Palota huroktalanítva

Kemsei Zoltán   ·   2014.11.24. 16:15
00kicsi

A palotai hurok – azaz, ha jobban megnézzük, inkább nyolcas – Budapest villamosközlekedésének igazi külvárosi színfoltja volt: kertes házak közt, burkolatlan utcákra fektetett síneken kéttengelyes villamosok fordultak csikorogva. Minden szebb és jobb volt, ami régi?

Fordul a tuja a Kismező utcába<br>(forrás: villamosok.hu)

Két társaság vonalai találkoztak a ma egyszerűen csak Kossuth utcának nevezett végállomáson: a Budapest–Újpest–Rákospalotai HÉV (BURV) és a talán kevéssé ismert Budapestvidéki Közúti Villamos Vasút (BVKV) szerelvényei egyaránt itt fordultak. Utóbbi kocsiszínt is épített a közeli Kertköz utcában. A cikkben tárgyalt hurokvágányt 1910-ben hozták létre, és egészen 1989. november 27-éig fordultak itt a villamosok.

A végállomás napjainkban<br>(a szerző felvétele)

Fénykorában komoly forgalom zajlott itt: egészen a 3-as metró építéséig (és ezzel Újpest, Rákospalota villamosközlekedésének komoly átalakításáig) a Nyugati pályaudvartól a Váci úton az 55-ös, a Lehel utcán a 12-es szerelvényei végállomásoztak itt, de a Váci út ipartelepeit feltáró 10-esnek is itt volt a végállomása. 1989-re ezek közül már csak a 12-es maradt, amelynek nem kívánták fenntartani a költséges (több karbantartást igénylő) hurkot, egyszerű, kétvágányos fejállomást alakítottak ki csupán. A káposztásmegyeri lakótelep felépülésével a valamikori fővonal mellékiránnyá vált, a 12-es egyre ritkult, többször felmerült a megszüntetése is. A villamos ugyan megmaradt, de mint rövid útvonalon, ritkán közlekedő viszonylatnak, mindig fölötte lebeg a felszámolás veszélye.

* * *

Indóház Online – Hivatalos oldal: hogy ne maradj le semmiről, ami a földön, a föld alatt, a síneken, a vízen vagy a levegőben történik. Csatlakozz hozzánk! Klikk, és like a Facebookon!

Kapcsolódó hírek

Zöldút Kerékpár

Kész tervet adott a Kerékpárosklub Budapestnek a szükséges kerékpáros fejlesztések megvalósításához

iho/zöldút   ·   2024.11.23. 17:30

A Magyar Kerékpárosklub hivatalos javaslattal fordult a Fővárosi Közgyűléshez, hogy dedikált költségvetési kerettel támogassák a kerékpáros közlekedés arányos fejlesztését. A jelenlegi alulfinanszírozottság veszélyezteti a korábban elfogadott stratégiai dokumentumok célkitűzéseit és megvalósíthatóságát.