Módosult a vonatpótló buszok közlekedése Veszprém és Ajka között
Az utasok visszajelzései alapján november 3-ától menetrendi fejlesztések léptek életbe a 20-as fővonal autóbuszos pótlási rendjében. A vonatok közlekedése nem változik.
November 3-a, hétfőtől az eddigi tapasztalatokat, megváltozott utazási szokásokat figyelembe véve módosul a MÁVbuszok közlekedési rendje a Székesfehérvár–Veszprém–Szombathely vonalon:
- A szombathelyi Bakony Intercityk gyorsjáratú, átemelő pótlóbuszai a Székesfehérvár–Devecser viszonylat helyett rövidebb útvonalon, csak Veszprém és Devecser között közlekednek (térkép és menetrend itt).
- A Göcsej Intercityk és sebesvonatok pótlóbusza továbbra is az eddig megszokott menetrend szerint közlekedik.
- A Budapest és Zalaegerszeg között utazóknak újfajta, gyorsabb eljutási lehetőséggel készül a MÁV-csoport: első körben pénteken és vasárnap délután a Balaton Intercity-vonatokhoz csatlakozva Balatonszentgyörgy és Zalaegerszeg között gyorsjáratú MÁVbuszok szállítják az utasokat, melynek menetrendje ide kattintva érhető el, pdf formátumban.
A MÁV-csoport kiemeli: a vasútvonal a GYSEV üzemeltetésében van, a pálya helyreállításhoz ugyanakkor külső, vállalkozói kapacitások bevonása is szükséges, amihez közbeszerzési eljárást kell lefolytatni, melyet a MÁV-csoport bonyolít le. Az eljárás folyamatban van, ugyanakkor annak előrehaladását lassíthatja, hogy az egyik pályázó a Közbeszerzési Döntőbizottságnál megtámadta az eljárást, így a vonalszakasz várhatóan később készülhet el, mint ahogy az a pályaműködtető GYSEV Zrt. és a MÁV-csoport eredeti terveiben szerepelt. Abban nincs változás, hogy a nyertes vállalkozónak a szerződéskötést követően csaknem négy hónapja lesz a pálya forgalomba helyezésére. A vasúti személyforgalom újraindulása 2026 első felében várható, a közbeszerzési eljárással kapcsolatos jogi vitát is figyelembe véve.
Figyelem! Az állomásokon, és a közlekedési társaság online felületein közzétett hirdetmények fejléce december 13-i dátumot jelöl, ez azonban nem a munkálatok határidejét, hanem a menetrendváltás előtti utolsó napot jelenti! A 2025/2026-os menetrendhez igazodó vágányzári hirdetményeket – a módosítások érvénytartamával – várhatóan még novemberben kihelyezik az utastájékoztatási felületekre.
Térképes segítség, hirdetmény és menetrend a MÁV-csoport honlapján, ide kattintva érthető el.

A 20-as vonal érintett szakaszának kálváriája évekkel ezelőtt kezdődött. A felszín alatti vizek komoly károsodásokat okoztak a pályába, a műszaki probléma okát azonban már korábban felismerték a szakemberek. Az egyik érintett szakaszon, a 688+70 és 689+50 szelvényben, cirka száz méter hosszan 2024. június 12-étől felfüggesztették a tehervonatok közlekedését, de a személyszállító vonatok is csak tíz kilométer per órás sebességkorlátozás mellett haladhattak. Tavaly év végén viszont a geotechnikai vizsgálatok feltárták, hogy a talaj- és rétegvíz jelenléte a pályaszakasz vártnál gyorsabb romlásához vezetett, ezért jelentős beavatkozásra és a személyforgalom azonnali leállítására van szükség, amit december 11-én megtettek.
Idén áprilisban megkezdődött a speciális vízelvezető rendszer, az úgynevezett mélyszivárgó építésének előkészítése. A pálya al- és felépítményéhez azonban azóta sem nyúltak, sínek nélkül, elhagyatottan várja a megújulást...
(Nyitóképünk illusztráció. Kép forrása: Hegyi Zsolt MÁV-csoport vezérigazgató Facebook-oldala)
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!