PAK-FA: légibemutató helyett földi fékezés

Az orosz lopakodó hajtóműveinek fejlesztéséért felelős NPO Saturn vezérigazgatója, Ilja Fedorov sajtótájékoztatón jelentette be, hogy a számítógép alapú digitális hajtóművezérlő rendszer (FADEC) hibája miatt volt látható a módfelett látványos, narancsszín tűzcsóva, mely a jobb oldali hajtómű kiömlője mögött jelent meg augusztus 21-én. A nyomásváltozás miatt kialakult pompázs után a gép tesztpilótája, Szergej Bogdan azonnal megszakította a felszállást és biztonsággal lefékezett.
Fedorov szerint egy meghibásodott érzékelő rossz adatokat továbbított a hajtóművet vezérlő számítógépnek, és így alakulhatott ki a látványos pompázs. A vezérigazgató emlékeztetett, hogy egy tesztelés alatt álló prototípusnál teljesen helyénvaló, hogy hibajelenségek alakulnak ki. Márpedig itt egy teljesen új típusról beszélhetünk. A vizsgálat során kicserélték a meghibásodott érzékelőt, s így a hajtómű ismét biztonsággal, hibamentesen üzemel.
Mint korábbi MAKS-összeállításunkban olvashatták, moszkvai szalon volt az első alkalom, hogy az F-22-es méltó ellenfelének szánt, lopakodó és egyben szupermanőverező harci gépet láthatta a nagyközönség a levegőben, egyébként azután csak, hogy Putyin miniszterelnök meglátogatta a rendezvényt. A gyártó szeretné 2015-16-ban elérni a csapatszolgálatba állítást, de Oroszországtól nyugatabbra ebben a korai dátumban sokan nem bíznak. Mindenesetre az oroszok önbizalmát jelzi, hogy a gépet benevezték a koreai harcigép-tenderre.