Összeomlás, menetrend szerint

Zöldi Péter   ·   2016.12.03. 16:15
vac_utastaj_rovidlid

Unásig ismert panel lenne, azt írni, hogy „mint az köztudomású, a tegnapi viharos szél komoly fennakadásokat okozott a vasúti közlekedésben...”, hiszen a közt nem túlságosan érdeklő, sőt, megkockáztatható, az üzemeltetőt sem különösebben felkavaró eseménysorozatról van szó. Maradjunk annyiban, hogy a budapesti elővárosi utasok egy része – noha a legforgalmasabb elővárosi kirakatvonalon utazó része – és néhány nemzetközi utas volt érintett a buliban, az ő érdeklődésükre tarthatunk számot. A „köz” országosan tegnap is elvolt az autóutakon, a buszokon, kisebb részben a kerékpárokon és gyalogosan, olyannyira, hogy még a vasútmániás fórumokon sem ért meg a dolog egy hozzászólást sem.

Nem célunk számot adni arról sem – bár hatásos lenne -, hogy tegnap hány vonat mennyit késett, összesen és darabonként, akit ez érdekel, a Vonatinfóból kimazsolázhatja a részletes adatokat. Ennél érdekesebb a történtek általános vetülete.

Először is a hívószavak, ígéretek és a mindennapi működés között tátongó szakadék mélysége. Sokszáz milliárd forintnyi uniós támogatást tervez a kormány elkölteni a vasúti infrastruktúra fejlesztésére. Egy egységnyi Flirt-motorvonat ára másfélmilliárd forint körül van, egy kilométernyi vasúti pályarekonstrukció is hasonló összegeket emészt fel. A közlekedési hardver tehát hatalmas befektetések árán megújulni képes és meg is újul, de az üzemeltető elfelejtett szoftverről gondoskodni. Az uniós támogatás megítélésekor mindenkinek elkerülte a figyelmét, hogy a Gamer PC-nkhez csak Windows 95-ös, vagy annál régebbi operációs rendszerünk van.

Természetesen hardveroldalról is belátható, hogy a néhány milliméternyi vastagságú felsővezetékre a szélvihar hatására, ereje és tömege teljes tudatában dőlő, öles fatörzs közötti párviadal kimenetele eleve meghatározott. Az is természetes, hogy ilyenkor a másfélmilliárdos Flirt ugyanúgy áll az úniós támogatásból, ezért túlárazottan rendberakott pályán, ahogy a „billegő Bz” a korhadt faaljas, kirugdosható síncsavaros, hevederillesztéses vágányokon (igen, elnézést, Budapest és Vác között egyelőre nincsen úniós pénz a pályában – de lesz).

Az viszont már nem természetes, hogy az előre nem látható események után az alkalmazott szoftver - alapvető hiányosságai okán - automatikusan olyan válaszreakciót generál, amely a zavart időben és térben a lehető leggyorsabban szétterjeszti, ahelyett, hogy minél kisebb területre, minél rövidebb időre koncentrálná. Elfogadott (sajtó)tájékoztatási panel ilyenkor, hogy „...a vonatközlekedés várhatóan csak az esti órákra áll helyre…”. Senkinek ne legyen illúziója: a vezetékszakadás, a kidőlt fák eltávolítása gépesítve, jó szervezettséggel, rutinszerűen, néhány órán belül megtörténik. Aminek a helyreállítása viszont egész napot igényel, az a szétvert menetrend, az egymást megkésetten kergető, csakazértis leközlekedtetett vonatok által okozott zavar, amelynek a bekövetkezése egyáltalán nem lenne törvényszerű, ha létezne egy-egy állomásközre kidolgozott zavarkezelési terv. Nem milliárdokért, hanem szinte ingyen.

Vajon 9:23-kor van még értelme a 7.26-os vonat indulásának?

Belátható, hogy ha egy elővárosi vonal feszített menetrendjében, szerelvényfordulóiban egy nagy lyukat ütünk, az egész napi működés sérül, mely csak az éjszakai néhány órás üzemszünet idején tud begyógyulni. A vasúti közlekedés állami támogatásának rendszere, mely a bűvös „vonatkilométer” alapján kerül elszámolásra – függetlenül attól, hogy az adott vonat mekkora késéssel közlekedett le – magától értetődően járult hozzá a hibás zavarkezelési rutin kialakulásához.

Kissé rosszmájú javaslat lenne a MÁV-Start felé, hogy ha akarja, az érintett kieső, ám az állami támogatás szempontjából létfontosságú vonatait közlekedtesse le az éjszakai üzemszünet alatt, de ezzel ne lehetetlenítse el a menetrend helyreállításában közismertségnek örvendő operatív eszközök használatát (A rosszmájúságot csúcsra járatva: e szellemvonatok ott álljanak, meg, ahol jólesik, mert a megállási díj sem hagyható figyelmen kívül).

A baleset által nem érintett vonalszakaszon, ideiglenes fordulóállomások között a menetrendszerű forgalom fenntartására koncentrálva térben lehatárolható lenne a zavar helye. A tegnapi esetre vetítve, konkrétan Dunakesziről be lehetett volna jutni Budapestre és a Dunakanyar településeiről is Vácra, talán nem a legpontosabban, de nem többórás késésekkel. A Dunakeszin túlról Budapestre igyekvőket ez természetesen nem vigasztalta volna, de az izzadtságos munkával elért 100%-os utaselégedetlenség 20%-al biztosan csökkenthető lett volna. A kármentés ilyen fokáért a valóban a piacról élő cégek összetörték volna magukat.

Göd, mint elővárosi fordulóállomás, a 2013-as váci átépítés idején

További „deluxe”-lehetőség, hogy probléma által sújtott állomásközben, a műszaki mentés által nem érintett vágányon egyetlen vonat ingázik a két ideiglenes fordulóállomás között. A forgalmi szűkületek áthidalásának ilyen módját (Pendelverkehr) alkalmazzák például a német földalattikban – sikerrel. Nem állítható, hogy e módszerrel nem keletkezik kapacitáshiány, de a vonal egésze többé-kevésbé átjárható marad, feltéve, hogy kétvágányú vonalról van szó. Nos, Göd és Dunakeszi között régóta két vágány van, a Flirt végállomási fordulóideje is kiváló, ha a szakszervezet is akarja...

Csúcsidőben„erősebb” hivatásforgalmi irányban közlekedő vonatok elsőbbsége biztosítható akár egy vágányon is, e megoldás azonban csak korlátozottan alkalmazható, hiszen így egyik irányból belátható időn belül elfogynak a járművek.

Általános csodaszer nincsen, de fájdalomenyhítő kuruzslások – amint látható – léteznek. Ezeknek mindegyike jobb, mint az elcsendesült hangosbemondó, az vonatról hirtelen eltűnő vonatszemélyzet, a másfél órás veszteglés a bejárati jelzőknél és az utastájékoztató eszközökön látható, „eseménykövető” kamuinformációk. Utóbbiak kizárólag az üzemeltetők érdekeit, kényelmét szolgálják, de jó, ha tudatosul, hogy e megnyilvánulások sokmilliárdos fejlesztések eredményét verik percek alatt tönkre. Itt az ideje a szoftverfrissítésnek.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek