinek egyike a legendás repülőgéptervező, Burt Rutan, és ugyancsak itt lesz az amerikai űrprogramok egyik leghíresebb missziójának, az Apolló-13 csaknem végzetes, de végül szerencsésen végződő repülésének személyzete.
Konferenciák, bulik, találkozók, kísérleti típusok, protopéldányok bemutatása, évfordulós típusok tömeges légifelvonulása, és még rengeteg más rendezvény egy héten át reggeltől éjszakáig.
Programok a legkisebbeknek és a veteránoknak. Akár a korábbi években, a helyszínen önkéntesek a szakik vezetésével megépítenek egy repülőgépet is. És persze: kempingezés a gépek szárnya mellett, esti sütögetések, repülőbarátok piknikje. Hatalmas és egyben családias alkalom, egy a repülést létezése fontos és természetes részének tekintő nemzet egyhetes ünnepe.
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!