Pafféri Zoltán: Csupán járművet cserélünk az adott vonalakon
A MÁV–Volán-csoport első embere fogalmazott így a frissen „módváltott” mellékvonalakról a Magyar Nemzetnek adott interjújában. A társaság vezérigazgatója úgy gondolja, „kiválasztott regionális vonalakon a közlekedés újraszervezését követően monitorozni fogjuk a forgalmi adatokat és a valós utasigényeket, a tanulságokat pedig a közszolgáltatást megrendelő minisztériummal együtt vonjunk le. Hogy a módváltás hol lesz átmeneti, hol pedig tartós, azt az év végét követően, december–januárban e tanulságok alapján határozzuk meg.”
„A vasút reneszánsza nem csupán divathullám, amely idővel elmúlik, hanem olyan világtrend, amely a jövőben tartósan meghatározza a mobilitást, hiszen a kötöttpályás közlekedés nagy kapacitású, biztonságos és fenntartható. Az viszont, hogy Magyarországon egyes regionális vonalakon közlekedésimód-váltást hajtunk végre, ennél térben és időben is szűkebb kiterjedésű. A kettőt nincs értelme összevetni” – mondta Pafféri Zoltán a kormánylapnak adott interjúban, majd bevallotta, „járműből és személyzetből is kevesebb áll rendelkezésre, mint amennyire a közszolgáltatások biztosításához szükség lenne.” A miértet viszont nem tudjuk meg.
Igaz, Pafféri elmondta: „tavaly ősszel ráadásul többletkapacitást rendelt a tulajdonos, méghozzá nem is keveset, évi három és félmillió vonatkilométernyit”, sőt kimondja a szót, amivel mindent meg lehet indokolni: „háború.”
Ezután kifejti, hogy a most bezárt tíz mellékvonalon akár tartós lehet a módváltás:
„A buszközlekedésre való átmeneti vagy tartós áttérés célja éppen az, hogy ezekben a térségekben biztosan megmaradjon a közösségi közlekedés, méghozzá legalább olyan vagy még jobb hozzáféréssel, mint korábban. Utasok nem maradhatnak és nem is maradnak közlekedési lehetőség nélkül Magyarországon. Akkor sem, ha kevesen vannak. A kérdéses mellékvonalak esetében ugyanis ez volt a helyzet: mindössze 3–7 fizető utasunk volt járatonként. Az ő számuk akkor növelhető, ha jobbá, kiszámíthatóbbá tesszük a szolgáltatást. Ha ezt valahol vonattal már nem lehet elérni, akkor elérjük autóbusszal. Ezen a tíz regionális vonalon most éppen ehhez fogtunk hozzá.”
Az interjúban Pafféri Zoltán beszél még az integráció fontosságáról, úgy látja, enélkül, „talán valóban megszűnt volna a közösségi közlekedés” azokban a térségekben, ahol most „ideiglenesen” megálltak a vonatok a mellékvonalakon. Egy súlyos mondat is elhangzott:
„Magyarország nem akar kimaradni, nem maradhat ki és nem is fog kimaradni a vasút most kezdődő, második hőskorából.”
* * *
Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!